Böjda spår

malinsky

Trådstartare
Jag har min häst under igångsättning efter behandling av 2 st kotleder. 1 grad hälta på böjt spår vä fram.

Det var okej att rida i paddocken också nu när det har gått ett tag, men ska undvika böjda spår ett tag.

Öppna och sluta måste väl rimligtvis räkna som att rida på böjt spår, eller?

Sliter dessa skolor mer eller mindre än att rida på "stora volten"?

Räknas skänkelvikning som böjt spår?

Ni som tränar dressyr ofta, hur varierar ni arbetet böjt spår/rakt, eller är det då ni rider ut rakt fram i skogen som gäller?

Nu rider jag efter fyrkantspåret, vänder snett igenom, tempoväxlingar, bakdelsvändn och lite skänkelvikningar. (paddock 2gg/v just nu och kortare pass)

Hur upplever ni slitage av era eller andras hästar när det gäller att rida på böjda spår, hur har hästarna klarat sina ben upplever ni? Denna fråga skulle också vara intressant att höra av de som rider mer AR inspirerat/ren AR :rofl:

Sv: Böjda spår

Vilket sk-t:crazy:
Vilka ben?
Det var väl på vä. fram i vä. varv?

Hur mkt på böjprov?
Du kan PM:a mig istället:idea:

Tråkigt värre...:( Men vilka kotor var det och hur mycket? Tycker att det har betydelse.. Mina hästar har blivit behandlade 2 ggr, ponnyn var lite överansträngd och hade kotleds inflamation båda fram.. behandlades vilade helt 4 dagar, skrittades och sen var han igång fullt efter 1½-2 veckor igen, fick börja rida på böjt spår rätt snabbt igen, har aldrig varit halt sedan dess.. Storhästen blev behandlad i både rygg och kotor fram, vilket hade kommit av en dåligt sittande sadel (mutter:mad: ) Och hon vilade också i en fyra dagar skrittades i ca en vecka ( host, förutom en dag då hon blev trött på det, kasta av matte och galopperade runder på ridbanan :angel: ) sen fick jag börja jogga henne på rakt spår i en vecka och sen fick jag börja anstränga henne lite mer innan återbesök och sen öka gradvis med arbetet.. Det var försiktigare eftersom hon hade behandlats i ryggen också..

Min vet brukar rekomendera att starta upp rätt tidigt igen, hur länge var det sedan den behandlades? vad har vet sagt?

Efter böjprov: 1 grad hälta på böjt spår vä fram. Inget innan böjprov (ville kolla upp en ev rörelsestörning/hälta vä bak :confused: Där var det dock inget)

Klartecken efter ÅB då han var ute och rörde på sig under 2v, har skrittat uppsuttet i en vecka (ute i skogen) och har nyss lagt på lite trav, allt enligt rekommendation från veterinären. Han tyckte att det var lite svårt att veta vad det kommer av iom att det var en "diffus hälta"

Nåväl.. någon som har ngt svar på mina funderingar ovan?

Jag skulle nog avvakta med skolorna ett tag till.

Det är svårt att råda dig, då det verkar som kotl infl, är ett sekundärt problem.
Du var ju inne för du var orolig att det var något bak har jag för mig.

Jag skulle vara noga med underlaget, att det är jämnt, försöka låta honom hitta en egen balans, inte rida för fort, och gärna skritta över kavaletti, så han får lyfta och stretcha sig lite själv, alt skritta i skogen där det inte är så knöligt.

Jag har tack och lov ingen erfarenhet av kotledsinflammation och har heller aldrig haft någon häst som blivit sputad i någon led.

Kan inte råda dig till annat än att följa veterinärens ordinationer.

Men jag tycker det är kul att ni börjar komma igång igen!!

Följ din magkänsla så blir det säkert bra!!

Jättemycket lycka till med din fina pålle!! :) :)

Vad trist:cry: Men bra att ni är igång.

Ang frågan så rider jag aldrig mycket tex på volt, utom att det blir en del vid träningar. Men byter då varv ofta. Annars rider jag mycket olika vägar, växlar både vägar, krav och övningar.

Jag skulle fråga vet igen, för att få mer konkreta direktiv. Jga har heller inte erf av kotledsinfl. men de jag vet som haft hästar med det har fått rida rakt fram ute först. Inte på djupt underllag utan ganska fast men inte hårt. De har fått skritta och sen galopp rakt fram. Inte trav till att börja med. Vet ej varför, dock. Ridhus var ok men inte djupare volt med tex gummiflis.
Har ingen aning om vet säger olika heller.

Ta detta med en hel burk Jozo är du snäll, för jag har aldrig haft kotledsinflammation på någon av mina två djur, jag är inte veterinär och jag är inte Minna eller Hella. :smirk: Meeeen, kan man rida böjda spår på "rätt sätt" är det väl jätteavlastande för framdelen? Skolorna är ju till för att lägga vikt bakåt och göra framdelen lätt? Eller tänker jag fel? För mig är det naturliga att få hästen att jobba med sin rumpa om den har ont i frambenen? Och böjda spår, kan ju få den effekten. Men den kan givetvis få rakt motsatt effekt också. Det kan ju belasta ett framben enormt om man gör fel. Kanske därför rådet uppstått en gång i tiden?

Tack alla för era svar!

Jag tycker också att gal måste vara bättre än trav.

Jacko - fick tänka till 2 gg innan jag förstod jozo :rofl: tack för gott skratt. Men jag kan tänka mig att du har mkt rätt

Mimus - ja, jag är övertygad att det kommer från vä bak.. tjuriga jag :angel: Jag har dock fått medicin att ge när vi är i full gång och jag tycker mig känna samma sak som förut - ovilja att jobba med just hö bak och se om det blir bättre med smärtstillande.

Dock är det väldigt bra detta på så vis att jag har fått mig en rejäl tankeställare när det gäller min egen ridnin, vilken sop-sadel jag har haft.. min "förkärlek" att rida på böjda spår (komma åt min spända häst) och jag har aldrig varit överförtjust i att rida ut i skogen.

Nu är jag nästan jämt ute i skogen och det går att få hästen i en lägre form på rakt spår också (för att undvika huvudet i det blå)

Dock blir det mest skritt på lång tygel och bara kliva på med ordentliga steg.

Ställer mina frågor igen och hoppas på era svar

Ni som tränar dressyr ofta, hur varierar ni arbetet böjt spår/rakt, eller är det då ni rider ut rakt fram i skogen som gäller?

Nu rider jag efter fyrkantspåret, vänder snett igenom, tempoväxlingar, bakdelsvändn och lite skänkelvikningar. (paddock 2gg/v just nu och kortare pass)

Hur upplever ni slitage av era eller andras hästar när det gäller att rida på böjda spår, hur har hästarna klarat sina ben upplever ni? Denna fråga skulle också vara intressant att höra av de som rider mer AR inspirerat/ren AR

Jag tror att öppnor och slutor räknas som böjt spår, skänkelvikning borde i så fall vara mer ok? DDe t är ju inte den böjningen

Jag rider mycket rakt på banan med, först försöker jag rida så mycket så möjligt i skogen, sen på banan rider jag mycket på fyrkanten och inanför fyrkanten, hörnpasseringar är ju det bästa för att få en häst helt lösgjord! ( enligt mig)

Rid innan för spåret också, ca 2 meter så märker du om hästen är rak och om han spårar bra!

Hur upplever ni slitage av era eller andras hästar när det gäller att rida på böjda spår, hur har hästarna klarat sina ben upplever ni? Denna fråga skulle också vara intressant att höra av de som rider mer AR inspirerat/ren AR

Jag rider mycket i skogen på varierande underlag, och mina hästar har inte tagit skada av det, går på rutin kontroll ca var tredje och där har inte varit något, D-ponnyn som gick mer på banan pga av hans psyke o temperament hade inget med sina ben..

Det viktigaste tror jag är att man
1. Varierar så du inte rider på volten 20 varv utan rider mycket rakt där imellan.
2. Ser till så han varken skjuter in eller ut bogarna på volten utan ligger med rätt skålning ( det sliter ju minst då)

Jag tycker du borde kunna rida på böjt spår, eller iaf börja med det, gör en 3-4 20 metersvolter nu i början, men jag hade ridit mer iskogen om det hade gått och först galopperat rakt fram och så, flyttat lite skänkelvikning över vägen osv.

Lycka till!

Det kan ju vara vä. bak som orsakar allt elände. skulle verkligen leta högt upp där o sen inte rida böjd inkl skolor. Sk. vikn.-Ja.

inte heller lång o låg- utan fri form som jag antar är stjärnkikarform i ditt fall:crazy: Bara att han sätter in rumpan-skit i formen.
- kanotridning

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 060
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 310
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar