Sv: Böjprov
Jag fattar det som att frågeställaren undrar hur många som har hästar som inte går igenom böjprov vid vetbesiktning/köp och där man rekommenderas att böja om efter X tid. T ex om en häst har en lindrig böjprovshälta vid köpbesiktningen, men inga röntgenfynd och fungerar bra, så rek man ju ofta att göra om vetbes om ca 14 dagar.
Det är den enda tolkningen jag kan komma på i alla fall, men jag har också lite svårt att förstå frågeställningen. Jag har ju hästar som både gått prickfritt genom böjprov, och som varit halta och lytta i princip överallt. Men ingen som inte klarat en vetbesiktning när de 'ska' vara frisk utan när de inte gått igenom har ju varit när de varit dåliga och jag sökt för det.
Undantaget första stoet som efter en travkarriär hade bjprovshälta första 4-5 stegen i flera år, vilket flera veterinärer ansåg inte var något att bekymra sig över på en 15+ häst med en travkarriär bakom sig, spec som hästen fungerade utmärkt i arbete, aldrig visade initialhälta etc. Dock gick hon som TJUGOÅRING (pensionerad) genom böjprov prickfritt och fick tonvis med beröm från vet för en så väl bibehållen gamling. Så helt klart fanns NÅGOT som störde under den rid hon var i (rid)träning, men som inte bekymrade henne annat än vid just böjprov.