Jag har en irish cob med riktigt mycket hovskägg. När jag köpte honom för två och ett halvt år sedan hade han fotskabb, vilket han troligtvis hade haft länge. Jag har pratat med en tjej som skötte om honom hos en tidigare ägare för ca 6 år sen och hon säger att han hade det redan då. Enligt henne hade i stort sett alla hästar i samma stall skabb, men ingen behandlades. Han kan ha haft det ännu längre än så. Han behandlades han när jag köpte honom och har inte haft något mer besvär av det. I vilket fall som helst har han som böjveckseksem i knävecken. Det har han haft hela tiden och jag har prövat i stort sett allt. Tvättat, smörjt med allt från helosan och hemmablandade oljor till dyra salvor och olika fodertillskott. Jag håller alltid nerklippt i knävecken och när det är blött och lerigt klipper jag av allt hovskägg. Enligt veterinären är det bara att hålla nerklippt och smörja, smörja, smörja.
Nu är det hemskt blött och lerigt ute och det vill inte bli bra. Jag oroar mig över att han reagerar kraftigt när man böjer knäna på honom. Då är det ändå mest skorvigt nu, inte djupa sår som jag kan se. Är det möjligt att det kan sprida sig innåt, om ni förstår vad jag menar, och det är därför han reagerar så? Eller är det bara småsåren som ömmar? Jag har kontaktat veterinären som kommer nästa tisdag. Jag förstår om det är svårt att svara på, men jag söker all hjälp jag kan få..
Nu är det hemskt blött och lerigt ute och det vill inte bli bra. Jag oroar mig över att han reagerar kraftigt när man böjer knäna på honom. Då är det ändå mest skorvigt nu, inte djupa sår som jag kan se. Är det möjligt att det kan sprida sig innåt, om ni förstår vad jag menar, och det är därför han reagerar så? Eller är det bara småsåren som ömmar? Jag har kontaktat veterinären som kommer nästa tisdag. Jag förstår om det är svårt att svara på, men jag söker all hjälp jag kan få..