Böjprov, halt

Sv: Böjprov, halt

men om hästen är 12 år är det kanske inte så konstigt att den reagrerar lite på böjprov.....många hästar som är helt friska gör det när dom har blivit lite äldre eftersom kroppen kan vara lite "sliten och stel"

Om du bara tar över försäkringen behövs ingen besiktning alls. Däremot om du ska höja livbeloppet.

För något år sedan var det så att man får höja 10 000:-/år utan besiktning, det räcker med att Agria-ombud "besiktigar" hästen- alltså kommer ut och kollar på den och frågar dig om det är helt frisk osv inget böjprov el dyl. Så var det iaf för tre år sedan när jag höjde min häst senast, kanske har de ändrat? Har ingen koll på Agria nu

men om hästen är 12 år är det kanske inte så konstigt att den reagrerar lite på böjprov.....många hästar som är helt friska gör det när dom har blivit lite äldre eftersom kroppen kan vara lite "sliten och stel"

Jag är pipig, men jag accepterar inte att en frisk 12-åring reagerar så. Däremot en som börjar närma sig de 20.

Tack för klargörandet! Jag var som sagt inte säker, har bara ett vagt minne... Men nu vet jag :banana:

Okej, ja jag får kolla upp allt det där. Har kikat lite på Agrias hemsida men det är lite svårt att hitta rätt. Får leta på :)

minns jag inte helt tokigt så kan man sätta livdelen upp till 10.000 utan vet. intyg eller att ombudet tittar, och upp till 20.000 (eller om det va 30.000 ?) om ombudet tittar. och därefter krävs vet. bes. vid ev. anmärkningar så blir det reservation för det vet. anmärkt på.

men om det senare skulle visa sig något så är det väl tveksamt om dom godtar det om det finns bes. papper/journaler där det är hälta innan höjningen gjorts om det inte finns journaler på att hästen blivit bra- hältfri.

jag hade tänkt byta bolag från folksam (där mina hästar stått sedan föl) för att dom tagit bort den fasta självrisken. men eftersom min ena är op. för tromboflebit som unghäst och efter att hört mig för här på buke så har jag valt att inte byta bolag.

Om Agria kräver intyg och när är väldigt individuellt. Dessutom har de inte ens koll själv alla ggr.

Jag köpte ju ett fblsto från banan i nov. Ringde och frågade vad som krävdes för att ta över bef försäkring och ändra den till en A1:a med liv på 15 000 kr. Fick svaret att utan besiktning så skulle försäkringen täcka allt utom hältor. För att det skulle täckas krävdes besiktning med böjprov och arbetsprov.

Finemang, hästen besiktades med böjprov och arbetsprov och gick igenom UA. Jag ringde Agria och tecknade en A1:a med 15 K i liv. Sen några dagar senare fick jag hem papper om att de ville ha in besiktningsprotkollet (det hade jag redans kickat men de hade inte hunnit få det), och om de inte hade fått in det inom X dagar (20 tror jag det var?) så skulle försäkringen annuleras. Dvs utan intyg = ingen försäkring alls. Dvs inte alls så att det 'bara' var hältor som inte täcktes, utan den skulle inte täcka ett dugg och annuleras av dem.

Tänk om jag frågat, fått svar att allt utom ben täcks utan intyg, skitit i att besiktiga och sen får man beskedet att 'måste besiktiga för att ens få teckna'.

Sen, JAG skulle ju inte köpa en ridhäst utan fullständig besiktning alldeles oavsett, så för mig hade det varit självklart med besiktning även om den inte krävts.

När jag köpta hblåringen så stod hon i A1 med 10 K i liv. Jag höjde till 30 i samband med köp, de krävde vetbesiktning.

När K föddes försäkrades hon in i 10 K. De krävde ingen besiktning alls, inte ens ombudsbesiktning, utan 'mitt ord' räckte..

Som jmf, annar bolag (Sveland) men valacken försäkrades in för 20 K, helt utan besiktning, varken vanlig eller ombuds. Höjde till 30 K sen, då skulle han ha ombudsbesiktigas men de hade inget ombud i närheten så de hoppade över det. Sen när han höjdes till 40 K, då krävde de fullständig vetbes.

Det kan ju mycket väl vara så att hon är ren om 6 veckor efter igångsättningen, och då går igenom att böjprov också. Får se som sagt. Köper inte om de hittar nåt fel vid den andra besiktningen.

jo, men det där med reservation på benen det gäller väl fullblod som gått på banan och travare ?

jag har iofs. inte heller låtit bli att vet.bes. men har livdelen varit lägre så har inga intyg krävts in. när jag höjde halvblodet från 10 till 30 så krävdes inte heller något bes. intyg in, inte heller ombuds bes.

det har hänt att jag köpt riktigt billiga unghästar/ponnys vid några tillfällen utan att dom varit bes. vid köpet, men bekostat vet. bes. själv sedan för att själv veta att allt verkligen är ok. men då är det ju en "risk" man får kalkylera med.

Jo precis det gäller bara från banan. Men det jag ville åskådliggöra var att inte ens försäkringsbolaget tycka ha full koll, dvs om man ringer och frågar kan man få fel svar, så kolla och dubbelkolla gärna så slipper man få otrevliga överraskningar!

Åringen här, inköpt på tfn och osedd, är inte heller vetbes :angel: Ska göra det inför att försäkringen ska flyttas över dock (och får be en bön att han inte står med någon skada just då)

När jag lämnade ut min häst på foder, besiktigade vi. Hon visade då en liten hälta på ena frambenet. Veterinären sade att den var 0,5-gradig och ingenting hon tyckte man behövde utreda i dagsläget, menade att det kunde bero på ålder (hon var då 12!) och att hon var inåttåad. Hon menade också på att jag inte kan räkna med att hon kommer gå igenom lika felfritt efter de 2 år hon skulle vara ute.. Nu vet jag inte än hur det går, eftersom hon fortfarande står hos sina fodervärdar.
Men jag hoppas det kommer gå bra när den dagen kommer! Hältan vid böjprovet verkar inte ha visat sig mer heller.

KL. Nu kom jag på en sak jag upptäckte när jag var ute och promenerade med hästen nu i eftermiddags. Hennes framhovar har olika form. Den högra är mer rund, den vänstar är avlångare och mer som en bakhov i formen. Hon är barfota och har varit det i några år.
Kan DET ha betydelse? Hon kanske har snedbelastat sig lite eller något, därav reaktion? Hon är nyssen verkad så det får ju vänta ett tag till vår hovis kommer, men det behöver korrigeras kan tom jag se med mina amatörögon.

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 042
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 602
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka