E
Emeluschka
Jag ska ha ut min unghäst på foder och därför skulle jag vetrinärbesiktiga honom. Vetrinären kom ut och allt var bra förutom vid böjprov han markerade på båda frambenen. Det var inte alls mycket och underlaget (gräs) var inte det bästa. Vetrinären sa att det antagligen kan vara för att han växer?! Min häst är bara riden på stock och sten under den tiden jag haft honom (6 mån.) och han har definitivt inte intensivtränats! Hon menade på att han kan vara överansträngd. Innan jag fick honom i februari blev han också vet. besiktigad men då bedömde vet. att böjprov inte behövdes eftersom han var så fin i benen (annan vet.). Nu är jag självklart jätteorolig. Vet. sa att han får vila i två veckor och sen eventuellt nytt böjprov om han inte känns bra. Men han har ju känts bra hela tiden? Ska man göra böjprov om hästen växer? Är det inte skadligt för honom att göra det? Han äker till fodervärden på söndag. Hon är jättegullig och vi kommer ha kontakt kontinuerligt och om han behöver besiktigas igen så åker jag självklart dit! Vad har ni för erfarenheter av böjprov på unghäst? Tror ni jag behöver oroa mig?