Bokningsavgift?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
G

Gisburne

Hur många hingsthållare här har det? Alltså, att stoägarna ringer i god tid innan de dyker upp med sin häst, och då får betala en del av språngavgiften i förskott, som en "garanti" för att de verkligen kommer. Min hingst har ingen sådan avgift, men ibland har det känts lockande. När det ringer/mailar 10-talet stoägare under våren, som är överförtjusta i honom och verkligen vill betäcka med honom, och som lovar dyrt och heligt att de "kommer i sommar" - och så hör man aldrig av dem igen. :crazy:

Nu har min hingst fribetäckt och kunnat ta emot nästan obegränsat med ston, så det har inte spelat någon roll om vissa inte kommer, men ni som har begränsat med tid/hagmark/stallplats och så vidare, och framför allt ni som annonserar "tar emot ett begränsat antal ston, först att boka gäller" - hur blir det för er, om ni inte har en bokningsavgift? Jag menar, säg att ni har fått X bokningar, vilket är max per säsong, och så väljer Y stoägare att inte komma, trots muntligt löfte.

Snurrig tråd, kanske, jag är medveten om att saker kan hända som gör att man som stoägare tvingas glömma en planerad betäckning. Men jag hoppas att ni förstår vad jag menar! :)

Sv: Bokningsavgift?

Jag har aldrig varit hos (shetland) eller seminerat med någon hingst som haft bokningsavgift.

Hade jag haft begränsad möjlighet att ta emot ston till min hingst så kanske jag hade krävt bokningsavgift. Fast jag har hittills aldrig hamnat i det läget... :p
Däremot vet jag precis hur du menar, när stoägarna hör av sig i februari och låter jätteintresserade. Sen hör man aldrig av dem mer. Och ärligt talat så har jag faktiskt slutat räkna med dessa, för hittills har INGEN som gjort så dykt upp senare. :crazy:

Utöver detta så är det knappast för att tjäna pengar som jag har avelshingst :roll:, det har jag valt fel ras och hingst för... SÅ vid närmare eftertanke på ditt exempel ovan så skulle jag nog förmodligen bara skaka på huvudet och konstatera att det blev ett sto mindre. Skulle det visa sig att efterfrågan är stor på min hingst tjänster så skulle jag förmodligen skaffa mig en kölista, så att jag kan ringa tillbaka till dem ifall någon drar sig ur.

Nej jag förstår vad du menar, jag har också väldigt många förfrågningar under vintern/våren men få av dem kommer sedan. Jag tror att de flesta väljer sina hingstar väldigt sent, de flesta ston jag får ringer endast någon vecka innan. Dom som bor härikring kommer oftast och tittar på hingstarna först och sedan betämmer sig.
Något sto har kommit hit och dom har bestämt sig efter det stoet är här vilken hingst som dom ska betäcka med.
Många som betäller på semin hör aldrig av sig utan seminstationen ringer och betäller sedan faxar dom in en underskriven beställning av stoägaren.
Vi har på vår sek B hingst begränsat antal ston och endast sek A och B, vi tackar nej till ganska många ston till honom varje år då vi inte tar emot halvblodsston eller liknande. Hade han stått på semin kunde han fått många fler ston.
Vi tar inte bokningsavg då det är få hingstar inom ponny världen som får så många ston att det behövs.
Vi tar 17dygns dräktighet på två hingstar på TAI samt språngavg. på två hingstar på TAI sedan har vi 90 dygns dräktighet.
Jag tycker inte en hingstägare behöver ta ansvaret hur vida fölet föds eller ej, är stoet dräktigt vid 90 dygn har hingst ägaren gjort sitt.
Det finns många som inte sköter stoet som det ska och på så vis orsakar kastning eller som utsätter sitt sto för smitta etc. Tyvärr får dom som sköter sig o sitt sto även lida för det.
Om hingsten har gjort stoet dräktig har han gjort sitt!
Men jag har ett stort medlidande om det händer något, t.ex när ett av fölen dog strax efter födslen erbjöd vi stoägaren 500:- i språngavg sedan 90 dygnsavg som levande föl avg istället med 10% rabatt som alla våra stoägare får om dom återkommer med sitt sto eller betäcker sto e. en av våra hingstar.

Stoägare har i alla tider fungerat så att de ringer runt och är intrsserade och pratar om att de skall komma men ändrar sig innan det är dags och det är ju deras fullständiga rättighet att i sista sekund ändra sig, sedan om det skall vara 90 dygnsavgift eller levande föl avgift är varje hingstägares möjlighet hur man skall driva sin affärside, stoägarna är våra kunder och vill ha prisvärda alternativ

Liknande trådar

Avel Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland...
2
Svar
24
· Visningar
3 410
Senast: chap13
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 391
Trav Jag har länge siktat på att betäcka mitt sto 2012. Har (som de flesta andra av oss travnördar) lusläst hingstkatalogen hela våren för...
Svar
11
· Visningar
2 139
Senast: Nafayette
·
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
2 071
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden