Böjd bröstbenskurva - yttre våld?

the_connemara

Trådstartare
Jag tycker mig upptäckt ett starkt samband mellan ett "böjt" bröstben och smala/hårt åtdragna sadelgjordar. Någon annan som uppmärksammat det?

Tom min egen unghäst. Han hade först en helt vanligt lädergjord (typ http://www.hastshopen.se/popup.aspx?img=images/SE52106.jpg&title=Atherstone Sadelgjord fast mer rakt utformad, dvs bredare bakom armbågen och lite smalare på mitten) och han blev lite inåtbuktande där man drgo gjorden, iaf när man tog av sadeln efter ridtur. Han var 3 år så han reds inte länge och jag drar verkligen inte sadelgjorden hårt.

Kort därefter fick han en tryckfördelargjord och nu förtiden är hans mage lika platt före som efter ridning.

Många hästar tycker jag mig se denna "inbuktning" där sadelgjorden spänns även när de går i hagen. Och jag tycker mig inte se det på unghästar/inte ridna hästar. Någon som delar mina iakttagelser? Eller har sett motsattsen - icke ridna hästar MED en inbuktning i sadelgjordsstaden?

Ber om ursäkt om "böjd bröstbenskurva" inte har samma fysiologiska betydelse som inbuktningen sadelgjorden ger.

Sv: Böjd bröstbenskurva - yttre våld?

Vad för tryckfördelargjord fick hästen sedan?

Jag försöker verkligen att inte spänna sadelgjorden hårt, tänk själv att ha en BH hårt spänd under bysten. :(

Annars har jag nog inte tänkt på detta, men å andra sidan har jag inte kollat efter så noga på andra hästar heller.

nä det tror jag inte ett dugg på. unghästar är ju gärna sylinderformade och har varken över eller underlinje så det går inte att jämföra så. sen skulle det ju innebära en enorm smärta för hästen om man verkligen drog så hårt att vävet dog! :eek:

din nya gjord är ju inte särskilt bred, har flera gjordar i den bredden som dock inte heter "tryckfördelar". bla en prestige. men dressyrgjordar verkar vara bredare överlag.

det är säkert bekvämare för hästen med en bred gjord. men om hästen har svängd eller rak underlinje har nog andra orsaker.

ja alltså för att åstadkomma en inbuktning så måste det ju ha uppstått vävnadsdöd. om du drar åt ett skärp runt magen så blir det ju inte ett avtryck av det med det samma, men sitter det länge så..
men som sagt så måste det göra hemskt ont så tror inte att det blir så pga sadelgjordar.

ja alltså för att åstadkomma en inbuktning så måste det ju ha uppstått vävnadsdöd. om du drar åt ett skärp runt magen så blir det ju inte ett avtryck av det med det samma, men sitter det länge så..
men som sagt så måste det göra hemskt ont så tror inte att det blir så pga sadelgjordar.

Hur förklarar du då inbuktningen som blev på min unghäst? Som gick tillbaka (iaf till nästa gång jag skulle sadla)? Och som nu inte uppstår.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka