E

Emeluschka

Jag ska ha ut min unghäst på foder och därför skulle jag vetrinärbesiktiga honom. Vetrinären kom ut och allt var bra förutom vid böjprov han markerade på båda frambenen. Det var inte alls mycket och underlaget (gräs) var inte det bästa. Vetrinären sa att det antagligen kan vara för att han växer?! Min häst är bara riden på stock och sten under den tiden jag haft honom (6 mån.) och han har definitivt inte intensivtränats! Hon menade på att han kan vara överansträngd. Innan jag fick honom i februari blev han också vet. besiktigad men då bedömde vet. att böjprov inte behövdes eftersom han var så fin i benen (annan vet.). Nu är jag självklart jätteorolig. Vet. sa att han får vila i två veckor och sen eventuellt nytt böjprov om han inte känns bra. Men han har ju känts bra hela tiden? Ska man göra böjprov om hästen växer? Är det inte skadligt för honom att göra det? Han äker till fodervärden på söndag. Hon är jättegullig och vi kommer ha kontakt kontinuerligt och om han behöver besiktigas igen så åker jag självklart dit! Vad har ni för erfarenheter av böjprov på unghäst? Tror ni jag behöver oroa mig?

Sv: Böjprov

Opps, glömde säga att han är fyra år. Inriden och knappt riden i 9 månader.

Jag skulle göra böjprov på en 4-åring.

Om jag var du skulle jag åka in på klinik och göra böjprov där, markerar han även där skulle jag göra en hältutredning.
Jag skulle absolut inte skicka ut honom på foder innan han var i ridbart skick (jag skulle heller inte ta emot en foderhäst på de premisserna såvida jag inte var villig att ta hand om honom under sjukdomstiden).

Vid dubbelsidig framhälta kan många gånger problemet finnas i bakkärran (avlastar då fram). Jag tycker att det är lite oroande att en häst som är riden så pass lite markerar båda fram.

Ja det tycker jag med! Jag blir jätteorolig. Jag hoppas ju på att det är för att han växer som vetrinären sa. Jag tror jag behåller honom hemma och låter honom vila i två veckor och sedan tar in honom på klinik. Jag bor i Malmö. Vilken klinik är att rekommendera? Åhh jag hoppas att det inte är något. Min fina lilla häst..

åka in till klinik är bra, ja tycker att en 4 åring ska klara ett böjprov utan problem..

sen kan dom va väldigt fina i benen och endå ha problem, så de va lite konstigt tycker jag att den vettisen sa att de inte behövdes ett böjprov pga de..

Ja det tycker ju jag med. Dumt nog var jag inte med på besiktningen (mitt första hästköp). Man lär så länge man lever. Ja det får bli så. Får åka till klinik med honom om två veckor. Vi har inte dem bästa förutsättningarna på gården. Det känns så hemskt. :cry: Men vad tror ni sannolikheten är att han reagerar för att han växer? Jag hoppas ju självklart på detta

Senast ändrad av en moderator:

Min häst har sett helt ren ut vid ridning, och var rejält halt båda fram vid böjprov, som har visat sig bero på ligamentskada i ena kotan. Och benen har varit jätterfina, inga gallor, värme, svullnad eller puls vid något tillfälle.
Att jag åkte in till klinik berodde på att hästen ömmade lite i ryggen, vilket visade sig bero på att han spände sig pga ont i kotan.

Vad gäller din häst så vet jag inte hur troligt det är att hältan beror på att hästen växer, men om man ska spekulera så finns det ju många möjliga orsaker, mer eller mindre allvarliga. Det kan ju vara lösa benbitar, men det kan ju också vara en sadel som inte passar, om hästen har ont i ryggen så går den och spänner sig och kan få kotledsinflammationer av det. Tandproblem finns ju också, har hästen ont i munnen så igen kan det visa sig som kotledsinflammationer. Problem i bakkärran/låsningar/ledproblem osv kan ju också få hästen att överbelasta framdelen.

Så ett klinikbesök för att utreda hältan låter som en bra ide.
Lycka till!

Ja det är inte så lätt att veta bara sådär. Jag har nyligen raspat honom så det borde ju inte vara det. Jag har tänkt ha ut en sadelutprovare till honom då han är ganska svår att hitta sadel till men den jag har nu sitter bra med padd iaf. Vet. besiktigade juh honom och han visade ingen smärta någonstans. Han hade pyttelite gallor ena bak...

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 013
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 811
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Hej alla bukefalister! Tänkte än en gång fråga om ni har några tankar om min ponnys hältproblem. Det är ett 18 årigt new forest sto...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: Aquakatt
·
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 117
Senast: Lisa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka