Hej! Jag har en 19 år gammal arabkorsning som jag hyr som jag precis haft böjprov på, och hon visar positivt på båda fram, samt ömmar när hon tryckte på ryggen. Hon går väldigt ofta med låg hals, och ibland avlastar frambenen genom att ställa dem lite framför sig. Hon reagerar också väldigt kraftigt om man tar över hennes bakknän. Det konstiga är att jag känner inte av några avvikelser när jag verken rider eller longerar henne, som jag gör 6 dagar i veckan annars. Vi arbetar både dressyr, hoppning (80cm) och rider ut i skogen samt kör konditionsträning.
Veterinären som tog böjprovet var väldigt osäker om vad det kan vara och kunde inte säga någon ting då men rekommenderade att jag skulle ta henne till en klinik för vidare undersökning.
Tankar? Hur kommer det sig att hon bara reagerar på böjprovet, men inte i ridningen?
Har ni varit med om något liknande?
Ska jag göra fortsatt utredning även om hon för övrigt inte visar några tecken för smärta?
All feedback är välkommen!
Veterinären som tog böjprovet var väldigt osäker om vad det kan vara och kunde inte säga någon ting då men rekommenderade att jag skulle ta henne till en klinik för vidare undersökning.
Tankar? Hur kommer det sig att hon bara reagerar på böjprovet, men inte i ridningen?
Har ni varit med om något liknande?
Ska jag göra fortsatt utredning även om hon för övrigt inte visar några tecken för smärta?
All feedback är välkommen!