Böld/bula på tandköttet.

MissFideli

Trådstartare
Igår märkte jag att jag har en böld/bula/knöl på utsidan av en tand i överkäken. Alltså på tandköttet. Den är dr idag också. Inte öm, jag kan borsta på den med tandborsten utan problem. Jag har i många år haft värk till och från i den delen av käken, men inte just den tanden. Man har inte hittat nån orsak till värken, möjligtvis att jag biter ihop för hårt.

Men vad kan knölen vara? Bör jag få den kollad, eller avvakta eftersom den inte gör ont?

Kolla upp direkt, om inte annat för att är det en varböld så är det skitäckligt när de spricker :wtf:

Det är tandläkaren man måste gå till då va? Lite rädd att behöva betala 800 spänn för att få reda på att det är ett virus som går tillbaka av sig själv eller så.

Det är tandläkaren man måste gå till då va? Lite rädd att behöva betala 800 spänn för att få reda på att det är ett virus som går tillbaka av sig själv eller så.
Innan jag blir förkyld kan konstiga saker hända med mitt tandkött. Du kanske har någon skit i kroppen? Som inte brutit ut?
En gång "vällde" tandköttet ned över tänderna (tyckte jag). Ringde tandis och var förtvivlad.
De satte det i samband med att jag hade förkylning på gång. Men det trodde inte jag på utan propsade på att få komma. De tittade snabbt på mig och sa vänligt att jag skulle avvakta någon vecka. Mycket riktigt hade det börjat gå tillbaka något då. Jag behövde inte ens betala :)
Jag hade nog börjat med att ringa och fråga. Lycka till!

Har liknande men på en ond tand
Den har spruckit en gång och det var jätteäckligt.
Ska dra den tanden snart så så länge jag inte har för ont så avvaktar jag

Om jag var du @MissFideli hade jag ringt min tandläkare.
Att du tidigare har haft ont däromkring får mig att fundera på om du har en infektion på en tand som kroppen nu har skapat en pysventil till, en fistel med andra ord.

OBS att jag funderar på det, inte att det behöver vara så! :)

Jag har en sådan på insidan av tandköttet i nederkäken. Blev skraj när den dök upp men min tandläkare kollade och tryckte och eftersom den är hård och inte öm trodde hon att det är ungefär samma sak som en broskknöl, eller fettknöl, sådana som man kan få t.ex i örsnibben. Helt ofarligt och vanligt och jag har inget besvär av den, den har suttit där i säkert tio år.

Förövrigt så kändes det som att nån brast igår och sen blev det ömt. Inget kom ut. Men 2 timmar senare var den borta :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 333
Senast: fridaxi
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur och var jag ska börja med mitt problem. Det har pågått under en längre tid och förändras emellanåt. Jag har...
Svar
10
· Visningar
5 396
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 384
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 222
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar