Skulle inte själv gå och böja mina hästar men anledningen till att jag undrade över behörigheter var nämligen att en hovslagare böjde min häst igår.
Lång förklarning:
Tyckte inte att det fanns någon anledning till att böja henne. Detta i samband att det kom en hel bunt med kunniga hovslagare till stan för att först göra en "besiktning" för att sedan kunna åtgärda felen hos hästarna. Försökte förklara för dem att jag bara haft henne i 4 månader och innan dess hade hon gått med samma skor i 6 mån
så klart att hon hade felaktig form på alla hovar, men det har blivit bättre nu, t.o.m. Mycket bättre.
De vägrade lyssna på vad jag hade att säga utan böjde henne.
"Hon är rörlig i lederna i alla fall, bäst att böja lite mer och se om hon reagerar" Och de böjde inte lite heller hoven var långt ovanför "armhålan" Hon visade ingen hälta
vilket de tyckte var konstigt. Efter den sk besiktingen skoddes hon; fick flera sömstick och de verkade henne så hon blödde! Och dessa ska vara Sveriges "topphovslagare"
Fick inte veta varför hon skulle verkas så mycket. Efter skoningen var det dags för ännu en besiktning och nu var hon halt! Och nu behövde de inte ens göra böjprov för att se detta
" det här tar vi inget extra för" sade en av dem och skrattade. " Men det gör jag"
Kanske ville de vara roliga och skämta men jag blev inte road av detta, jag kom ju till dem för att få hjälp med henne och detta skämtar de bara bort. Så nu står jag här med en häst som är halt och har inget förtroende överhuvudtaget för dessa yrkesmän. Alla hovslagare gör misstag de är ju inte gudar, men att sko en i stort sett felfri häst halt är ett stort misstag, tycker jag.
Så det här med att böja hästens ben utan kunskap leder mer till skada än nytta.