Fritidsryttare

Trådstartare
Slänger in en fråga här i diskussionssyfte.

Det jag funderar lite över är hur nitiska ni är vid en besiktning, vart drar ni gränsen för vad som är acceptabelt? Skulle ni kunna tänka er att ta hem en häst som t.ex. reagerar med 0,5 grader båda fram, men som är helt ren i röntgen och som inte uppvisar någon hälta vid ridning eller longering? Vilka aspekter väger ni in, pris, utbildning, användningsområde etc?

Sv: Böjprov

Jag väger in försäkringen - innebär reaktionen reservationer/framtida trassel med försäkringen, åldern på hästen (antal 'mil i benen'), hur igång den är och åldern.

Dvs en äldre häst i full kondition med 'många mil i benen' och som tidigare i livet varit fräsch och där jag kan ta över en försäkring och böjprovsreaktionerna INTE medför reservation - där kan jag mkt väl tänka mig köpa ändå.

Men en yngre häst som inte är igång, en häst som tidigare varit skadad, där det ger res på försäkringen etc - då avstår jag.

Priset är för mig irrelevant i ditt läge - de är lika dyra när de är ofräscha oavsett vad de kostade i inköp.

Bästa är ju om man kan besiktiga om hästen om t ex 2 v, där den under tiden rids på som vanligt. Minskar reaktionen dvs det var ngt tillfälligt, är den lika, eller ökar den (dvs det är något skit på g).

Jag skulle också gärna vilja veta hur hästen TIDIGARE regerat på böjprov? Vissa ffa lite äldre 'kan' helt enkelt inte gå u.a. på böjprov utan har alltid t ex ½ grad. Och är hästen då böjd en gång/år i fem år och haft ½ grad hela tiden så är det mest troligt så hästen är och betyder inte så mkt. Men har hästen förr alltid när den känts fräsch gått u.a. genom böjprov men nu reagerar en halv grad så är ju frågan om det 'bara' är naturligt 'wear and tear' eller om det är första tecknet på att det är något skit på gång.

Men jag behöver veta mycket mer om hästen för att säga bu eller bä hur jag gjort. Hur gammal är den, hur igång, hur LÄNGE har den varit igång på den nivån, historiken osv. Samt vad man tänkt ha den till - samma nivå som den går på och gått på länge, lägre nivå än det, högre nivå än det?

Jag kan ju dra en kort bakgrundshistoria, även om besiktningen av hästen inte är gjord ännu. Självklart hoppas jag på att den kommer gå igenom u.a. på allt men jag har blivit ganska pessimistisk efter ett års konstant otur så jag tar inte direkt ut något i förskott.

Hästen är född -01, är riden och tävlad 1.10 i Polen och har haft tre föl. Om hon har tävlat före eller efter sin tid som avelssto vet jag inte, inte heller vilka resultat hon har haft på hoppbanan. Det är ganska ointressant för mig då jag är dressyrintresserad och hon enbart har hoppat tidigare. Jag har sett två videor på henne när hon rids i Polen och ryttaren där gör varken henne eller någon annan häst rättvisa, när jag red henne så blev jag positivt överraskad och jag tror att hon har goda möjligheter att bli väldigt trevlig.

Stammen är helt okej som jag förstår det och det är en av anledningarna till att jag vill ha henne. Hon har ställts ut i Polen och där har hon fått höga exteriörpoäng. Eftersom hon inte är svensk så vet jag tyvärr ganska lite om henne. Jag har därför ingen aning om ifall hon varit skadad tidigare eller om hon har haft några andra problem. De böjde igenom henne och gjorde en allmän hälsokoll innan hon åkte till Sverige och den ska ha gått bra.

Eftersom det är en importhäst så har hon ingen försäkring och har heller aldrig varit försäkrad i Sverige, vilket naturligtvis kommer leda till komplikationer om hon inte går igenom besiktningen.

Jag kanske ska tillägga att den här hästen inte kommer kosta mig en krona, jag lämnade tillbaka min förra häst till säljaren p.g.a röntgenförändringar och han erbjöd mig antingen pengarna tillbaka eller en ny häst och då hittade jag det här stoet som enligt mig är värd en bra bit mer än den förra.
Givetvis vill jag att hon ska vara frisk ändå, men då jag har fått ta bort eller lämna tillbaka två hästar p.g.a röntgenförändringar så är jag mer orolig för att röntgen ska påvisa något än att hon har (mindre) böjprovsreaktioner. Jag är i så fall beredd på att ta hem henne under en 10 dagars Butta-kur för att se om det har någon effekt, beroende på vad min veterinär säger.

Om jag tar henne så är tanken att hon ska gå i skogen 4-5 dagar i veckan, dressyrtränas för instruktör 1 dag i veckan och eventuellt komma ut på någon liten dressyrtävling. Jag har alltså inte tänkt mig henne som en renodlad tävlingshäst. Om hon sen visar sig funka bra så vill jag även ha möjlighet att ta ett föl på henne så småningom.

Jag kan ju också tillägga att även fast det är en importhäst så är det inget "skräp" som man kan hitta ute på H*stnet för 17 000, utan när jag köpte 5-åringen i höstas så låg han i samma prisklass som en svensk häst på samma utbildningsnivå. Jag har alltså inte valt de här hästarna p.g.a priset utan för att det har varit trevliga individer som har passat mina önskemål bra.

Känner mig som djävulens advokat, men det räckte för mig att läsa 'Polen' för att revidera hela mitt tidigare svar till att jag inte skulle acceptera ett endaste litet dugg utom en svensk besiktning där du är närvarande och där hästen går helt UA! Och så skulle jag ta ett blodprov och spara för framtida bruk...

(På en importhäst får du dessutom mest troligt reservationer på ½ grad böjreaktion BF med, vilket är en annan aspekt, men oavsett det då)

Låter jättecyniskt och kanske ÄR cyniskt men jag har tyvärr hört och sett för mycket 'trassel' kring importhästar från just 'öst' där de är så u.a när de kommer, tre månader senare är det så skit de kan bli, och när det börjar grävas har det varit halt och lytt i hemlandet, det funderat om besiktningen skett på smärtis osv osv.

Haha jag förstår dig - absolut! Kan däremot försvara de stackars polackerna lite med att den första hästen som jag fick ta bort var helsvensk och mer trasig än den polska dito...

Jag har faktiskt sett bra exempel på polska hästar också, men de dåliga är så klart fler. Precis som du säger så kommer hästen granskas minutiöst, klinikbesiktning är beställd tills imorgon faktiskt, med böjprov, exportröntgen och blodprov.

Du har helt rätt i det du säger, det tog tre månader för den förra hästen innan den började strula och sen var den halt både här och var så visst misstänker man doping. Jag har gjort fullständigt klart redan från början med säljaren att blodprov kommer tas och en exportröntgen kommer göras, det är ett krav för att jag ska ta den här nya hästen annars får han ge mig pengarna tillbaka. Jag har även ett skriftligt papper på vår överenskommelse.

Menade inte att ALLA importhästar är skit, kanske ska förtydliga det. Och det kommer säkert massvis med friska hästar som är precis som utlovat från öst med. Men det är inte de man hör om.

Men känns rent generellt som att risken är större att det är 'knas' med historik/besiktning/etc på en importhäst än en svensk. Men båda kan bli helfel - och båda kan bli jättebra.

Men du verkar ju ha koll, och har ni skriftlig överenskommelse etc så borde ju risken vara liten det är något 'fuffens'. Så jag håller tummarna att den seglar genom besiktningen =)

Jag är helt med på vad du menar och eftersom jag själv råkat ut för exakt samma sak som många andra så är jag också skeptisk till baltiska och polska importer. Det som talar till min säljares fördel är att han tog tillbaka hästen så fort problemen kom fram och han har varit tillmötesgående i allt det här, om än lite långsam. Han har heller inget dåligt rykte när jag hört mig för och jag har bekanta som köpt häst av honom tidigare utan klagomål.

Hade det handlat om säg 20 000 kr så hade jag inte ifrågasatt kvalitén på hästmaterialet, men som jag tidigare nämnt så tycker jag nog att en (på pappret) inriden men inte utbildad femåring ska vara utan pålagringar om man betalar 50 k för den..

Tack för inputen, jag ser med försiktig optimism fram mot morgondagen.:)

såvida det inte är ngn riktig gammal läromästare som konstaterats uppvisa 0,5 grader flera år på raken senaste åren och därundertiden varit fullt igång rid och tränings och tävlingsmässigt osv, så har jag tyvärr noll tolerans vid hästköp.

jag vill inte stå där 2 dagar efter hästköpet då ngt skitigt sig vid tex. utsläpp i hage eller med nya hästkompisar med halt/skadad häst som påföljd, och utöver det behöva grunna på de där 0,5 graderna och vilket som vid utredning sen är hönan eller ägget.
Nej tack.

Alla är olika, så klart. Jag är mer orolig för röntgenförändringar än för böjprovsreaktioner. En reaktion kan ju bero på 100 olika saker, allt ifrån felaktig ridning till att hästen busat i hagen och snubblat på en sten. Ett röntgenresultat är däremot definitivt och leder sällan till något gott enligt min erfarenhet.

Ja men precis. Om hästen du godkänt med böjprovsreaktion vid vet besiktning sen snubblar på en sten och blir halt och måste utredas, hur vet du vad som är vad, och vad som orsakat vad? varför skaffa sig ekvationer man inte behöver liksom redan vid köp?

Det är en knivig fråga, absolut! Men jag kan tycka att man ser lite för svartvitt på frågan, sen är böjprovet självklart en viktig indikation på att något är fel men man ska nog inte stirra sig blind på det. Jag har sett ett antal hästar genom åren som har fått reaktion vid böjprov, men den bakomliggande orsaken kan ju variera i all oändlighet.

Någon hade sprungit i hagen dagen innan och vridit till en sko = svag böjprovsreaktion men efter en tio dagars metacam-kur gick den igenom prickfritt. En annan hade ridits på ensidigt underlag i obalans månader i sträck av en orutinerad ryttare, där kanske det inte enbart krävs behandling i ett par veckor utan hela ridsystemet skulle behöva bytas ut. En tredje hade inte varit halt en dag men gick inte igenom böjprov, när de röntgade upptäcktes lösa benbitar som opererades bort, sedan dess har inte hästen varit halt mer.

Som sagt, de bakomliggande orsakerna kan variera i oändlighet. Om jag hamnar i en situation där hästen är ren på plåtarna men har en svag böjprovsreaktion så kommer jag ta den diskussionen med min veterinär för att se vad han anser kan vara den bakomliggande orsaken till problemet.

det är sant det du säger, en liten böjprovsreaktion behöver inte betyda ett endaste dugg.
själv har jag dock inte lust att spela poker med den chansen vid hästköp utan jag ser till att eliminera såna frågetecken. Det finns tillräckligt många hästar som går igenom böljprov för att jag ska anse mig ha råd med den gränsdragningen.

Det är en knivig fråga, absolut! Men jag kan tycka att man ser lite för svartvitt på frågan, sen är böjprovet självklart en viktig indikation på att något är fel men man ska nog inte stirra sig blind på det. Jag har sett ett antal hästar genom åren som har fått reaktion vid böjprov, men den bakomliggande orsaken kan ju variera i all oändlighet.

Någon hade sprungit i hagen dagen innan och vridit till en sko = svag böjprovsreaktion men efter en tio dagars metacam-kur gick den igenom prickfritt. En annan hade ridits på ensidigt underlag i obalans månader i sträck av en orutinerad ryttare, där kanske det inte enbart krävs behandling i ett par veckor utan hela ridsystemet skulle behöva bytas ut. En tredje hade inte varit halt en dag men gick inte igenom böjprov, när de röntgade upptäcktes lösa benbitar som opererades bort, sedan dess har inte hästen varit halt mer.

Som sagt, de bakomliggande orsakerna kan variera i oändlighet. Om jag hamnar i en situation där hästen är ren på plåtarna men har en svag böjprovsreaktion så kommer jag ta den diskussionen med min veterinär för att se vad han anser kan vara den bakomliggande orsaken till problemet.

Fast det är ju just det som är problemet när man ska köpa en häst! Att du aldrig VET om det är 'ingenting' eller första tecknet på att allt håller på att rasa.

När jag köpte mitt fbl gick han igenom ua. 6 mån senare på en rutinkoll så helt ua i arbete, på lina osv. Men liiindriga böjreaktioner lågt båda bak. Vet kikade en stund på honom i arbete, och konstaterade sen att 'han är lite överambitiös, han stoppar in bakbenen längre under sig än han riktigt orkar, när musklerna då inte riktigt orkar får kotorna ta smällen. Och du rider mer dressyr och ställer mer krav på honom än fd ägare va?'.

Dvs han reagerade på ryttarbytet iom mer krav och tog dessutom i lite för mycket. Skoddes med förlängd traktarm bak för att hjälpa, och i övrigt 'fortsätt rid och stärka'. 3 v senare gick han ua och fortsatte göra det.

Där är ju ett jättebra exempel på 'ingen fara'.

MEN... annan häst, små små böjreaktioner lågt BF MED en mycket trolig, legitim förklaring. Som visade sig INTE vara det, utan det var första tecknet på en lång, sorglig historia som slutade med utdömning och avlivning.

Och när du står där med den tilltänkta hästen har du INGEN ANING om det är just ingenting, det går över eller om det är första tecknet på Det Stora Felet. Och visst, 10 dagar metacam och hage - men det säger INGENTING. Om den vrickat sig lite så dte går över då ja, MEN tyvärr kan även det där första tecknet på stora Felet gå över av det med. Skillnaden är att det senare kommer tillbaka. Men då har du redan köpt hästen, ridit hästen och det är då ditt problem, dina pengar och din hjärtesorg.

Så, jag förstår absolut nolltolerans när man de facto är i ett läge där man kan VÄLJA (bort).

Okej om man kan få prövotid där äg står för alla ev vetkostnader om/när det visar sig INTE vara 'en skitsak'. Men annars så..

Man får inte heller glömma att ett böjprovsresultat kan se väldigt olika beroende på vilken veterinär det är som böjer. Gjordes nån studie på det som jag läste om (kan försöka leta reda på det om du vill) där de böjde allt från 30 sek till 3 minuter med olika kraft och i stort sett alla hästar var halta när de böjde i tre minuter med stort tryck.

Men som redan sagt i tråden så verkar du ha bra koll, hoppas kraken går igenom besiktningen utan problem :)

MVH

Fast tre minuter böjer ju 'ingen' veterinär? Ett böjprov ska ju utföras under 60 sekunder? (Sen kan man ju välja att böja kortare när man märker redan när man böjer att hästen reagerar, finns ju ingen anledning att böja dem 'så halta det går', utan man böjer ju för att få en första lokalisation ungefär var smärtan sitter)

Nu säger jag inte att böjprov är skit och dåligt och att du inte ska böja, inte alls. Jag bara poängterar faktumet :)

Nja, tre minuter är att ta i, men det var det som togs med i studien då de hade "hittat" veterinärer som böjde upp till 3 minuter. Det är som du säger vanligast att det böjs i 60 s.

Fast de som då böjer 3 minuter har ju då VALT att utföra böjprovet felaktigt. 60 sekunder är vad det 'ska' vara.

Jag har ju tyvärr böjt ett antal olika hästar och de har böjts av ett antal olika veterinärer under åren. Ingen har böjt mer än 60 sek (rätt många mindre dock, just när man märkt den reagerar redan under böjning). Och INGEN av mina hästar, varken unga eller vuxna, helfräscha eller T-märkta promenadpensionärer har reagerat på böjprov när de varit fräscha.

S, jag hör ofta dte där med 'veterinären böjde hästen halt/vet kan böja hästen halt' osv - men endera huserar de veterinärerna inte i den här delen av landet - eller så är fenomenet kraftigt överdrivet/ett svepskäl för hästägare som inte vill gå med på att deras hästar inte var så fräscha som de trodde/ville

Kl

Vilken intressant diskussion det blev!:) Jag vidhåller min teori att jag vill se det hela i ett större perspektiv innan jag fattar ett beslut, men jag förstår också de som väljer att dra gränsen mycket snävare. Om man istället vänder lite på problemet då, och säger att hästen är ren på böjprov och den kliniska undersökningen men visar förändringar på röntgen, hur petiga är ni där och hur ofta röntgar ni hästar som ni köper?

Jag kan i alla fall inflika att min häst gick igenom sitt böjprov prickfritt idag.:)

Om jag väl rtg - så lika petig. Men det sitter mycket i att försäkringsbolagen är hemskt petiga.

Däremot så kan jag avstå att röntga, just för ovanstående.

För mig är det VIKTIGT att hästen är försäkrad utan reservationer i motsv A1 veterinärvård. Helt enkelt för att slippa otäcka lägen där jag t ex inte har råd att behandla/fortsätta behandla/undersöka som krävs.

Och en häst som är U.A på allt men har en röntgenförändring riskerar att få reservationer, och som sträcker sig långt utöver röntgenfyndet, även om fyndet av veterinär bedöms inte borde skapa problem.

Okej om jag då fick res för just det fyndet och problem kopplade direkt till det. För den reservationen finns ALLTID där vid nytecknande, oavsett om den är utskriven eller ej (fel som förelåg innan försäkringen tecknades). Men skillnaden med ett känt fynd är att reservationen blir 'hälta BF' eller 'hälta RO'. Vilket innebär att om hästen vrickar sig tex täcker inte försäkringen - för det finns ett rtgfynd i ett annat ben.

Så, jag skulle helst vilja röntga allt jag funderar på att köpa, oavsett prisklass och ålder osv. Men jag gör det inte dels pga försäkringsaspekten - men även pga 'mina nerver'. Just ett sådant där 'obetydligt' fynd skulle ändå få mig att noja.

Men jag ser en stor skillnad på UA rakt igenom men inte rtg - och rtg etc men inte u.a. på exvis böjprov.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 341
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 947
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 633
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka