Böjprov unghäst vid köp?

evis

Trådstartare
Hur brukar man göra, hur gör andra, vid unghäst-köp? Veterinärbesiktning känns självklart men hur mycket brukar ingå i denna? Brukar man böja en låt säga 1½-åring? Säger övht ett böjprov på en såpass ung (växande) häst något - vad säger en böjprovsreaktion?
Hur väcks eg misstankar runt lösa benbitar? Gallor i lederna? Är det "lönt" att röntga låt säga haser och bakknän (mer?) på en i övrigt frisk unghäst, eller är det lika bra att "chansa" och låta bli att röntga?

Ja, för övrigt, vad gäller vid att teckna försäkring på en 1½-åring, nu är ju jag lite inkörd på mina "travare" (kallblod) och där måste ju hästen igenom en veterinärbesiktning för att man ska få teckna veterinärförsäkring, gäller detta alla raser och även unghästar?
Jag är mycket lost i försäkringsdjungeln..

Många frågor, hoppas ni har svar! :)

Sv: Böjprov unghäst vid köp?

Det första kan jag inte svara mer på än att Mourven aldrig genomgick böjprov i vet.besiktningen. Visserligen var det ju för att han var vild, men vet inte om hon hade gjort det ändå. Nu har han ju gått igenom böjprov senare så... Men jag kan tänka mig att med växtvärk i den åldern så säger inte ett böjprov särskilt mycket. De kan ju ha ont i benen utan att man böjer eller att något är fel...

Jag har ju honom i Folksam i 15,000:- liv (och dubbel vet.vård). Tror gränsen låg på 30,000:- i liv för att man var tvungen att ha veterinärutlåtande.

Vi brukar kolla hjartat och lungor nar vi koper eller saljer under 3 ar, men det beror ju sjalvklart pa hur mycket pengar hasten kostar!
Jag skulle inte borja rontga en hast for en massa pengar, om rontgen platarna kommer att kosta lika mycket som hasten.

Nar man koper ungt sa tar man en chansning i mangt och mycket.

Berors på ras. Vilken ras är det?
Jag gör alltid böjprov om häsen är tam och över 2 år.Röntgar om det är en islänning haser om den är riden.

evis skrev:
Hur brukar man göra, hur gör andra, vid unghäst-köp? Veterinärbesiktning känns självklart men hur mycket brukar ingå i denna? Brukar man böja en låt säga 1½-åring? Säger övht ett böjprov på en såpass ung (växande) häst något - vad säger en böjprovsreaktion?
Hur väcks eg misstankar runt lösa benbitar? Gallor i lederna? Är det "lönt" att röntga låt säga haser och bakknän (mer?) på en i övrigt frisk unghäst, eller är det lika bra att "chansa" och låta bli att röntga?

Ja, för övrigt, vad gäller vid att teckna försäkring på en 1½-åring, nu är ju jag lite inkörd på mina "travare" (kallblod) och där måste ju hästen igenom en veterinärbesiktning för att man ska få teckna veterinärförsäkring, gäller detta alla raser och även unghästar?
Jag är mycket lost i försäkringsdjungeln..

Många frågor, hoppas ni har svar! :)

Nej, generellt böjer man inte en ung häst. Utan ser den ren och fräsch ut under rörelsekontroll, har torra fina ben (dvs inga gallor etc) så böjer man inte.

Ett böjprov på unghäst kan ge utslag fast det inte är något fel på hästen, beroende på växtperioder, tillväxtzoner etc.

Försäkringsbolagen kräver inte böjprov på unga hästar, däremot måste de klara 'resten' av veterinärbesiktningen (minus longering och böjprov alltså).

Cactus var åring när hon köptes och jag höjde försäkringen rätt rejält. Gjordes rörelseprov (springa med henne), allmän undersökning precis som på vuxna hästar men utan longeringen och böjprovet då. Inga problem att försäkra in henne (hon var UA, enda kommentaren var 'mkt lindrigt tåvid HF'.

Om man har en rörelsestörning på en unghäst röntgar man. Böjer gör man bara i undantagsfall eftersom det oftasre är sånt som syns på röntgen än t ex en ledinflammation när småttingarna är halta/orena.

Gallor är en varningsklocka för lösa benbitar och brukar föranleda röntgen på aktuell led.

Att friröntga en unghäst, tja är den över 1½ så kan man se lite, problemet är att man kan oftast INTE säga om det kommer ge problem i framtiden eller ej, däremot får du alldeles oavsett en reservation på försäkringen om du ändå köper den.

har precis också köpt en unghäst!
de gjorde böjprov på honom trots att man inte rukar göra det. iofs är han så pass färdig i kroppen att veterinären sa att det var okej. och yes, han fick ua på allt!

en annan tjej jag känner valde att röntga innan hon köpte sin häst. då upptäckte de lösa benbitar i ena bakhoven(oskadligt sa dem), så nu gäller inte försäkringen eller nåt om det har något med det att göra.

Köpt en som var ni månader och en som var 18 månader i år. Ingen av dem är veterinärbesiktade eller kollade av ngt. ombud inför försäkringen. Blev själv förvånad men det var inga problem att försäkra i valfritt belopp, de står i A1, liv 15 resp 20 000kr. Maximal vet.vård 50 000kr båda två.

MVH/

Jag köpte min som 11-månaders bäbis. Veterinärbesiktningen bestod av att vet tittade på flocken i hagen, vi jagade på dom så dom sprang (han var så pass lite hanterad så det hade nog inte gått att springa med honom själv ;) ). Sen kände vet igenom hela hästen, kollade ben, hull, hjärtljud och hostreflex. Ingen böjning och ingen röntgen, förs-bolaget blir så kinkiga om man hittar nåt....
Min har dessutom agria extra försäkring (dolda fel), så det känns bra. Jag höjde livbeloppet till 30000 vid köp, han hade ingen livförs innan.

När jag köpte min blivande treåring så krävde Folksam att hästen skulle böjas för att jag skulle få teckna A1+ dubbel vet.
Är hästen yngre brukar de inte begära böjprov.

När man böjer unga hästar så är det INTE OVANLIGT med lätta reaktioner. Det är normalt om hästen visar jämn reaktion (parvis eller alla fyra) av lätt karraktär.

Om det uppstår en lättare reaktion på unghäst och pensionär så brukar veterinärerna inte orda så mkt om det, problemet blir att du måste besikta om för att få ett rent bes.prot. för försäkringens skull.

Oavsett vad alla säger så skulle jag passa mej för att köpa en häst med lösa benbitar eller som har haft fång. Inte heller skulle jag köpa en pålle som har haft något speciellt som den kan få men av, iaf något allvarligt! jag vet inte om det kanske är för att jag tränar och tävlar regelbundet kanske..men sådan är jag... häls. sia

Nja plåtar behöver inte kosta så mkt. ATG tar 1300 + moms för 12 bilder. Det kan det ju vara värt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 465
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 033
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023