Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag är på väg och ska köpa en oinriden 3- åring, islänning. Säljaren menar att man inte gör böjprov på oinridna 3- åringar. Jag har hört detta innan också men blir ändå lite osäker. Vad säger ni?
Jag hade inte böjt, men jag är en sådan som är ytterst skeptisk till böjprov överhuvudtaget. Alla veterinärer böjer olika beroende på sin egen fysik. Hur lång/kort är man, hur stark/svag är man osv. Finns inte 2 veterinärer som böjer likadant. Hade jag varit fundersam över något så hade jag röntgat. Eller tagit hästen till Husaby Hästklinik där de kan sätta på hästen en sändare och den vägen få fram om det är något knas någonstans.
Många har en *otrolig* övertro till böjprov...
Jag hade, beroende på stam och användningsområde, gjort en röntgen och UL istället. Jag tycker att böjprov är missvisande och det ger heller inte någon svar på något.jag är på väg och ska köpa en oinriden 3- åring, islänning. Säljaren menar att man inte gör böjprov på oinridna 3- åringar. Jag har hört detta innan också men blir ändå lite osäker. Vad säger ni?
Jag böjer inte någon häst som jag köper. Är jag osäker på något blir det beroende annan undersökning som t ex spattröntgen om det är ras som har disposition för det.
Böjprov felutfört kan både ge hälta och "missa" att visa hälta. Blir det reaktion på ett korrekt utfört böjprov så går man ju ändå vidare för kontroll.
Jag bedömer inget det är upp till veterinären. Men jag har sett under åren flera veterinärer som inte kan utföra själva böjningen själv utan lämnar det till andra. Det är ofta av åldersskäl eller skador hos veterinären. Men har också hänt när det har varit hästar som av någon anledningen inte vill vara med om det. Kanske ovana unghästar som inte varit med om så kraftig provokation av benen eller att lyfta benen överhuvudtaget.Hur menar du att du bedömer en reaktion på ett "korrekt utfört böjprov" ?
Är du veterinär /insatt i att kunna se hur någon veterinär böjer korrekt/inkorrekt ?
Nyfiken