Min förra häst böjdes ua runt om som 26-åring. Han var fräsch tills han var 30 och togs bort.

Jag hade aldrig köpt en häst med 2-gradig böjprovsreaktion. Jag vill inte köpa på mig problem. Så jag köper bara ohalt hästar.

Det är en fin tanke att vilja rädda någon häst. Men då ska man själv ha goda kunskaper om rehab samt tillgång till hästens medicinska historia. Och vara beredd på att pröjsa behandlingar och även kanske misslyckas med rehab och behöva avliva.

Så leta en häst utan böjprovsreaktion är mitt tips!

Håller med de som säger ’kolla upp’.
Mitt 16 åriga sto var inte halt, men kändes lite ovillig och inte sig riktigt lik. Reagerade två gradigt på böjprov. Visade sig ha fått problem av en gammal utläkt senskada och hade problem m både sena + atros i kotleden. Behandlades men är numera sällskapshäst. Slutsats: en ohalt häst som reagerar på böjprov kan ha en allvarlig underliggande problematik.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 852
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 001
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 957
Senast: fio
·
Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka