Böjprov på 3-åring?

Gry

Trådstartare
jag är på väg och ska köpa en oinriden 3- åring, islänning. Säljaren menar att man inte gör böjprov på oinridna 3- åringar. Jag har hört detta innan också men blir ändå lite osäker. Vad säger ni?

Jag köpte min som oinriden nybliven 4åring. Han var så ouppfostrad att vet inte fick böja honom (han var en väldigt, väldigt bufflig fjordkorsning som yngre. Nu har han lärt sig lite mer vett :o). Det var inte hela världen, vet besiktade allt annat. Eftersom han aldrig blivit arbetat i sitt liv så tyckte inte ens försäkringsbolagen att det var en risk att byta försäkringsbolag.

Vet besikta absolut, men böjprov är väl inte hela världen om inte vet misstänker något?

jag är på väg och ska köpa en oinriden 3- åring, islänning. Säljaren menar att man inte gör böjprov på oinridna 3- åringar. Jag har hört detta innan också men blir ändå lite osäker. Vad säger ni?

Min ena isis hade så långa griffelben så när han böjdes för börjprov gick de ner mot kotan och haltade han förklarade veterinären. Så böjprov är inte bara av godo i de fallet.

Jag skulle vilja ha böjt. Alt strunta i att böja men friröntga.
Det är inte så det per automatik inte böjs på unga, alltså rent från veterinärhåll.
Om det krävs är olika mellan olika bolag så kolla med det den är försäkrad i eller du tänkt försäkra i.

Har inte böjprovstestat mina oarbetade unghästar, varken de jag köpt eller sålt. På sin höjd longerat i tre gångarter.
Om man nu inte är misstänksam förstås. Som jag förstår det försvinner böjprovsrutinen mer och mer, och tack för det kan jag tycka!

En så ung häst ser jag ingen vits med att böja, nej.

Visserligen kan det ju finnas medfödda fel eller så kan hästen ha råkat ut för något i hagen men jag gissar att hästen inte är inriden?

Jag har inte brytt mig om veterinärbesiktning på de unghästar jag köpt.

Vi böjde min vid köpet, då var hon ett och ett halvt. Men vi har blivit riktigt lurade en gång tidigare, så enda anledningen till att vi inte röntgade var hästens låga ålder i kombination med att jag kände ägaren (vi stod i samma stall och hade definitivt tänkt stå kvar där även efter köpet, så det hade väl blivit lite pinsamt för henne om hon undanhålligt något som hon visste om).

Jag hade inte böjt, men jag är en sådan som är ytterst skeptisk till böjprov överhuvudtaget. Alla veterinärer böjer olika beroende på sin egen fysik. Hur lång/kort är man, hur stark/svag är man osv. Finns inte 2 veterinärer som böjer likadant. Hade jag varit fundersam över något så hade jag röntgat. Eller tagit hästen till Husaby Hästklinik där de kan sätta på hästen en sändare och den vägen få fram om det är något knas någonstans.
Många har en *otrolig* övertro till böjprov...

Jag hade böjt. Förra unghästen jag köpte reagerade på böjprov och fördjupad undersökning med röntgen visade på spatt.
Nästa treåring var ren på böjprov.
Även om jag köpte spatthästen ändå, så är jag glad att jag hade vetskap om förutsättningarna från början, samt hade ett val att backa ur affären.
Initial röntgen (en dyrare häst skulle jag vilja ha röntgad ändå) kan ge mer frågor än svar ibland. Då är det bra med böjprov som indikerar att något faktiskt stör.

Jag hade inte böjt, men jag är en sådan som är ytterst skeptisk till böjprov överhuvudtaget. Alla veterinärer böjer olika beroende på sin egen fysik. Hur lång/kort är man, hur stark/svag är man osv. Finns inte 2 veterinärer som böjer likadant. Hade jag varit fundersam över något så hade jag röntgat. Eller tagit hästen till Husaby Hästklinik där de kan sätta på hästen en sändare och den vägen få fram om det är något knas någonstans.
Många har en *otrolig* övertro till böjprov...

Och många avfärdar böjprovsreaktioner lite för snabbt med.

Hitills har ingen veterinär lyckats "böja sönder" någon av mina hästar. Inte heller har de "lyckats böja fram något som inte finns". Däremot har böjprov mer än en gång visat att den tillsynes fräscha hästen inte var så fräsch. (Och andra gånger har böjprov inte visat något på en halt häst)

För mig är böjprov ett enkelt, icke invasivt och kostnadseffektivt sätt att ge en fingervisning om och var man bör rikta uppmärksamheten. Mina hästar rutinböjs minst en gång per år vid hälsokontroll dessutom.

Jag böjer inte någon häst som jag köper. Är jag osäker på något blir det beroende annan undersökning som t ex spattröntgen om det är ras som har disposition för det.
Böjprov felutfört kan både ge hälta och "missa" att visa hälta. Blir det reaktion på ett korrekt utfört böjprov så går man ju ändå vidare för kontroll.

Jag hade, beroende på stam och användningsområde, gjort en röntgen och UL istället. Jag tycker att böjprov är missvisande och det ger heller inte någon svar på något.

Jag böjer inte någon häst som jag köper. Är jag osäker på något blir det beroende annan undersökning som t ex spattröntgen om det är ras som har disposition för det.
Böjprov felutfört kan både ge hälta och "missa" att visa hälta. Blir det reaktion på ett korrekt utfört böjprov så går man ju ändå vidare för kontroll.

Hur menar du att du bedömer en reaktion på ett "korrekt utfört böjprov" ?
Är du veterinär /insatt i att kunna se hur någon veterinär böjer korrekt/inkorrekt ?
Nyfiken :)

Hur menar du att du bedömer en reaktion på ett "korrekt utfört böjprov" ?
Är du veterinär /insatt i att kunna se hur någon veterinär böjer korrekt/inkorrekt ?
Nyfiken :)
Jag bedömer inget det är upp till veterinären. Men jag har sett under åren flera veterinärer som inte kan utföra själva böjningen själv utan lämnar det till andra. Det är ofta av åldersskäl eller skador hos veterinären. Men har också hänt när det har varit hästar som av någon anledningen inte vill vara med om det. Kanske ovana unghästar som inte varit med om så kraftig provokation av benen eller att lyfta benen överhuvudtaget.

Ja, jag hade böjt. En islänning hade jag nog gjort en spattröntgen på också.

// en som precis fått spattdiagnos på sin 6-åriga Connemara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 109
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 452
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
38
· Visningar
879
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar