Sv: Böjprov
Tack för ditt svar, de är intressanta att läsa och jag börjar få en större förståelse för hur det funkar.
Jag har också insett att det är i princip omöjligt att få ett fullgott skydd för importerna, likväl finns de och jag får intrycket av att de blir fler och fler hela tiden så problemet lär ju växa sig större. Min första häst var svensk och relativt nyförsäkrad i ett nytt bolag och försäkringsbolaget betalade snällt trots att de problem hon hade troligtvis hade funnits där i många år, men när det kom till importhästen så blev det tvärnit istället.
Olika bolag kan ju bedömma olika fall just olika. Jag har fått ersättning fast jag bytt bolag och de enligt reglerna kunnat neka mig både vetvård och liv. Men där de var 'snälla' och betalade.
Men de flesta 'jävla försäkringsbolag'-diskussioner handlar just om hur bolaget följt sina regler men ägaren inte riktigt satt sig in i reglerna innan.
Det vore dock önksvärt om de kunde ta över risken från varandra. För baksidan med 'livegenheten' är att ett bolag kan försämra villkoren och höja premierna hur mycket du vill - det är bara att tugga i sig och svälja ELLER ta risken med bolagsbyte. OM de tog över varandras risk skulle det blir mer konkurrens och ett bättre läge.
Samtidigt så skulle det antagligen resultera i premier som ingen kunde/ville betala. Så en medelväg skulle ju vara att de aldrig får försämra skyddet 'under' nivån som var vid intecknande.
Men det är en spinoff.
Ang böjreaktioner och rtgfynd. Vid en besiktning för försäkringshöjning markerade min ena valack på HB. Han hade drattat på öronen dagen innan. Han reagerade aldrig mer i det benet på något vis, men fick ju res på hälta BB på höjningsbeloppet. Däremot så hade han ett - då okänt - röntgenfynd modell FULT. Gav honom NOLL problem tills han var sju år gammal. Han dömdes ut och triangelmärktes som nioåring för just problemen kopplade till rtgfyndet.
Så, you just never know om si är så eller så är si. Jag förstår hur du menar i ditt resonemang, men anser det är ett riskfyllt resonemang, då det inet finns NÅGOT sätt att där och då - eller närmsta två veckorna ens - ta reda på VARFÖR hästen har böjreaktionen.
Besiktiga om efter 2 v, ev på metacam som dus krev innan, och hästen är ren. Säger ingenting - kanske hade den bara halkat, kanske är det ändå första tecknet på stora felet; i båda fallen kan den bli ua på vila + ev NSAID. Så jag förstår inte riktigt hur man vågar sätta sån tilltro till 'vila och besiktiga om'? Sen anser jag givetvis inte det är FEL, alla bestämmer ju och väljer själv =)
Sen anser jag väl inte en frisk häst ska reagera på böjprov för den sprungit i hagen, om inte underlaget varit ett veritabelt månlandskap med djupa kratrar, och då vetesjutton om jag vill köpa av den säljaren om den anser månlandskap är okej springunderlag. Hårt uttryckt.