Sv: Böjprov
Det är en knivig fråga, absolut! Men jag kan tycka att man ser lite för svartvitt på frågan, sen är böjprovet självklart en viktig indikation på att något är fel men man ska nog inte stirra sig blind på det. Jag har sett ett antal hästar genom åren som har fått reaktion vid böjprov, men den bakomliggande orsaken kan ju variera i all oändlighet.
Någon hade sprungit i hagen dagen innan och vridit till en sko = svag böjprovsreaktion men efter en tio dagars metacam-kur gick den igenom prickfritt. En annan hade ridits på ensidigt underlag i obalans månader i sträck av en orutinerad ryttare, där kanske det inte enbart krävs behandling i ett par veckor utan hela ridsystemet skulle behöva bytas ut. En tredje hade inte varit halt en dag men gick inte igenom böjprov, när de röntgade upptäcktes lösa benbitar som opererades bort, sedan dess har inte hästen varit halt mer.
Som sagt, de bakomliggande orsakerna kan variera i oändlighet. Om jag hamnar i en situation där hästen är ren på plåtarna men har en svag böjprovsreaktion så kommer jag ta den diskussionen med min veterinär för att se vad han anser kan vara den bakomliggande orsaken till problemet.
Fast det är ju just det som är problemet när man ska köpa en häst! Att du aldrig VET om det är 'ingenting' eller första tecknet på att allt håller på att rasa.
När jag köpte mitt fbl gick han igenom ua. 6 mån senare på en rutinkoll så helt ua i arbete, på lina osv. Men liiindriga böjreaktioner lågt båda bak. Vet kikade en stund på honom i arbete, och konstaterade sen att 'han är lite överambitiös, han stoppar in bakbenen längre under sig än han riktigt orkar, när musklerna då inte riktigt orkar får kotorna ta smällen. Och du rider mer dressyr och ställer mer krav på honom än fd ägare va?'.
Dvs han reagerade på ryttarbytet iom mer krav och tog dessutom i lite för mycket. Skoddes med förlängd traktarm bak för att hjälpa, och i övrigt 'fortsätt rid och stärka'. 3 v senare gick han ua och fortsatte göra det.
Där är ju ett jättebra exempel på 'ingen fara'.
MEN... annan häst, små små böjreaktioner lågt BF MED en mycket trolig, legitim förklaring. Som visade sig INTE vara det, utan det var första tecknet på en lång, sorglig historia som slutade med utdömning och avlivning.
Och när du står där med den tilltänkta hästen har du INGEN ANING om det är just ingenting, det går över eller om det är första tecknet på Det Stora Felet. Och visst, 10 dagar metacam och hage - men det säger INGENTING. Om den vrickat sig lite så dte går över då ja, MEN tyvärr kan även det där första tecknet på stora Felet gå över av det med. Skillnaden är att det senare kommer tillbaka. Men då har du redan köpt hästen, ridit hästen och det är då ditt problem, dina pengar och din hjärtesorg.
Så, jag förstår absolut nolltolerans när man de facto är i ett läge där man kan VÄLJA (bort).
Okej om man kan få prövotid där äg står för alla ev vetkostnader om/när det visar sig INTE vara 'en skitsak'. Men annars så..