Septicemia

Trådstartare
Har bogskydd till min pålle under vissa täcken, men det har uppstått ett litet bekymmer.
Den elastiska "gjorden" som spänns runt hästens mage skapar ett tryck mot ryggen och i hästen får "täckesgjordstryck" (eller heter det sadeltryck fast det inte har med sadeln att göra?)
Försöker att inte använda täcken där hon behöver bogskydd alltför mycket men hon är en skavhäst och det är många gånger nödvändigt.
Kan man klä den delen där det trycker med fårskinn eller något liknande?
Kan tillägga att det spelar ingen roll om gjorden spänns löst eller hårt, fast självklart ökar trycket ju mer man spänner.

Sv: Bogskydd

Utan något vetenskapligt bevis så är jag lite skeptisk till bogskydd. Tänk dig att gå omkring hela dagen med en elastisk tröja som spänner runt dina axlar. Är inte risken stor att du utvecklar fel muskler eller får låsningar?

Hästarnas bogar rör sig ju en hel del, speciellt om de busar lite i hagen. Men bogskyddet kommer ju att trycka ihop bogen lite och jag tror att det finns risk för att det blir låsningar i bogarna. För mig så känns det att så länge hästen inte får besvär av skaven (sårbildningar) och det bara är under pälsfällningen så tar jag hellre det än rörelsestörningar i bogen.

Går det inte att sy in ren- eller fårskinn i täckena där hon brukar få skav? Eller så säljer du dem och köper fler av de som hon inte får skav av.

/Camilla

Sv: Bogskydd

Ska kolla upp det där med att sy in fårskinn eller renskinn, defintivt bättre än trycket på ryggen...
Man kanske kunde sy in bogskyddet? :)

Liknande trådar

Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 991
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 606
Utrustning Jag har bara ridit i ett år och har nyligen skaffat min allra första medryttarhäst. Ganska mycket nytt för mig i och med...
Svar
10
· Visningar
2 774
Senast: Houdinie
·
P
Utrustning I början av veckan kom sadeln som blivit utprovad till hästen. Bara 5veckors fördröjning, skulle ta 4veckor men det har tagit 9veckor...
Svar
2
· Visningar
859
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka