Böjprov på 19-åring

H

Helan

Hej!

Mitt fd tävlingssto i hoppning har behandlats för en kotledsinflammation som hon ådrog sig genom att hoppa ut ur hagen ett antal gånger i våras för att gräset var grönare på andra sidan.
Då var hon halt i trav, innan böjprov 2 grader cirka. Hon har behandlats med tuppkam och kortison, även intravenöst.

Idag är hon ohalt i skritt och trav (uppsuttet känns hon helt jämn och fin) och de stora gallorna hon hade är nästan helt borta. Har gått med Back on Track bandage över en månad men inte sett vad som händer om vi slutar med dem. Har skrittat henne i en månad nu och hon blir inte sämre av det. Rider 50-60 min/dag.

Veterinären ville att vi skulle komma tillbaka till kliniken för att göra ett böjprov men nu funderar jag på att strunta i det. För en 19-årig häst borde rent teoretiskt reagera på ett böjprov ändå.
Vad säger erat förnuft?
Ska vi fortsätta rida lugnt och sansat och lägga in kortare travpass?

Om vi gör ett böjprov och hon markerar får vi väl fortsätta i all oändlighet med att bara skritta. Och det kan ju lika väl gå bra att rida henne i både trav och galopp utan att hon blir sämre.

Vad tror Ni?

Sv: Böjprov på 19-åring

Böjprov lämpligen på alla fyra o då ser man skillnaden. Litar du inte på att vet klarar av att bedömma ett böjprov på en äldre häst.
PL

tycker veterinären att ett böjprov ska göras, så hade iallafall jag följt vets anvisning. min gamla shettis som är 35 år böjdes ua. i våras. är det inget fel så är det ju inte. (iof. va vet. ganska impad att hon va HELT ren efter böjprov, hon är ju faktiskt VÄLDIGT gammal :angel: ) hur mkt. som är acceptabelt att hästen reagerar bedömer ju veterinären.

Jag hade åkt in ändå.
Min häst var en halv till en grad halt på ett framben förra året och vet. sa att han nog alltid kommer vara det och att det inte skulle bli bättre av att han vilade. Att det är något man får räkna med på äldre hästar.

Du kan väl diskutera med vet?

Nu är i och för sig min häst utdömd så den där hältan blev ändå ett problem men hade jag inte fortsatt rida (som vet sa att jag skulle göra) så hade det väl kanske inte varit så.
Men någonstans vill man ju veta vad hästen håller för. Jag tycker i varje fall att det var bra att vet. sa att jag skulle fortsätta trots hältan.

Böjprov lämpligen på alla fyra o då ser man skillnaden. Litar du inte på att vet klarar av att bedömma ett böjprov på en äldre häst.
PL

Jo då, jag litar på veterinärer i allra högsta grad. Det var dock veterinären som uttryckte sig "att hästen kommer nog alltid att visa en reaktion på den kotan framöver".
Det kändes mest onödigt att betala tusen spänn för att resa dit (2 tim enkel resa) göra böjprov, och sen hem igen (2 tim till) bara för att konstatera att hon fortfarande reagerar på böjprovet. Hon ska bara gå som promenadhäst framöver samt fortsätta stå i avel.

självklart att vet ska kolla hästen!! om vet har en behandlingsplan så ska den väl fullföljas.

min häst är 17...18 om 2 veckor och har ingen reaktion i ngt ben vid böjprov. varit tävlingshäst i msv b nivå i dress hela sitt liv.

att din resväg är lång är inte någon föklaring... jag har 60mil enkel resa.... det är ju typ 7 timmar....:angel:

självklart att vet ska kolla hästen!! om vet har en behandlingsplan så ska den väl fullföljas.

min häst är 17...18 om 2 veckor och har ingen reaktion i ngt ben vid böjprov. varit tävlingshäst i msv b nivå i dress hela sitt liv.

att din resväg är lång är inte någon föklaring... jag har 60mil enkel resa.... det är ju typ 7 timmar....:angel:

Ja, jag är väl lite lat...
Åker skytteltrafik till djursjukhuset med en annan häst för tillfället så jag ÖNSKADE att jag kunde slippa med denna också. Hade eg inte tänkt att strunta i att åka, ville bara höra era åsikter. Däremot så får hon vänta en månad till eller två (borde väl inte skada) tills den andra sjuklingen är frisk.

det förstår jag. Jag brukar åxå förstöka matcha och sammåka med den andra eller någon annan.

Liknande trådar

Hästvård Jag är förtvivlad över att min häst som satts igång varsamt i 1,5 mån efter skada redan känns knack :arghh::( För att förklara kort...
Svar
8
· Visningar
4 603
Senast: Wembley
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 036
Senast: Vogue
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 450
Senast: Nethril
·
A
Hästvård Nån som varit med om liknande? 6-årig häst som rids uteritter i skritt, trav och galopp. Behandlad på "Klinik1" för...
2
Svar
29
· Visningar
5 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka