Böja från marken

Blawe

Trådstartare
Hej!
Jag har ett litet miniatyrsto som kag utbildat från scratch. Hon planeras att sättas framför vagn nu i sommar. Jag har lååååååång ridvana , men är någorlunda grön på körning. Det har fungerat fint, har lärt henne det jag klassar som grunder ( halt, skritt, sakta av, trava, "nödstop", stå still pch vänta tills jag kommer tillbaka, galopp och att flytta sig för pisken. Hon kan bära sig själv relativt bra och håller huvet lagom högt, visar inte tecken på ont. MEN . Hon är väldigt stel i höger sida. Vänster är nadas problemas att flytta, ställa, böja och korrigera vinkel på med pisken, medans jag bara kan flytta henne på höger. Hon KAN böja sig (gör det när man leder och i svängar i agilityn) men verkar inte förstå vad det betyder när jag lägger pisken mot tex. Baken ( och vill att hon ska flytta bara den). på den sidan. Är det något att fortsätta jobba på eller bör det tas senare i hennes utbildning? Har haft ut instruktörer för både min stora ridhäst och lillan, men deras träningsfilosofier skiljer sig så från mina att jag inte tar ut instruktörer längre. Jag har läst på mycket om böjning från hästryggen, men det är svprt att hitta hur man skall gå tillbäga från marken.

Hur skulle jag kunna hjälpa henne att bli mer avspänd i höger sida?

//Vangie

Nej vänta inte. Det första jag tänker på är att den har någon låsning eller veterinärt bekymmer. Är den väldigt ojämnt musklad? Dock så är det ju så att hästar precis som människor har en svag och en stark sida och med rätt träning så kan man få ordning på problemet. Jag känner igen det där med träningsfilosofi men har hittat rätt nu. Jag tar hjälp av Frida Stensson http://www.joyriding.se/ som är utbildad inom integrerad ridkonst där man verkligen går till botten med svagheten på just den individ man har framför sig för att stärka ett bakben eller en bog eller vad det nu är som är problemet. Det är gymnastik för hästen och balsam för hästägarsjälen. :-) Hästar som av någon anledning inte kan ridas gör man samma övningar från marken mha lång tygel. Frida själv driver ponnyridskola och utbilda sina ponnys från marken på långtygel och det är härligt att se när små barn kan behärska dessa ridskoleponnysarna med små hjälper. Goggla på lång tygel för att få tips eller kontakta Frida för att få tips om en tränare med hennes filosofi i din närhet och läs Fridas tänkvärda ord på http://www.joyriding.se/. Vi tävlar i körning och i höga klasser men det är ändå back to basic varje dag för att få en hållbar häst. Lycka till!

Tack så mycket :D vi har nu hittat en bra instruktör som tar allt i hennes takt och utvecklingen går framåt :up:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka