Bokföringsfrågor

Hästmassören

Trådstartare
Hur bokför man en häst som används i ridskola? Är det en inventarie eller?
Hur är det med veterinärkostnad och hästläkemedel, var bokför man detta? "Normala" revisorer verkar inte ha så bra pejl på detta....
 
1493 djur som klassas som omsättningstillgång. Skulle jag säga om hästarna..

Veterinär skulle jag säga ett kostnadskonto i klass 4. 4173 enligt vismas kontoplan :)
 
Tack! Vet du vad det är för skillnad på 7143 och 7243? I pdf:en som jag hittat står båda som "Veterinär, djurmedicin m moms", antar att "m" betyder "med". Men det verkar ju märkligt att det skulle vara så. Den ena borde ju vara "utan moms", som receptbelagda mediciner ju ofta är.
 
Det är mer än jag vet, men i bokföringsprogrammet jag har på mitt jobb kan man "modifiera" konton, så du skulle kunna använda ett för med och ett för utan moms. Tänker jag iaf..
 
Sen är ridskolehästar anläggningstillgångar och inte omsättningstillgångar och bokförs på ett 12-konto. (anläggn.tillg används för stadigvarande bruk och oms.tillg används under en kortare period)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 136
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 592
Juridik & Ekonomi Det dyker ofta upp referenser till "rika människor" i trådarna. Och på något sätt så verkar definitionen variera mellan Bukefalos...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
17 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Senast tagna bilden XV
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp