Boj bravo eller Thule Royal?

Vikan

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp! Ska byta ut mitt gamla släp och står och väger mellan en beg. boj bravo 220SEH -07 och en ny Thule Royal, 1990kg med sadelk=samma pris! Vill ha massor av erfarenheter både från själva släpen men även från bemötande vid ev reklamationer. Hoppas jag nu inte bryter mot några forumregler....;)

Sv: Boj bravo eller Thule Royal?

Jag tycker att båda är bra släp.

Dock tycker jag det är helt underbart att ha sadelkammare så det skulle jag aldrig vilja vara utan igen + att jag föredrar plyfagolv som Thule har framför Bojs aluminiumgolv.

Så med det som enda avgörande faktorer hade jag valt Thule-släpet.

Här är både Boj och Thule bra ÅF som är bra att ha och göra med och båda är bra släp så det är väl för dig att bestämma om du vill ha sadelkammare eller ej?

Tveklöst Thulen!
Nytt är nytt.Bojen är ändå 4 år och mkt kan ha hänt...
Valde mellan dessa förra året (nya) och kunde inte hitta tillräckligt bra skäl att lägga 30000:- mer för Bojen.
Supernöjd med min Royal.

Thulen har sadelkammare så då blir det ännu lättare. Varför hellre plyfagolv? Trodde alu.golv var tåligare.

Fel svar ovan, jag menar att bägge har sadelkammare och bojen är x-bred och hög. Är noga med säkerheten och har varit mycket bestämd att jag ville ha bojen pga bakdörrarna. Är dörrarna smidiga att stänga tro?

Alltså bakdörrar beror på vad du ska lasta för häst...
Min fungerar inte för han har en förmåga att från ingenstans explodera och kasta sig bakåt och ut och då går dörrarna i 1000 delar, då är det bara bommar som håller...
Som tur är har jag lyckats träna bort det problemet nästan helt nu :)
Annars är inte dörrarna knepigare än en bom, bara klenare.

Om man ser till hållbarhet- kostnad så blir alu jämfört med plyfa likvärdigt i slutändan.
Ett alu golv håller ungefär dubbelt så länge som ett plyfagolv och alu golvet är ungefär dubbelt så dyrt som ett plyfagolv så där är kostnaden utslagen på längre tid densamma.
Problemet med alu golvet är att du OMÖJLIGT kan se när det börjar bli dåligt, alu är ett MJUKT material och "rostar" det med fast det kallas för något annat då som jag inte minns just nu.
Om hästen eller någon annan skulle lyckas göra ett märke i alutgolvet genom gummimassan med tex en brodd eller annat så kommer det att börja rosta så småning om och bli försvagat.
Precis som om du får en djup repa i lacken på bilen så det går ända ned till plåten så kommer det att börja rosta där och om du inte åtgärdar det i tid kommer det i sinom tid bli ett hål där.
JAG vill inte ha ett golv som jag inte enkelt kan kontrollera att det är i ett väldigt bra skick.
Jag vet en häst som gått igenom ett nyare alugolv så det är inte stensäkert som tillverkarna vill påstå.
I min värld är det helt galet att välja aluminium som golv i ett hästsläp

Ett plyfagolv har inte samma livslängd men är otroligt enkelt för dig att se om det börjar bli dåligt någonstans. Fuktskador/röta syns tydligt för blotta ögat.
Därför vill jag ha plyfa golvet.

Kunde inte sagt det bättre själv, har själv sett exempel på alugolv i dåligt skick.

Alltså bakdörrar beror på vad du ska lasta för häst...
Min fungerar inte för han har en förmåga att från ingenstans explodera och kasta sig bakåt och ut och då går dörrarna i 1000 delar, då är det bara bommar som håller...
Som tur är har jag lyckats träna bort det problemet nästan helt nu :)
Annars är inte dörrarna knepigare än en bom, bara klenare.

Om man ser till hållbarhet- kostnad så blir alu jämfört med plyfa likvärdigt i slutändan.
Ett alu golv håller ungefär dubbelt så länge som ett plyfagolv och alu golvet är ungefär dubbelt så dyrt som ett plyfagolv så där är kostnaden utslagen på längre tid densamma.
Problemet med alu golvet är att du OMÖJLIGT kan se när det börjar bli dåligt, alu är ett MJUKT material och "rostar" det med fast det kallas för något annat då som jag inte minns just nu.
Om hästen eller någon annan skulle lyckas göra ett märke i alutgolvet genom gummimassan med tex en brodd eller annat så kommer det att börja rosta så småning om och bli försvagat.
Precis som om du får en djup repa i lacken på bilen så det går ända ned till plåten så kommer det att börja rosta där och om du inte åtgärdar det i tid kommer det i sinom tid bli ett hål där.
JAG vill inte ha ett golv som jag inte enkelt kan kontrollera att det är i ett väldigt bra skick.
Jag vet en häst som gått igenom ett nyare alugolv så det är inte stensäkert som tillverkarna vill påstå.
I min värld är det helt galet att välja aluminium som golv i ett hästsläp

Ett plyfagolv har inte samma livslängd men är otroligt enkelt för dig att se om det börjar bli dåligt någonstans. Fuktskador/röta syns tydligt för blotta ögat.
Därför vill jag ha plyfa golvet.

Thulen, alla gånger. :) (även om boj också är ett bra släp)
Säger som tidigare talare: Nytt är nytt, och jag tillhör också dem som föredrar plyfagolv framför alugolv

Tänk, jag som var så bergsäker på både bakdörren och alu.golvet. Min smarte man tyckte jag skulle ställa frågan i detta forum innan jag bestämde mig. Tror valet är klart för min del. Royal, fast helst skulle jag köpa en något beg 1-2år för det gör en del på priset....Tack för dina åsikter!

Liknande trådar

Utrustning Vilket av följande släp tycker ni verkar vara det bästa köpet och varför? * Släp 1: Boj Bravo -03. Ser fräscht ut men behöver...
Svar
12
· Visningar
2 257
Senast: Seabaz
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 489
Utrustning jag skulle vilja ha lite råd om bra och dåligt när det gäller boj. jag har letat transport i över en månad nu och hittar ingen thule...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
24 744
Senast: Zamira
·
Utrustning Hej Jag undrar om någon har bytt väggar i sin boj bravo med sadelkammare och klädkammare? Har precis köpt en transport och den läcker...
Svar
1
· Visningar
2 282
Senast: misan1984
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama