S

summerday

min ponny har fått en böld på kinden, (känns som ett myggbett) upptäckte den förra veckan och nu har det blivit större, ca 1x1 cm. vet nån vad det kan vara, känner nån igen det?

//R

Sv: böld

Hejsan! Det låter inget vidare, men är säkert inget allvarligt. Däremot hade jag nog ringt veterinären och fått lite rådgivning eftersom bölden inte blivit mindre utan snarare större. Det finns ju ibland fettknutor som väl växer till en viss storlek och sen avstannar, det kan ju vara bra att kolla upp.

Sv: böld

Hur vet du att det är en böld? Känns den fast? Öm? Sitter den i huden eller under?

En lite bula av den storleken är med största sannolikhet inget att oroa sig för, avvakta några dagar såvida hästen inte är allmänpåverkad eller bulan växer.

Kan vara reaktion på insektsbett, liten sårinfektion, inflammerad hårsäck mm mm.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII