Sv: Böjprov, halt
Om Agria kräver intyg och när är väldigt individuellt. Dessutom har de inte ens koll själv alla ggr.
Jag köpte ju ett fblsto från banan i nov. Ringde och frågade vad som krävdes för att ta över bef försäkring och ändra den till en A1:a med liv på 15 000 kr. Fick svaret att utan besiktning så skulle försäkringen täcka allt utom hältor. För att det skulle täckas krävdes besiktning med böjprov och arbetsprov.
Finemang, hästen besiktades med böjprov och arbetsprov och gick igenom UA. Jag ringde Agria och tecknade en A1:a med 15 K i liv. Sen några dagar senare fick jag hem papper om att de ville ha in besiktningsprotkollet (det hade jag redans kickat men de hade inte hunnit få det), och om de inte hade fått in det inom X dagar (20 tror jag det var?) så skulle försäkringen annuleras. Dvs utan intyg = ingen försäkring alls. Dvs inte alls så att det 'bara' var hältor som inte täcktes, utan den skulle inte täcka ett dugg och annuleras av dem.
Tänk om jag frågat, fått svar att allt utom ben täcks utan intyg, skitit i att besiktiga och sen får man beskedet att 'måste besiktiga för att ens få teckna'.
Sen, JAG skulle ju inte köpa en ridhäst utan fullständig besiktning alldeles oavsett, så för mig hade det varit självklart med besiktning även om den inte krävts.
När jag köpta hblåringen så stod hon i A1 med 10 K i liv. Jag höjde till 30 i samband med köp, de krävde vetbesiktning.
När K föddes försäkrades hon in i 10 K. De krävde ingen besiktning alls, inte ens ombudsbesiktning, utan 'mitt ord' räckte..
Som jmf, annar bolag (Sveland) men valacken försäkrades in för 20 K, helt utan besiktning, varken vanlig eller ombuds. Höjde till 30 K sen, då skulle han ha ombudsbesiktigas men de hade inget ombud i närheten så de hoppade över det. Sen när han höjdes till 40 K, då krävde de fullständig vetbes.