Tez1

Trådstartare
Håller på och tränar en oinriden och outbildad arab.
Jag håller mig än så länge på backen med div. "AR-övningar".
Vad jag funderar över är kan böjningen verkligen gå igenom fast svansen pekar utåt? Tex i vä varv så ser han fint böjd ut genom nacken, bålen, inner höft går fram men svansen är inte med.
Kan det vara rasbetingat pga att han är arab eller behövs en ET-kiro?
Han är avslappnad i träningen och tycker inte att det är besvärande.

/T

Sv: Böjning

Vad tror din instruktör? Det bör en tränad instruktör kunna svara på, vare sig den är "vanlig" eller en "AR-inriktad", då öppnor utförs på liknande sätt.

Är man inte säker, själv på hur det ska se ut, ska man inte experimentera ensam. Vare sig man arbetar vid hand, "vanligt" eller "AR-insprirerat".

"Det tar en sekund att lära hästen fel och en livstid att korrigera." Och det gäller vare sig man arbetar vanligt, eller AR-inspirerat.

Så ta det lugnt med de övningarna, som du inte är hundra på, tills du träffar din "AR-instruktör" igen. :idea:

jag skulle säga nej!
Svansen är ju en förlängning av ryggraden och pekar den utåt är inte hela hästen böjd i mina ögon.
Tycker dom visar tydligt då böjningen är oren med att hålla svansen lite åt utsidan i sina svårare varv.

Innerhöften kan komma in, men kanske den går tillbaka för långt så hästen inte är helt igenom böjd och avslappnad. Ett mothåll på utsidan.

Min arab har lite mer spänning på sin vänstra sida länden, och om hon spänner överlinjen kommer hon mer åt det vänstra hållet med höfterna och svansen pekar utåt åt vänster. Uppsuttet behöver jag inte se det, det är så uppenbart att hästen inte böjer och spårar rent då, det känns vart höfterna befinner sig, men kollar jag så är svansen ett kvitto på att felet finns.
Då hon hittar en avspänd form och kan böja sig rent pekar svansen lite inåt igen.
Det kan vara tvärt o oxå, att det sitter lite mer fast på motsatta sidan, eller nere i låret och hästen måste jobba extra med ena sidan för att motverka spänningen, och då följer svansen med åt det hållet, fast problemet sitter på andra sidan eller längre ner. ..Lät omständigt..:o

Om den pekat utåt i båda varven kanske det kan ha att göra med att hästen balanserar sig lite fel, inte är loss helt igenom i kroppen.
ungefär som att en spänd häst gärna tar fel galopp i båda varv, för att inner bak då kan skjuta på mer än bära?! Lite försvar mot arbete?

Från det jag fått lära mig på teorilektionerna är iaf svaret - Nej, det kan den inte. Men samma motivering som Lusidor (förlängning av ryggraden, hela ryggraden ska vara jämnt böjd).

Om det känns som att du gör rätt och att hästen gör så gott den kan så skulle jag rekommendera ET eller dylikt, ja.
Enda undantaget jag kan komma på är om hästen inte riktigt lärt sig tekniken i höfterna än och går och ändrar böjningen i varje steg så svansen pekar utåt i varje steg. Men det låter inte på dig som att så är fallet.

Mja, utan att låta snobbig eller så men jag vet vad jag gör.
Har hållit på med AR länge och tränat för instruktörer.

Ville bara få bekräfat min misstanke om att svansen måste "följa kroppen" annars är något galet. Tänkte bara om det dessutom var någon skillnad på araber med sin annorlunda kot-uppsättning.

Jag får gå vidare med detta och utreda. Som sagt är det vä som är det svåra varvet och svansen pekar åt höger.

Tack för input:bump:

Iom att du redan kan en del så utgår jag också från att det troligen sitter fysiskt. Pekar svansen inte åt rätt håll även efter ett tags träning (när man kommit förbi "grovjobbet" precis i början) så skulle jag mao gissa på något fysiskt hos hästen.
Blir det däremot bättre efter ett par veckors fokuserad träning så var det förmodligen träningen ändå, är ju inte lite man kräver av häst och hästkropp när man *poff* vill böja den och iom det mer eller mindre rakrikta.

Mmm tänker lite så att om hästen med nöje försöker göra rörelsena rätt så borde kroppen då trilla på plats när den är tillräckligt genomarbetad-stretchad.(om inte låsningarna är för stora sas, fast då borde jag även möta lite protester i arbetet)
Hästen i fråga är 9 år och har för mig ett okänt förflutet så det kan vara vad som helst. Trauma eller bara en kroppshållningsfråga.
Får se hur han utvecklas.
/T

Hmm, jag vet en arab som har samma problem. han går med svansen åt sidan oavsett hur böjningen blir.
Men han verkar inte besväras av det, är positiv och visar inga kroppsliga signaler på att han tycker det är otrevligt.

Däremot kan man se att hans ena sidan är mkt mer musklad än den andra, så det påverkar och det visar att han ändå inte arbetar rätt böjd- följden av "svansproblemet"

E T tror att det är en kota som ligger i kläm.

Nej böjningen kan inte gå igenom då.
Det kan den aldrig om man AR böjjer. Men det är trevligt med lite gymnastiska övningar ändå.

Kan inte du vara snäll att "rita och berätta" hur en AR-böjning och AR-öppna ser ut, enligt dig.

Du verkar så bombsäker på, exakt hur alla AR-ryttare böjer sina hästar. Det skulle vara så intressant att veta hur jag böjer och rider öppna med min häst. Jag vet ju bara hur jag gör och inte hur du vet att jag gör.

Jag och säkert fler, med mig väntar med spänt intresse. Eftersom du verkar påläst och ha varit på många olika kurser, för många olika tränare.

:bow:

min erfarenhet säger att då araberna har så kort rygg är det lite svårare att tyda vad som händer i ryggen. Det blir mindre av allt, men desto mer framåt i regel..

Men innerhöften kan komma fram även om inte utsidan kan ge efter och mjukna som den ska, då komer höfterna att fjädra tillbaks i varje steg även om du med ögat ser att inner rör sig framåt, mothåll i utsidan.

De ska vara ruskigt låsta om de inte kan röra höfterna alls!:eek:

prova att bara peta lite med spöet bak på inner för att se om svansen svänger till och hamnar rätt (pga ökad aktivitet i inner bak o höft). Den kommer kanske falla tillbaka utåt då hästen tappar böjningen igen men det är intressant att se om den kan lägga den åt insidan ett par steg.

Sedan är det ju "bara" att forska i varför böjning är svår!:idea:
Skulle inte med teknik "tvinga" dit böjning utan att kolla igenom vad som kärvar.

En AR böjning ser för mina tydligen korkade ögon ut som en roterad tumstock med två delar om ni förstår liknelsen.

Man verkar sträva efter att att halsen tex åt höger, magen åt höger och dens tornutskott åt vänster, förutom de vid manken som ska åt höger. Ibland har den även höger höft längst fram men då är bakbenet på den sidan sträckt och rakt.

En öppna är samma sak men man verkar föredra mer lutning här, gärna så att i höger öppna så ska innerbak sättas ner framför/utanför ytterbak så att ytterbak liksom snubblar över höger bak. Även här med raka bakben.

Dock brukar ekipage som kommit lite längre ha oerhört välstretchade nackar på sina hästar, det ser trevligt ut.Stretchen har dock inte nått längre än nacken, resten av kroppen är ostretchad.

För mig är böjjning väldigt mkt mindre, benen får aldrig sättas i läge så att hästen snubblar på sig själv. Innerbak ska tänka upp och ner, ytterbak ska tänka fram och fram och ändå mer fram. Innerbog ska peka och tänka uppåt och uppåt. hur mkt böjning det blir varierar, man brukar efter ett tag känna att hästen kommer fram till yttertyglen och sen får man se hur mkt böjning det blir av det hela. I början syns böjningen knappt.

Angående att böjja en arab så har jag visserligen bara ridit typ 3-4 stycken i mitt liv. Trevliga hästar, intelligenta och snabbtänkta, ganska svåra att böjja då de inte fuskar som vanliga hästar utan på ett eget vis, vet dock inte varför. En vanlig häst försöker fuska genom att vika halsen vid 7 halskotan ungefär. En arab verkar vika sig på var 4 de kota eller nått :-) När man petat in en del av ryggraden så poppar en annan del ut och sen en tredje. Man känner sig som i en sån där tecknad film när det går en massa hål i en båt och man får täta hålen med en massa tår och fingrar :-). Det går att böjja araber också, det är bara offantligt mkt svårare.

Senast ändrad:

Man verkar sträva efter att att halsen tex åt höger, magen åt höger och dens tornutskott åt vänster, förutom de vid manken som ska åt höger. Ibland har den även höger höft längst fram men då är bakbenet på den sidan sträckt och rakt.

En öppna är samma sak men man verkar föredra mer lutning här, gärna så att i höger öppna så ska innerbak sättas ner framför/utanför ytterbak så att ytterbak liksom snubblar över höger bak. Även här med raka bakben.

Det känner jag inte igen alls. Vilka är dina erfarenheter av AR? Teoretiska och praktiska?

Immer

Oj, så då har man fått en svårare häst på halsen:eek: :D
Alltid lär man sig något nytt.

Passet efter jag skrivit här gick något bättre så det sitter nog en del i att han är helt outbildad och inte riktigt förstår vad jag vill att han ska göra med sin kropp.
Vi får träna på (har varit bortrest en vecka så han har vilat)

/T

Teoretiska, har varit på en sån där onsdagskväll i Danmark och sett Bent.
Ridit kanske...7-8 helgkurser för 3 olika tränare och i helgkurserna ingår ju alltid den där vanliga axel-bog, höft-höft teorin, samt ridit för en tränare ca var 14 dag i ett halvår.

Tränat kanske 3-4 elever som sökt sig vidare från AR. Att lära deras hästar böjja sig var..intressant :D .

Men jag måste säga att om man jämför AR tränade hästar med icke AR tränade hästar sett ur min synvinkel som tränare så är framåtnedåttänket i AR mkt praktiskt, då slipper man jobba så mkt med det, man behöver bara aktivera rumpan lite.

Sen har jag ju sett otaliga filmer och bilder här på forumet :-)

Det du beskriver är inte något som förespråkas av den AR-tränare jag rider för iaf, eller någon annan som jag pratat med inom AR. Bärande bakben ska ALDRIG sättas framför eller utanför icke bärande bakben, utan snett framåt under hästens ryggrad/medellinje.
Vill bara klargöra för de som tror på det du skriver att det alltså inte är något man strävar efter inom AR.

Senast ändrad:

Ser att du tycker att du har bra kunskap men vill i alla fall komma med ett tips. Ofta böjer man för mycket på halsen då man jobbar vid hand, och för all del även uppsuttet, just vid öppna.

Försök att fokusera på att ha halsen rätt så rak, och ändå få en tydlig öppna. Om det går så har du lyckats få honom att böja medelpartiet på kroppen, och då borde inte svansen peka åt andra hållet. Annrs blir det lätt en skänkelvikning istället.

Senast ändrad:

En AR böjning ser för mina tydligen korkade ögon ut som en roterad tumstock med två delar om ni förstår liknelsen.

Dock brukar ekipage som kommit lite längre ha oerhört välstretchade nackar på sina hästar, det ser trevligt ut.Stretchen har dock inte nått längre än nacken, resten av kroppen är ostretchad.

För mig är böjjning väldigt mkt mindre, benen får aldrig sättas i läge så att hästen snubblar på sig själv. Innerbak ska tänka upp och ner, ytterbak ska tänka fram och fram och ändå mer fram. Innerbog ska peka och tänka uppåt och uppåt. hur mkt böjning det blir varierar, man brukar efter ett tag känna att hästen kommer fram till yttertyglen och sen får man se hur mkt böjning det blir av det hela. I början syns böjningen knappt.

Nu har jag läst det här flera gånger och får inte ut något vettigt. Ärligt talat verkar det mest vara svammel?

Magen åt höger och tornutskotten åt vänster tex, har verkligen någon sagt till dig att det ska vara så?

Och lutning i en öppna, hur menar du att det lutas då?

Raka bakben kan jag inte heller tänka mig att någon sagt till dig att det är målet i någon skola. Däremot kan säkert ett oskolat ekipage göra så.

Och huruvida ytter bakben tänker framåt är ingen motsats till böjning i min värld iaf. Hur mkt/lite böjning man än har så ska man kunna ha både mer och mindre framåtbjudning bakifrån.

Har du dessutom ridit så pass mkt AR som du skriver så borde du veta att "komma fram till yttertygeln" inte existerar som begrepp, så det verkar rätt meningslöst att jämföra ridning där man strävar efter det med ridning där man inte strävar efter det.

Varför skriver du överhuvudtaget inlägg i en tråd där huvudinnehållet handlar om AR-övningar?

Och ursäkta trådskaparen, nu förstörde jag kanske din tråd.

Liknande trådar

Dressyr Nu har jag rört till det helt och hållet i skallen. Jag funderar på galopp och ryggradens korrekta böjning/kurvatur i den gångarten, och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 105
Senast: jacko
·
F
Ridning Synpunkter och funderingar tas tacksamt emot! Jag har sen en tid tillbaka (ca 6 mån med uppehåll för bete) jobbat min häst på lina...
Svar
3
· Visningar
997
Senast: bigganl
·
Träning om ni trodde att ni kunde rida, pröva på det ja pröva på igår. ja å skogsmulle tog en halvtimme på ridbanan, BARBACKA!!!!! :eek...
Svar
14
· Visningar
1 248
Senast: Cilla
·
D
Hästvård *LÅNGT, men snälla läs* Min häst har plötsligt börjat bli stel i bakdelen och liksom stapplar. Misstänker eller är ganska säker på att...
Svar
2
· Visningar
1 547
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama