Boktips om gångarter önskas

S

susekl

Hej, någon som har något bra boktips där man kan läsa mer om tölt och pass? Jag är inne på min andra termin på islandshästridskola efter att ha börjat rida som vuxen igen, red stor häst under 11 år när jag var yngre. Nu vill jag lära mig mer om tölt och pass och eftersom jag ska åka tåg till Falun i februari och sen ner till Stockholm och så till Göteborg efter vi stannat i Stockholm en natt så skulle det vara super att ha med sig böcker att läsa. Det får gärna vara böcker som tar upp islandshästen i allmänhet såklart men jag är mest intresserad just nu av att lära mig mer om gångarterna.

Sv: Boktips om gångarter önskas

Ja, då är väl "Islandshästar" av Ericsson, Frey o Lennartsson bra. Den har ett utmärkt avsnitt om gångarter o rörelsemönster.

Reynirs ridskola är väl oxå ganska bra i det sammanhanget.

Tack för tipsen! :bow: Tar gärna emot fler om det finns böcker som passar in i sammanhanget.

Rida islandshäst av Reynir Adalsteinsson
och
Islandshästar av Åse Ericson

På nätet (men inte under bilresan) har du ju också Lena Lennartssons "gångartsskola": http://www.landsbergaislandshastar.se/

Om du kan, så låna gamla tidningar. Hästmagasinet hade för några år sedan en bra artikelserie skriven av Johan Häggberg om gångarter och träning.

Förstå din islandshäst av Rikke Schultz är inte dum den heller, men det kanske mera är ett helhetsperspektiv på gångarter, hälsa och hästhållning.

Det finns ju en bok av Rikke Mark Schultz oxå som heter "Förstå din islandshäst". En kanon bra bok, som jag varmt rekomenderar! Där finns allt ifrån sadlar och exteriör till gångarter och historia!

Oj, här ramlar tipsen in ser jag, tack allihopa! Får väl bege mig till biblioteket nån dag och se vad jag kan låna så kan jag se sen vad jag ska köpa, det som bäst motsvarar det jag vill ha just nu så får man väl bygga upp en liten samling efterhand.:)

Islandshästen skötsel, ridning och avel, Islandshästen II träning och avel och Islandshästen III prestation och harmoni av Stina Helmersson.

Den nordiska samproduktionen Islandshesten har många bra artiklar kring gångarterna, tycker jag. Brukar finnas i vissa Pressbyråer, och även andra affärer.

OA

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 096
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 923
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka