_FiA_

Trådstartare
Vi funderar på att köpa en häst. En 11 åring valack. Ägaren tror inte han kommer att gå igenom ett böjprov, eftersom han ändå är 11 år gammal. Kan ingenting om böjprov, men är det många lite äldre hästar som inte går igenom böjprov men att det ändå inte är något fel egentligen? Eller ska det vara prickfritt även om hästen är lite äldre?

Sv: Böjprov

Jag hade aldrig köpt en 11-åring utan böjprov, 11 år är ingen ålder. Nästan så jag skulle börja fundera på om ägaren har nåt att dölja eftersom den försöker få dig att inte göra detta. Visar hästen nån reaktion får man ta det då och diskutera med veterinären vad orsaken kan vara.

en elvaåring är ju rena ungdommen, de ska gå igenom böjprov UA annars är det helt ointressant. Låter som ägaren försöker lura dig.

Köpte en häst förra året född 95, tävlad aktivt under många år, UA på allt. Min nuvarande är 11 o han gick oxå igenom UA på allt o har tävlat aktivt sen han var fyra.

Senast ändrad:

nej alltså vi ska göra böjprovet. Frågar bara utifall att han har reaktion på böjprovet.
Hästen är en tävlingshäst som gått rätt hårt

Senast ändrad:

då skulle jag se mig om efter en annan.
Båda mina är lysande exempel på att de finns.

Böjprovsreaktion är ett tecken på att benet inte är OK. Så enkelt är det. Att acceptera ett problem bara för att hästen är 11 år (vilket inte är gammalt!) tycker jag verkligen inte man ska göra utan utredning.

Själv hade jag INTE köpt.

Vi köpte en 21 åring som tävlat upp till mvs i hoppning, gick igenom klockrent på böjprovet.

Som sagt 11 är rena ungdomen:)

Min 17åriga travare, som tävlat 10 år på travet, gick igenom böjprov prickfritt förra året.

Som de andra sagt, 11 år är ingen ålder och en frisk häst ska klara ett böjprov.

som dom andra säger, låter lite lurigt... min kille fixade det klockrent och då var han 18, han fixade det i vintras åsså, och då var han 18 och ett halvt

Min 17åriga travare, som tävlat 10 år på travet, gick igenom böjprov prickfritt förra året.

Som de andra sagt, 11 år är ingen ålder och en frisk häst ska klara ett böjprov.

Jag har hört att travare ofta inte går igenom böjprovet. Någon som känner igen det?

Det är sånt folk gärna säger för att ursäkta/bortförklara att deras häst inte gick igenom.

När jag köpte fbl ville jag klinikbesiktiga, helt okej för ägaren. Ägarens kompis däremot hade när ägaren berättade det sagt att 'han kommer aldrig gå igenom, bara dumt att vetbes, gamla löphästar klarar inte böjprov men de håller ju som ridhästar ändå bla bla'

Han seglade u.a. igenom. (Han var 13 år).

Sen, ABSOLUT att man på många äldre hästar (dvs äldre på riktigt, inte 11 år) kanske har små reaktioner på böjprov som helt enkelt beror på många mil i benen. Det är då små reaktioner, och värderas alltid emot var de är, vilken nivå av arbete hästen är på och hur hästen fungerar i det, samt mot arbetsprov osv.

Det tror jag också. Att hästen reagerat på böjprov betyder helt enkelt att det gör ont. Hur ont och varför får man fortsätta utreda för att kunna bedöma om hästen verkar klara det livet man har tänkt använda den till. Reaktion på böjprov betyder inte automatiskt ledinflammation och flera månaders konvalecens.

En äldre tävlingshäst ( då snackar jag 17-20 +)som arbetat hela sitt liv kan mycket väl ha nån liten markering/halv grad utan att det stör den det minsta om den ska lugna ner sig och gå som "aktiv pensionär", speciellt om reaktionen är liksidig.

Men en häst som är 11 år är inte alls gammal, och har inte böjprovsreaktioner om den är helt fräsch! Har den det är det nåt som inte är helt 100 och bör utredas, sen inte sagt att det är något farligt för det.

Anledningen till att många före detta travhästar har böjprovsreaktioner beror nog mest på att 1. de höll inte för travet och har alltså skador som inte ska arbetas på eller 2. de rids i fel form, tempo och takt i obalans av dåliga ryttare. Att säga att "gamla travare har alltid böjprovsreaktioner" känns mest som en dålig ursäkt för att man ska kunna blunda för att man rider på en halt häst. Inte ok.
Travhästar generellt ska inte ha böjprovsreaktioner, har de det behandlas de som vilken annan häst med reaktioner som helst, dvs de utreds och behandlas.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 537
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 957
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat