Böjveckseksem

eneleh

Trådstartare
Jag har en irish cob med riktigt mycket hovskägg. När jag köpte honom för två och ett halvt år sedan hade han fotskabb, vilket han troligtvis hade haft länge. Jag har pratat med en tjej som skötte om honom hos en tidigare ägare för ca 6 år sen och hon säger att han hade det redan då. Enligt henne hade i stort sett alla hästar i samma stall skabb, men ingen behandlades. Han kan ha haft det ännu längre än så. Han behandlades han när jag köpte honom och har inte haft något mer besvär av det. I vilket fall som helst har han som böjveckseksem i knävecken. Det har han haft hela tiden och jag har prövat i stort sett allt. Tvättat, smörjt med allt från helosan och hemmablandade oljor till dyra salvor och olika fodertillskott. Jag håller alltid nerklippt i knävecken och när det är blött och lerigt klipper jag av allt hovskägg. Enligt veterinären är det bara att hålla nerklippt och smörja, smörja, smörja.

Nu är det hemskt blött och lerigt ute och det vill inte bli bra. Jag oroar mig över att han reagerar kraftigt när man böjer knäna på honom. Då är det ändå mest skorvigt nu, inte djupa sår som jag kan se. Är det möjligt att det kan sprida sig innåt, om ni förstår vad jag menar, och det är därför han reagerar så? Eller är det bara småsåren som ömmar? Jag har kontaktat veterinären som kommer nästa tisdag. Jag förstår om det är svårt att svara på, men jag söker all hjälp jag kan få..

Sv: Böjveckseksem

Enligt vet är det inte det. Hon sa att det är vanligt att dom får det om dom har gått med skabb länge. Ska ta ut en ny veterinär nu nästa tisdag och se vad denna säger. Det jag mest undrar över är om det kan vara det som gör att han reagerar så när man böjer frambenen eller om det är något annat. Svårt att svara på förstås, men jag funderade på om det kan "vandra inåt". Det ser lite ut som sommareksem. Skorvigt och mjälligt samt små, ibland varande sår.

Det är inte rasp han har då?

Detta kan jag svara på utan att ens veta vem hästen är, men av beskrivningen så låter detta som 'gamla skador' från hovskabben och tyvärr nått som också kan vara upphov till att hovskabben lättare blossar upp, sköter man inte om det hela och ser till att det är torrt och rent + att man smörjer med mjukgörande salva (vegebom fungerar toppen) så kan det ge lite tjockare hud som lätt spricker osv osv.. Hudflagor/skorv osv tovar gärna till pälsen/hovskägget i området så det blir tätt och fuktigt inunder.

Håller med. Har själv en häst som gått länge med obehandlad skabb. Den är nu borta men har skapat en sorts ärrvävnad (på baksidan av skenan båda bak) som lätt blir narig/skorvig, torr med flagor och spricker lätt. Den behandling som funkar kanon för min häst och gör huden nästan helt symptomfri består av:
Klippning med maskin året runt.
Lera spolas/borstas bort varje dag.
Tvättas 1-2ggr/vecka med Probe-schampo
Smörjs dagligen med salsyvase 2% om det är mycket skorvigt (typ vid mycket torrt väder, vår/sommar/höst.) Eller Helosan, då rikligt och medan benet fortfarande är fuktigt efter tvätt.
Sedan jag konsekvent började med detta så har faktiskt "ärren" dragit ihop sig och även ny hårtillväxt bildats. Min förhoppning är att jag om ytterligare något år kan sluta klippa och bara smörja....

Tack för svaren!
Kommer det försvinna med tiden med rätt behandling eller är det något han får dras med för resten av livet?
Prob-schampoo har jag och tycker det funkar jättebra. Problemet är bara att vi inte har någon spolspilta inomhus, så jag vill inte stå och tvätta hans ben ute vid minusgrader. Kan det räcka att bara ta en svamp och vatten då och sedan smörja in?

Har inte heller spolspilta inomhus, drar en vattenslang inifrån stallet och tvättar ute, även i minusgrader, den lilla stunden det tar innan han får komma in anser jag inte vara värre än stå ute en hel dag med leriga/blöta ben...
Men visst kan du väl tvätta med hink o svamp, brukar dock bli rejält slabbigt på gången då, iallafall när jag gör det ;)
Om det kommer försvinna kan jag inte svara på, tyvärr. Dock har ju min pålle blivit betydligt bättre med denna behandling, nästintill helt bra. Men det har tagit lång tid, började för ungefär ett år sedan.... En period i somras så slarvade jag, tyckte att det var torrt o fint ute, och då blev han genast skorvigare/hårdare i huden :(

Jag hade en islänning som varje vinter fick nån form av rasp eller exem i knävecken fram. Vi höll det på en ok nivå genom att klippa rent och smörja med Spensalva (fanns iaf då på Granngården, kan ev heta Pattesalve :p ).

Den gav en mkt god effekt på problemen.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 991
Senast: skuggi
·
Hästvård Köpte en nsv hingst i somras, han hade då blivit smittad av ägarens andra hästar och hade fotskabb. Var irriterad, kliade sig o stampade...
Svar
9
· Visningar
2 421
Senast: annaa
·
Katthälsa Länge sen nu, men ni kanske minns att Abbie haft problem med sina ögon en längre tid. Vi flyttade i mars och sen dess har det blivit...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 970
S
Hästvård eller ja, svårt att förklara. Min friser har på båda frambenen precis vid knävecket på båda benen, skorpor eller vad man ska säga. Det...
Svar
15
· Visningar
3 328
Senast: aldente
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka