Böld på örat

K

karlsson

Upptäckte idag att Boris har en stor vårta/böld på undersidan av öronlappen.:eek: Den är klotrund, lite större än en ärta, stenhård, ser ut att vara blodfylld och ömmar litegrann när man klämmer på den.:confused:

Han har problem med öronen ibland, jag får rengöra med jämna mellanrum (stora hängande + trånga hörselgångar) och tänkte göra det ikväll.

Jag ringer gärna veterinären en gång för mycket, men nu känns det inte så jätteakut att jag behöver göra det på jourtid.;) Så även om jag vet att ni inte kan ge några diagnoser via nätet provar jag ändå att slänga ut en tråd här, kanske någon kan spekulera i vad det kan vara eller har erfarenhet av något liknande?

Jag funderar på Furunkulos? Kan de ha det på andra ställen än tassarna?

Sv: Böld på örat

Furunkulos är ju en inflammation i hudens hårsäckar och kan därför uppstå även på andra ställen på kroppen än mellan tårna(även om det är vanligast).
Vid furunkulos brister hårsäckarna och hår och hornämne läcker ut och ger en inflammation i det djupa hudlager.

Jag rekomenderar att du håller området rent och torrt och ringer en veterinär på tisdag.
Veterinären kan då ta prov för att se vilken bakterie det rör sig om.I regel behövs det en eller flera antibiotikabehandlingar för att få död på bakterierna.

Om inte annat, så får du ju reda på om det är furunkulos eller inte om den inte brustit av sig själv innan dess.

Tack för ditt svar.:bow:

Hur håller jag rent? Jag menar, ska jag badda med något (Alsolsprit?) eller bara se till att han inte utsätter sig för smuts/fukt?

Han brukar få små "finnar", även dom klotrunda och hårda, under "hakan" och vid läpparna. Men mycket mindre i storlek!
Speciellt vintertid kommer de, och jag har aldrig tänkt så mycket på det utan trott att det beror på snön och fukten han utsätts för genom att vistas i snö och "släpa hakan" när han nosar och spårar på marken... Han har ju mycket "lösskinn" därunder, så jag tar för givet att det blir för blött och tätt. Nu slog tanken mig att det kanske har något med detta att göra? Att han fått en likadan men på ett annat ställe, och större i storlek? *spekulerar*

Nåja, jag ska kontakta min veterinär på tisdag, det skadar ju inte att ta prover.

Torka med koksaltlösning och klipp eventuellt bort håret runt omkring "ärtan".

Okej det ska jag göra.:bow:

Fast hår har han inte något där.;)

Så praktiskt :rofl:
Hoppas det går bra med "ärtan" för honom och att den inte gör allt för ont.

Det kan också vara histicytom (stavning?). Den blir stor som ärta och är oftast (alltid?) platt upptill.

Min veterinär sade att att det är vanligt att unga hundar får dem och ofta går de bort av sig själv. Min hund har fått två och de försvann inom ett par veckor (men det kan ta månader). Jag råddes då av veterinären att smörja "vårtan" med hydrokortisonsalva.

Man kan inte vara helt säker på vad dessa tumörer är utan att ta dyra prover. Jag hoppas att din hund inte fått furunkulos, för den kan vara lite knepig att bli av med.

Jag var rädd att det var furunkulos min hund hade fått, men veterinären sade att det är mycket ovanligt på min hundras. Däremot är boxer ofta drabbade och ibland labradorer och andra tyngre raser, menade hon.

Du kan säkerligen vänta till efter helgen med att kontakta veterinären. Hoppas att det bara är en liten grej han fått.

Väldigt praktiskt.;) Mjuka som sammet är hans öron.:love:

Har nu baddat med lite koksaltlösning. Han visar ingen smärta så länge man inte trycker där. Men nu vet jag varför han gnällde till förut idag när svågern kliade honom.:cry:

Okej, ja nu är han ingen ungdom (4 år) men tack för upplysningen, så har jag lite mer åkommor att läsa om.:bow:

Som sagt, han har haft lite "vårtor" under hakan i alla år. Först nu börjar jag tänka om det är läge att undersöka detta. Ser ju likadant ut som den här knölen, så jag gissar på att det har något samband.

Att han ibland skakar på huvudet och kliar sig kring öronen kan ju orsaka irritation - men inte en böld.:confused: *spånar*

Hoppas det inte är furunkulos.:crazy: Eller något annat "allvarligt" för den delen. Den här hunden har ätit alldeles för mycket antibiotika i sina dagar, och jag har varit så glad över att han sluppit nu i nästan två år...:cry:

Tyvärr fanns ingen tid idag, men imorgon får vi komma. Knölen är helt oförändrad, fortfarande hård som sten och vad jag kan se har den inte blivit större.

*håller tummarna att det inte är något farligt*

Jahapp idag var vi hos vetten, och återvände hem med en Apotekpåse innehållande Fucidindroppar och Ampivet-tabeletter.:crazy:

Bakterier mest troligt, och "utgjutningen" trodde han beror på det. Inga prover eller odlingar är gjorda, veterinären tyckte inte att det var nödvändigt (:confused: ) utan han ville prova detta i 7 dagar till att börja med och se.

I efterhand ångrar jag att jag inte propsade på proverna... Men men, ampivet är ju ett flerspektrumpreparat så det borde ju hjälpa tycker man.

Så, nu blir det till att truga i tabletter, badda böld och droppa i öron morgon och kväll ett tag framöver. Träningen tar vi en paus ifrån och ska bara "vara" och ta lugna prommisar.

Så då startar karusellen igen. *tar ett djupt andetag* Den här hunden har ätit alldeles för mycket antibiotika i sina dagar, men jag är dock glad för att det trots allt är nästan två år sedan sist.

(den som påstår att blandraser är billigare och friskare kan ju hoppa någonstans;) )

Käns det inte lite mysko att han ska äta nått för något man inte ens vet vad det är? Förstår att du är besviken att det intetogs något prov :(

Jag har glömt att nämna att han även har irriterade öron:idea: , som inte blivit bättre senaste tiden. Nu i helgen började jag misstänka inflammation och har tänkt ringa vet hursomhelst.
Han är som sagt en "öronhund" och vi har varit stamkunder på stationen förr medan han var yngre...

Så han äter inte penicillinet pga knölen, utan pga irritationen i öronen. Vilket vet bedömde som bakterier, och ville inte chansa med något milt preparat utan hellre ta ett kraftigare på en gång.

Men jo, jag skulle ha propsat på odling/prover. Det är lätt att vara efterklok.:crazy: När jag väl står där har jag bara så himla svårt för att "tycka" saker.

Tack:bow: det hoppas jag med.

Tänk om dom visste hur mycket pengar och möda man lägger ner på dom ibland. 500 spänn för 7 dagars behandling... det skulle han allt bra gärna behöva få veta nästa gång han inte lyder.:devil: :angel: :D

Hade en som gick på kefavet i 20 dagar för bakterieinfektion :crazy: Inte jättebilligt det heller..

Okej. Jag trodde att det var för knölen. Ja ja, hoppas hur som att det löser sig snabbt och att det inte blir tjorv med öronen igen. Har han trånga örongångar eller nått eftersom att han får det i vuxen ålder?

Japp, "cockerspanielöron" säger veterinären. Dvs stora, tunga, hängande öronlappar och jättetrånga hörselgångar.:crazy:

Det är livstids rengöring och koll på öronen som gäller på den här hunden, för därinne frodas det mycket dåligheter. Tydligen finns det en effektiv operation där dom lägger ett snitt inne i örat som gör att det blir luftigare. Jag ska ta reda på mer om vad det innebär och sedan besluta mig för om det är ett alternativ.

Min kompis gjorde nämligen den operationen på sin tik. Inte ett besvär efter det!! Tydligen så ska det göra MYCKET ont för hunden, så hon hade världens ågren innan, men det gick jättebra och tiken var inte alls speciellt påverka efter eller verkade ha specielt ont!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka