MissFideli

Trådstartare
Ska försöka samla mod till mig och kolla upp bolån. Men behöver tips på hur jag ska gå till väga.
Jag kommer behöva låna till allt, men kan nog fixa medlåntagare till kontantinsatslånet om det behövs.

Bra tips och idéer tack!

Ska försöka samla mod till mig och kolla upp bolån. Men behöver tips på hur jag ska gå till väga.
Jag kommer behöva låna till allt, men kan nog fixa medlåntagare till kontantinsatslånet om det behövs.

Bra tips och idéer tack!

Ta kontakt med flera banker, inte bara där du har ditt lönekonto etc. Tala om att du vill diskutera möjligheterna till bolån och få ett bolånelöfte.

Lycka till!

/Lizzie

Bör jag börja på min egen bank?
Tack, väntar med lånelöfte tänkte jag.

Du kan börja med vilken bank du vill.

Lånelöftet får du per automatik när du bokar träff för att diskutera ett ev bolån. Dvs banken talar om hur mycket de kan tänka sig att låna ut till dig.

Ett bolånelöfte är inte bindande på något sätt, och du kan få det från flera banker.

/Lizzie

Kan man på något vis göra så inte alla banker behöver ta egen kreditupplysning? Kan jag själv begära ut nått att skicka med? Vet av egen erfarenhet att för många koller ligger en i fatet.

Not to rain on your parade, men tror det kommer bli väldigt svårt att få bolån utan någon kontantinsats. (medmindre man då tar blancolån hos typ Lendo eller något sånt)

Kan man på något vis göra så inte alla banker behöver ta egen kreditupplysning? Kan jag själv begära ut nått att skicka med? Vet av egen erfarenhet att för många koller ligger en i fatet.

Du kan ju boka ett första besök där ni går igenom din privatekonomi och vad de har för villkor när det gäller bolån. Alltså rent generellt. För detta brukar inte behöva göras någon kreditansökan. Det kan ju vara bra att veta på ett ungefär vad banken kan tänka sig låna ut för inköp av bostad etc. När man scannat av alla banker, inkl de som @Jeffery nämner ovan, så vet man vilken eller vilka banker man är redo att gå vidare med. I detta läget behöver du nog vara beredd på kreditansökningar - men det borde inte bli så många. När jag köpte mitt hus blev det bara en bank som jag var intresserad utav :D. Jag behövde inte heller ha någon kontaktinsats eftersom jag inte behövde låna till mer än 75 % av fastighetens värde (löste ut exmannen).

/Lizzie

Du kan ju boka ett första besök där ni går igenom din privatekonomi och vad de har för villkor när det gäller bolån. Alltså rent generellt. För detta brukar inte behöva göras någon kreditansökan. Det kan ju vara bra att veta på ett ungefär vad banken kan tänka sig låna ut för inköp av bostad etc. När man scannat av alla banker, inkl de som @Jeffery nämner ovan, så vet man vilken eller vilka banker man är redo att gå vidare med. I detta läget behöver du nog vara beredd på kreditansökningar - men det borde inte bli så många. När jag köpte mitt hus blev det bara en bank som jag var intresserad utav :D. Jag behövde inte heller ha någon kontaktinsats eftersom jag inte behövde låna till mer än 75 % av fastighetens värde (löste ut exmannen).

/Lizzie
Nej men då räknas jo dom 25 % som "Kontant insats" hade nog varit annorlunda om du hade skulle låna 100 % av bostadens värde :)

Nej men då räknas jo dom 25 % som "Kontant insats" hade nog varit annorlunda om du hade skulle låna 100 % av bostadens värde :)

Självklart. Jag menar bara att det är inte alltid man måste ha kontantinsats. Vi vet ju inte vad det är för bostad TS ska köpa. Ibland har man tur och slipper budgivning etc och inte behöver köpa till "marknadspris" :).

/Lizzie

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 612
Senast: EZMK
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Glimra
·
Fritid Min plan A gick inte vägen då ett hotell i Gävle erbjöd inte spa-paket under sommaren, Högbro bruk hade inte nått som passa dom dagarna...
Svar
4
· Visningar
280
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama