Boj Stabilo

ylvalill

Trådstartare
Nån som har erfarenhet av en sån transport? Vill veta allt... ;) Har tittat på en Boj Stabilo från -88. Den är enkelaxlad och i rätt dåligt skick (rostig och så) men det är rätt ok pris på den så jag tänkte man kanske kunde renovera den. Är det nån som har renoverat en sån transport? Vad brukar vara det största problemet med dem?

Sv: Boj Stabilo

Mina föräldrar har en enaxlad Boj bravo 87:a. Den är galvad så speciellt rostig är den inte. Den köptes begagnad för 5 år sedan.

De har bytt golvet längst fram i den men bak är det helt okej. Vidare har de renoverat bromsarna samt draget och lackat den på utsidan. Mattan på baklämmen är det dags att byta, i övrigt är den i mycket bra skick.

Den är super att köra, ligger mycket bra på vägen och jag tycker hästarna åker bra i den också. Det största plusset med Boj är att de har säkerhetsbomar som standard, senast för några veckor sedan hade jag användning av dem då en häst gick över bommen. Utan dessa säkerhetsbommar hade vi haft ett stort problem med att få henne tillbaka utan att skada sig själv eller oss. Nu var det bara att dra ut splinten så stod hon på alla fyra i släpet.

Jag är stor fan av Bojsläp, de är klart värda sitt något högre andrahandsvärde.

Tack för ditt svar! Låter som om du är nöjd med ditt släp iaf. :)

Är det säkerhetsbommar även på såpass gamla släp alltså? Glömde titta på det måste jag erkänna, men det är ju jättebra om det är det. :idea:

Vet inte om den jag tittade på var galvad, tror nästan inte det eftersom den var rätt så rostig på sina ställen... Antagligen olika från modell till modell kanske. Hoppas att det går att fixa till med lite rostskyddsfärg...

Hej!
Jag skulle absolut inte köpa en stabilo. Inte när den är så rostig som du säger. Det är anledningen till att de inte tillverkas längre.
De blir totalt uppätna av rost, speciellt om du inte har möjlighet att förvara den inomhus när den inte används.Det spelar ingen roll om du gör i ordning den, rosten kommer igen. Köp mycket hellre modellen Alumin, den håller i en evighet och rostar inte. Dessutom kan du lasta mera i den eftersom aluminium är mycket lättare än plåt.
För övrigt vågar jag påstå att Boj är de bästa transporterna vad gäller livslängd och underhållsmöjligheter.

jag hade en Boj stablio från 73, sålde den för 5000 kr obesiktad.
köpte den för att renovera, och vi renovera den 1 år, sen tröttnade vi.
Men den va rostig, men inte alls farligt för årsmodellen.

Usch då det lät inget vidare... :crazy: Men det borde väl gå att rostskyddsbehandla så att den inte rostar mera eller? Har tyvärr insett att ekonomin för tillfället inte räcker till en mycket dyrare transport än så här...

Jag brukade låna en sån innan, fast boggie. Min häst gillade den skarpt, den var stabil och rymlig. Dock tung för bilen.

Skönt att höra nåt positivt iaf. =) Denna är ju dock inte boggi utan enkelaxlad men då blir den ju heller inte så tung...

Jag har en Stabilo boggie -85. Var kanonrostig när vi köpte den 96 men vi blästrade den då och den har hållt sig fin sen dess (trots att den alltid har stått ute :)). Vad många inte vet (inte jag heller) så finns det små hål i karossen som ska fyllas med olja eller rostskydd så att den inte rostar.

Släpet är super. Alla hästar gillar det och speciellt de som inte tycker om att bli lastade/åka. Stadigt och bra på vägen. Kommer aldrig byta ut det trots att det är så gammalt! Har bara gott att säga om det!!!

Låter bra! Då kanske man vågar köpa detta släpet iaf. :)

Visserligen hade jag ju föredragit att detta också hade varit en boggi, men man kan väl inte få allt...

Blästra hade vi också tänkt att göra (om vi nu köper vill säga...) men vad gör man sen? Är det rostskyddsfärg som gäller? Är total novis på området :o så jag tar gärna emot tips!

Pappa målade släpet med Volvo fäg tror jag. Kolla med Boj vad det är för färg de använder. Hammarlack blev det på drag och stänkskydd. I froten är det någon form av stenskottsskyddsfärg (eller vad det kan heta... :smirk: )

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 047
Senast: TinyWiny
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 024
Senast: Kirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 167
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka