Böjande huvud??

E

engill

Min häst böjer på sitt huvud när han inte vill tölta. Det går att hålla i en pisk men då blir han galen och vill galopera/skena iväg. Finns det nåt annat sätt????:confused::confused:

Sv: Böjande huvud??

Håller du i tyglarna för han ska tölta? Hästen kan ha ont i munnen. Då böjer den på huvudet för att slippa få ont. Den kan t ex ha tandhakar, låg gom mm........

Sv: Böjande huvud??

Jag har haft samma problem! Min häst gjorde det pga av en vargtand som skavde. Hästen kan också ha dålig balans och svårt att bära sig...jag lät min häst vila ett tag så att han skulle tappa musklerna han byggt upp genom att gå snett med huvudet, sen var det bara att börja om. Det är svårt att veta vad man ska göra, då det finns så många olika anledningar till problemet, men kolla munnen först och främst !

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag lånar en lite yngre häst ibland. Hästen går på lösdrift, blir väldigt otålig då man tar in för att borsta etc trots hötuss. Snurrar...
Svar
10
· Visningar
941
Senast: BoYo
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar