Böjprov, halt

E

Egonson

I dag har vi varit och besiktigat min nya häst, hon reagerade på böjprov bägge fram, stapplade lite efter första men det gick över fort.
Han böjde tre ggr på höger fram och 2 ggr på vänster, var gång blev lite värre "hälta", men det släppte helt efter 5 meter trav ca och efte det var hon inte ett dugg halt.

Han böjde "vanligt" först på alla ben och böjde sen bara kotan nere vid hoven 2 ggr på frambenen. Hon böjde villigt och protesterade inte nämnvärt på andra eller tredje böjningen.
Hästen är 12 år gammal, normalt riden, ALDRIG varit skadad (aldrig utnytjad försäkring).. Hon är inte alls igång nu och har inte varit det på 1 år, har bara gått i hagen. Kan det ha betydelse? Barfota runt om men han sa det beror inte på det. Något arbetsprov gjordes ej pga att det ej fanns plats.

Vi har henne hemma på prov nu 1 mån. och vi ska härifrån göra en ombesiktning på Euro-Vets utan böjprov (de har ju rullband). Sen så får vi se.

Jag skulle bli väldigt besviken om hon inte klarade detta, det är mkt konstigt eftersom hon aldrig varit halt och inte visat något!

Vad tror ni? Behövde bara skriva av mig. Tycker detta är lite jobbigt :crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Böjprov, halt

hästar kan ha problem (ont) länge utan att det visar sig med hälta. det är ju därför man gör böjprov.

hade jag varit du och hemskt gärna velat ha just den hästen så hade jag begärt utredning på klinik (av säljaren) innan ev. köp. det behöver ju inte betyda något, men det kan ju oxå vara början på en kostsam historia. vilken grads hälta bedömde vet. pållen ha ?

Vet. sa inget om vilken grad av hälta det var tyvärr..
Vet inte vilka grader som gäller, men hon "linkade" med det böjda benet, i ca 5 meter i trav, sen släppte det. Nu ska jag ha henne en månad och skritta henne, och säljaren bekostar utredning på vår egenvalda klinik om ca 3 veckor (när vi får tid, de har lång väntetid tyvärr).
Ska även ta upp vår massör/"hästguru" som verkligen har öga för detta, och titta igenom hästen som en tredje utomstående åsikt liksom.

Hon har aldrig visat sig ha ont på något vis, hon har torra fina ben och ingen tillstymelse till ömhet eller värme vilket jag kan tycka är konstigt att hon då reagerar på böjprov.

Släppte ihop henne med de andra hästarna, och det var krut i damen måste jag säga. Full galopp runt hagen, riktigt flashig trav, satte de andra på plats med riktiga rodeobockar och inte såg hon något dålig ut precis. Minst lika mjuk som kärnfriska 6-åringen.
Men men, skenet kan bedra, i alla tillfällen. Skönt att höra andras åsikter, vet att många tycker "anmärkning på böjprov, köp ej" men detta känns som ngt att ge en chans åtminstone.

tja, då får vi hoppas att det inte är något allvarligt ;)

jag har själv köpt häst som vid första vet.bes. hade 1 gradig hälta på ett ben, men då utreddes hästen först (visade sig förmodligen bero på vrickning) och behandlades och hästen böjdes/röntgades ua innan köpet genomfördes.

har även köpt ett annat halvblod för många år sedan som reagerade med 1 grads hälta båda bak, kotledsinflammation. hästen blev fullt frisk efter beh. och det återkom aldrig under dom 2 år jag hade honom. han böjdes ua. när jag sålde. men "mitt" inköpspris va såpass billigt att jag vågade chansa (stod även för bes. och beh. själv). inte heller han va varm/svullen/gallig/halt innan böjprov då han vet. bes. den första gången. bara "allmänt" skabbig :angel:

Varför har den varit avställd ett år? Kan du lita på säljaren? Bara för att de ej utnyttjat försäkringen innebär det inte att hästen inte visat hälta förut. Kanske vet säljaren eg om ett problem och det var därför de ställde av den.

Vill inte vara negativ, men vet att det finns många rötägg i hästvärlden.

Det är ju bra att du får ha hästen på prov men var ändå noggrann med en riktig besiktning innan du genomför ett köp.
Kolla noga upp så att försäkringsbolaget accepterar en besiktning utan böjprov (eftersom du tänkte besiktiga på Euro-vets). Jag vet att mitt försäkringsbolag inte accepterar enbart rullband.
Har själv varit hos Euro-vets med en problemhäst (dock ej vid besiktning utan en hältutredning) och tycker dom är oerhört bra men som sagt försäkringbolaget har en annan åsikt.

För att dottern som red flyttat hemifrån och har egen familj, "mamman" har två egna islandshästar och mannen rider inte. Ja jag känner att jag kan lita på säljaren, nu gör jag ju en klinik Dessa är inga rötägg det kan jag garantera till 99.9% (för även de bästa kan ju överraska en negativt, tyvärr). Träffade vet. som var med den enda gången hon varit skadad, då var det en tagg i hoven.

Fick tid på E-V om 6 veckor.. :crazy: De har LÅÅÅNG väntetid.
Jag tänker faktiskt vänta på det, för jag tycker verkligen om hästen! Och ägarna går med på det, hon står på dem och de betalar vet. och försäkringen står kvar på dem.
Går hon inte igenom hämtar de henne utan att jag behöver betala något eftersom de är så fästa vid hästen.

tio-i-tre: Ja jag tänkte byta till Sveland, ska ringa till dem och höra vad de tycker om rullbandsbesiktning. Vet sa också det att vi ska kolla det först. Hon står i Agria nu och jag vet inte vad de tycker? Om jag tar över hennes Agria-försäkring utan att förändra den, kräver dom då besiktning u.a ändå?

tja, då får vi hoppas att det inte är något allvarligt ;)

jag har själv köpt häst som vid första vet.bes. hade 1 gradig hälta på ett ben, men då utreddes hästen först (visade sig förmodligen bero på vrickning) och behandlades och hästen böjdes/röntgades ua innan köpet genomfördes.

har även köpt ett annat halvblod för många år sedan som reagerade med 1 grads hälta båda bak, kotledsinflammation. hästen blev fullt frisk efter beh. och det återkom aldrig under dom 2 år jag hade honom. han böjdes ua. när jag sålde. men "mitt" inköpspris va såpass billigt att jag vågade chansa (stod även för bes. och beh. själv). inte heller han va varm/svullen/gallig/halt innan böjprov då han vet. bes. den första gången. bara "allmänt" skabbig :angel:

Ja det hoppas jag ;) Låter bra det du skriver, hon är ju inte speciellt dyr heller (kostar mig 25.000 kr).

Men nu kan jag ha missuppfattat det hela men är det inte så att alla hästar haltar första stegen och sen ska det släppa, när man gör böjprov. Jag har för mig det....

Hur som helst kan du ju va rätt lugn på att säljarna verkar vara väldigt måna om att du ska få köpa en frisk häst. Inte vilken säljare som helst som låter dig ha hästen på prov i 1mån och bekostar klinikbesök osv. Du har haft tur som hittat så bra säljare!!!
Hoppas du får positiva besked på kliniken, LYCKA TILL!

BYT INTE BOLAG!! Det är det sämsta du kan göra, de kan då lätt friskriva sig om du får problem senare med hänvisningen till att skadan/problemet fanns redan när du tecknade försäkringen. Har hänt mig och jag fick inte ut ett öre på min obrukbara häst.

Har hon en försäkring så ta över den då har du ett fullgott skydd.

Okej. Ja jag ska kanske göra det, tänkte bara att jag har Sveland till andra djuren så det var enklast. Men det blir ju inte dyrare att ha två. Kanske kan byta om nåt år om det går bra eller något. Skulle vilja ha högre livvärde (står i 5000 nu, ska köpa henne för 25 och tänkt försäkra i 20). Men hon har fullt veterinärskydd på den försäkringen hon har.
Men tack för din åsikt! Ska definitivt tänka efter detta.

Men nu kan jag ha missuppfattat det hela men är det inte så att alla hästar haltar första stegen och sen ska det släppa, när man gör böjprov. Jag har för mig det....

Nej, nej.. En häst somg år UA på böjprov ska vara ren från första steget. En hälta som värmer ur är en indikation på att hästen 'kände av' ledprovokationen. Vilken betydelse man ska tillmäta det är väldigt individuellt.

Tex kan man dock ibland acceptera att de reagerar lite första stegen om det värmer ur sen, om det är en äldre häst som har några 'mil i benen', och den i övrigt är ohalt under arbetsprov etc.

Hur som helst kan du ju va rätt lugn på att säljarna verkar vara väldigt måna om att du ska få köpa en frisk häst. Inte vilken säljare som helst som låter dig ha hästen på prov i 1mån och bekostar klinikbesök osv. Du har haft tur som hittat så bra säljare!!!
Hoppas du får positiva besked på kliniken, LYCKA TILL!

Ja det tänkte jag också, men vet. som utförde provet tyckte att 95% av alla hästar han böjt varit prickfria redan från första steget, och var dom inte det så var nåt fel. Är lite skeptisk till böjprov, men det är ju så svårt att veta, man är ju inte direkt veterinär själv.

Ja de är verkligen jättetrevliga och bra :) Hur generösa som helst liksom, inga problem med något, de älskar sin häst och vill henne bara det bästa.

Håller med. Byt för guds skull inte bolag om du inte har väldigt goda skäl, speciellt inte om hästen nu innan köp visat hälta på böjprov.

Okej. Ja jag ska kanske göra det, tänkte bara att jag har Sveland till andra djuren så det var enklast. Men det blir ju inte dyrare att ha två. Kanske kan byta om nåt år om det går bra eller något. Skulle vilja ha högre livvärde (står i 5000 nu, ska köpa henne för 25 och tänkt försäkra i 20). Men hon har fullt veterinärskydd på den försäkringen hon har.

Byt INTE om något år heller. Byt ALDRIG. Hårt men sant, du ska behålla det bolag hästen står i, och helst ska hästen stått i samma bolag sen den var föl. Byter du täcker försäkringen ingenting som fanns innan dagen du bytte, oavsett om man vet om felet eller ej. Täcker inte helle rkomplikationer till tidigare fel. Vissa bolag är i vissa fall 'snälla' och ersätter ändå, men du kan lika gärna åka på en tvärnit och stå där med en häst som är halt och de ersätter varken livvärde eller vetvård.

Så, byt inte nu och inte sen! Ha dem i olika bolag.

Jag vill också gärna ha mina i samma bolag, men då får man helt sonika leta efter en häst som redan står i 'rätt' bolag, eller så får man bita i det sura äpplet och ha de i olika bolag.

Och de kommer kräva vetbesiktning för den höjningen, men du ska iaf ta över befintlig försäkring, då har du skyddet intakt, och t ex vetvården täcker även sådant som redan finns men inte upptäckts. (Såvida den varit försäkrad sen föl, alt det som inte upptäckts kom under Agriaförsäkrad tid)

I köpekontraktet som finns hos Hööks (av Dackeman eller nåt liknande) finns en punkt där det står att hästen ska kunna försäkras i inköpspriset inom en månad efter köp annars ska köpet hävas och köpesumman återbetalas. Om hästen går igenom besiktningen så kan du höja värdet på den även i Agria.

Byt INTE om något år heller. Byt ALDRIG. Hårt men sant, du ska behålla det bolag hästen står i, och helst ska hästen stått i samma bolag sen den var föl. Byter du täcker försäkringen ingenting som fanns innan dagen du bytte, oavsett om man vet om felet eller ej. Täcker inte helle rkomplikationer till tidigare fel. Vissa bolag är i vissa fall 'snälla' och ersätter ändå, men du kan lika gärna åka på en tvärnit och stå där med en häst som är halt och de ersätter varken livvärde eller vetvård.

Så, byt inte nu och inte sen! Ha dem i olika bolag.

Jag vill också gärna ha mina i samma bolag, men då får man helt sonika leta efter en häst som redan står i 'rätt' bolag, eller så får man bita i det sura äpplet och ha de i olika bolag.

Och de kommer kräva vetbesiktning för den höjningen, men du ska iaf ta över befintlig försäkring, då har du skyddet intakt, och t ex vetvården täcker även sådant som redan finns men inte upptäckts. (Såvida den varit försäkrad sen föl, alt det som inte upptäckts kom under Agriaförsäkrad tid)

Okej, ja nu låter det nog säkras att ha kvar Agria i alla fall.
Den har haft samma försäkring sen hon var 1-åring och samma värde.

Då får man ju höra om de kan tänka sig rullbandsbesiktning, annars får jag väl strunta i livhöjningen då och se det som ekonomisk förlust om hon mot förmodan skulle gå bort. Hm, krångligt värre!

I köpekontraktet som finns hos Hööks (av Dackeman eller nåt liknande) finns en punkt där det står att hästen ska kunna försäkras i inköpspriset inom en månad efter köp annars ska köpet hävas och köpesumman återbetalas. Om hästen går igenom besiktningen så kan du höja värdet på den även i Agria.

Okej tack :bow: Jisses det är mkt att tänka på när man köper häst, men försäkring är nog krångligaste av allt.

Okej, ja nu låter det nog säkras att ha kvar Agria i alla fall.
Den har haft samma försäkring sen hon var 1-åring och samma värde.

Då får man ju höra om de kan tänka sig rullbandsbesiktning, annars får jag väl strunta i livhöjningen då och se det som ekonomisk förlust om hon mot förmodan skulle gå bort. Hm, krångligt värre!

Varför inte kombinera böjprov och rullband? Eller vägrar Eurovets böja? JAG skulle inte chansa på bara rullband, skulle oroa mig att de sen skulle komma och mumla om det?

Sen tillhör jag de som själv KRÄVER böjprov, rullmatta säger en hel del ja, men det gör böjprov med. Och det går att klara det ena men inte det andra eller tvärtom liksom.

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 042
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 602
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka