Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad skulle ni tycka om en häst som visar 2 grader höger bak på böjprov både högt och lågt? För övrigt 0 grader på dom andra benen och aldrig varit halt. Hästen är 19 år gammal.
Köpgranskning, nej aldrig varit halt och är inte halt nu heller enbart vid böjprov.
Jag är alltså köparen och distriktsveterinären tyckte det var normalt på gammal häst, den har troligtvis artros i det benet och jag fick bestämma själv om jag ville köpa eller inte.
19 år är, som sagt, inte särskilt gammalt. "Troligtvis artros" skulle inte jag nöja mig med som diagnos. Jag skulle vilja VETA.Jag är alltså köparen och distriktsveterinären tyckte det var normalt på gammal häst, den har troligtvis artros i det benet och jag fick bestämma själv om jag ville köpa eller inte.
Jag bör nog kontakta veterinären och diskutera igenom köpgranskningen igen.
Så köp inte hästen då.Nå distriktsveterinären kan ju inte ta reda på det, jag är inte heller intresserad av att bekosta klinikutredning på någon annans häst.
Nå distriktsveterinären kan ju inte ta reda på det, jag är inte heller intresserad av att bekosta klinikutredning på någon annans häst.
Du kan inte rida en halt häst så klinikbesök före eller efter köp.Hästen kändes för övrigt fin att rida bara denna böjprovsreaktion jag är fundersam över köpa eller inte.
Köp inte före utredning. 2 grader är rätt mkt.Hästen kändes för övrigt fin att rida bara denna böjprovsreaktion jag är fundersam över köpa eller inte.
Fast, en häst som visar tvågradig hälta har ont. Hen ska inte behöva gå utan behandling även om hen bara går som sällskapshäst. Ett böjprov kan likställas med att hästen ligger ner och att ligga ner ska en häst kunna utan att få ont. Allt annat är ett brott mot djurskyddslagen. Om en häst som har legat ner har så ont att hen är tvågradigt halt så tär det på hästen både fysiskt och mentalt. Bara vetskapen om att hen inte lär kunna fly vid behov är fruktansvärt stressande för ett flyktdjur som ju hästen är. Dessutom lär hästen kompensera i övriga kroppen för det felaktiga belastningsmönster som alltid kommer av smärtproblematik vilket gör att smärta uppstår på nya ställen och det blir en ond cirkel av eländet. Det är inte okej att utsätta en häst för. Inte ens om hen bara går som sällskap och inte rids/arbetas.Kan ju vara vad som helst, den visar ju rejäl hälta vid böjprov.
Sen diskuteras det hur mycket man ska böja en äldre häst.
Vetrinärerna kan ju böja olika mycket och alla vertinärer är inte lika bra på hältor.
Men en 19 årig häst med den reaktionen på böjprov och "aldrig" varit halt enl ägaren bör säljas som sällskapshäst eller utredas ordentlig innan den rids.