Boj transporterna?

F

furreburre

Behöver köpa en egen transport nu till sommaren och väljer att denna gången köpa en helt ny.
Har hört att Boj vagnarna är väldigt bra, men dyra.

Undrar nu om det är någon här som har egna erfarenheter av boj? :)

Hejsan,

Jag har bara positiva erfarenheter av BOJ. Nu har inte jag ägt något själv men lånar alltid ett av min vän när jag ska köra någonstans - vilket blir ca 1 ggr/vecka. Detta släp är en boggie med sadelkammare årsmod. -99 som är ganska tungt att köra med men mycket stabilt.

En sak som är bra är att de har dörrar bak istället för bommar vilket känns tryggt om man har en pålle som gärna backar ut om han kan.

Jo de är ganska dyra, både att köpa och med reservdelar. Men av de släp jag har provat... boj, trane, värmlandsvagnen, henra tycker jag boj känns mest gediget.

Hoppas detta kan vara till en liten hjälp.

tack så mycket för ditt inlägg! Du gav jättebra svar! :)

En fråga bara, krävs det BE körkort för att köra dem? :confused:

Jag ska snart köpa mig en boj bravo 216 (boggi). Den har en totalvikt på max 1600 kg, men jag ska typa min till 1400 eftersom jag bara har B-kort och bilen bara får dra 1400kg. Vagnen väger 740kg så då får jag lasta 660kg.

Jag har funderat länge på vilket släp jag ska välja, men tillslut kom jag fram till att jag hellre betalar ca 10000 kr mer för kvalitet (inget ont mot andra märken, men så har jag resonerat). Sen är ju det där med aluminiumgolvet med 15 års garanti som betyder oerhört mycket för mig och det är mycket därför jag väljer denna vagn (helst skulle jag vilja ha en vagn helt i aluminium, men kassan är ju endå begränsad)!

BOJ transporterna är riktigt trevliga. De kostar en hel del, men är värda sitt priss. De har dock inte de bästa lösningarna med sprintar och dyligt men överskådligt så är de toppen.

De är stabila och går bra på vägen. De är dock tunga så många BOJ släp måste du ha BE körkort för,de har några som går att köra på vanligt B.

Tror dock de flesta boggievagnarna kräver BE. Själva så funderar vi på ett nytt BOJ classic. Kräver att jag tar ett BE kort :smirk:

tack för era svar! :bow:

Har insett att jag nog måste ta det där förbaskade BE-körkortet ändå... :crazy: Den dagen, den sorgen! :)

Hallå,

Jag har vanligt B-körkort men kör bara en häst åt gången. Har inte tänkt på det där med BE ens! :crazy:

:rofl:

Vi har en Boj Classic, helt i aluminium. Det är väl en ganska bra transport, går ganska stadigt och det är väldigt smidigt med två dörrar, en på varje sida, när man har två hästar med.

Tycker dock att inredningen är lite klen, mellanväggen är lite ostadig osv. Om hästarna trycker på bommen där fram lättar mellanväggen i bakkant till exempel.

Har du BE-körkort när du kör ditt släp med två hästar? Har två normal stora halvblod på 1200kg vardera, kan man köra ett BOJ classic då utan BE? :confused:

*hoppet är det sista som lämnar människan* :)

1200 kg! Vardera! Då kanske släpet inte håller även om du har BE körkort. Har du kollat vikten - jag vägde min pålle hos veterinären. Förvisso är han bara 16o cm hög men ganska kraftigt byggd (gillar mat) :d och han vägde 490 kg. Om din väger 1200 borde den vara mer än dubbelt så stor! En Shire minst sagt.
;)

Om dom väger 1200 kg vardera så är de knappast normalstora :D är du säker på att de inte väger 1200 kg tillsammans (max!)
det finns nog ingen släp du får in två hästar på 1200 i... möjligen en lastbil?

:rofl: :rofl: :rofl:

//Lilla jag :bump:

Jag köpte ett 19 år gammalt Bojsläp idag!! :bump: :bump:
Men hela släpet är renoverat utom baklemmen och det är i kanonskick för den årsmodellen.
Hittade det här på buke. Men jag har inte tittat på släpet än :o :D

oj.. :o :rofl:

det blev lite fel, skulle bli 600 kg vardera, räknade lite för fort för mig själv.. haha

Ja, jag har BE-kort.
Eftersom släpet är helt i aluminium så väger det inte så mycket, alltså får man lasta mer än i i stort sett alla andra släp (ume-släpet har också ett lätt släp). Det är dock fortfarande olagligt att köra med två hästar (m. B-kort), men inte så olagligt att körkortet åker... :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Vilken av följande släp skulle ni föredra och varför? Utveckla gärna om ni har erfarenheter eller kännedom om något som behöver...
Svar
1
· Visningar
276
Senast: FruS
·
Utrustning Det börjar vara dags för mig att se mig om efter en ny (eller nyare) transport. Då jag kör mycket kallblod så känner jag att första prio...
Svar
12
· Visningar
1 009
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej Tycker jag har googlat och googlat, Letar ny transport o h är inne på en beg boj med sadel kammare. Men nu finns det 216 och 220...
Svar
8
· Visningar
1 620
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar