Böja på halsen = arbeta med bakbenen?

P

PinaColada86

Som jag har förstått det så rider man en häst i rätt form eftersom den då jobbar mera med bakbenen, istället för all tyngden på fram.

Bara för att hästen går och böjer sig fint i halsen så behöver de ju inte arbeta helt i rätt form. Men flyttas inte bakbenen in lite automatiskt under hästen när den böjer på halsen?
 
Sv: Böja på halsen = arbeta med bakbenen?

Hej!
Rätt form varierar ju från häst till häst. Vilken kapacitet den har, kroppsbyggnad osv. Rätt form kan man ju uppfatta på många olika sätt, jag uppfattar det som att hästen då bär sig bra bakifrån och detta ser man på hur hästen använder bakpartiet inte hur den sätter sin hals.
Bakbenen flyttas absolut inte genom att hästen böjer på halsen. Prova att ge en godis till hästen i stallet, då ser du ju att den kan böja på halsen jättefint utan att ens flytta bakbenen. Detta kan du även göra när du gör halt och sedan ber hästen att böja halsen....Inte flyttas bakbenen då.
Däremot är det ofta så att om hästen trampar under sig och bär ordentligt med bakbenen lyfter den sig fram och böjningen på halsen kommer fint.
 
Sv: Böja på halsen = arbeta med bakbenen?

Nej att hästen böjer på nacken betyder inte bakbensarbete. Du måste få med hela överlinjen för att få hästen att använda sina bärande muskler.
 
Sv: Böja på halsen = arbeta med bakbenen?

Hur menar du med att böja halsen? Är det att hästen går "iform" eller att rida böjda spår?

Ridning på böjda spår är ju en lösgörande övning, vilket i sin tur, om man fortsätter jobba, leder till att hästen börjar gå med mer eftergift och jobbar med bakdelen och ryggen ( = "riktig" form) :d
 
Sv: Böja på halsen = arbeta med bakbenen?

Jag förstår inte heller vad du menar med "böja2. är det nedåt du menar, eller böja åt sidan?

Att böja åt sidan aktiverar bakbenen om det görs korrekt. Detta pga. att den böjda hästen måste använda sitt inner bakben för att trampa in under tyngdpunkten, och du kan på detta sätt alltså aktivera ett bakben i taget.
 
Sv: Böja på halsen = arbeta med bakbenen?

Ja, (framåt) neråt

Det var typ det jag menade: man aktiverar baken mer med ridning på böjda spår. Om man rider lika mycket böjd åt båda hållen aktiveras båda bakbenen :angel:
 
Sv: Böja på halsen = arbeta med bakbenen?

Okej, hade för mig att det var något sådant. Jag menade väl egentligen böja på rakt spår, dvs inte ställd i nacken, men har ju fått svar på allt :-)
 
Sv: Böja på halsen = arbeta med bakbenen?

Saken är den att bakbensarbete (hästen år i form) ger att hästhalsen går i en båge förhoppningsvis med nacken som högsta punkt. Böjd hals ger ju inte bakbensarbete...
 
Sv: Böja på halsen = arbeta med bakbenen?

Många utgår ifrån att böjer hästen på halsen jobbar h*n
FEL.

Jag är så dålig på sånt här att förklara, men halsen kommer ju oftast atomatiskt då en häst arbetar korrekt.

Men den ska heller inte springa med huvudet i det blå såklart.

Tyngder tyngder, det är så viktigt med tyngder och att följa hästens mönster, men ändå ha drivet fram.
Rumpa och ben rumpa och ben:D

Äsch jag ska egentligen inte skriva något för jag är så dålig på att förklara..men som sagt så är det bra att börja på en volt.
 
Sv: Böja på halsen = arbeta med bakbenen?

Men det fanns en jättebra bild någonstans i en annan tråd! Någon som frågade om hästen gick i bra form och så visade någon en bild på hur energin kom bakifrån = rätt och en bild där hästen gick på bogarna = fel.
Kanske inte hjälper så jättemycket eftersom jag inte minns vem som skapat tråden, men kolla in dressyrforumet...
 
Sv: Böja på halsen = arbeta med bakbenen?

*kl

Om det är okej för ts :angel: så har jag en fråga som jag tycker kan passa här...

Here we go..
Om hästen höjer ryggen kännbart, kan man säga att man vet att hästen går i bra form då??

Hoppas det är ok :D
 
Sv: Böja på halsen = arbeta med bakbenen?

Ja, det stämmer, ni som inte håller med kan ju säga det (finns nästan alltid delade meningar om allt här :angel: )
Om hästen trampar under sig tillräckligt och jobbas bakifrån börjar den också att arbeta mer med ryggmusklerna. Kolla på westernhästar som rids korrekt bakifrån och fram så får du se (dressyrhästar är det så svårt att se på om dom verkligen arbetar med ryggen tycker jag. Det känns bättre när man sitter på dom och rider själv :idea: )
 
Sv: Böja på halsen = arbeta med bakbenen?

Okej tack för svar ! :)
Ingen som sagt emot annu ;) men det borde ju stämma!
 
Sv: Böja på halsen = arbeta med bakbenen?

*KL*
Jag tror att det är svårt för hästen att med hjälp av att böja halsen i sidled försöka att "skola" det ena bakbenet.
Det andra då?
Man vill ju ha in HELA rumpan inunder för att den ska kunna samla sig.
Har bara sett Nirak o Flip t.... som verkar ha förstått det.

Det handlar om timing o känsla även här.
tycker att många här tittar ner på halsen o har ingen aning om vad som händer där bak.

snälla :) visa att jag är ute med cykeln...
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 588
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 077
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp