A

arabälskaren

Min häst har börjat skava på bogen p.g.a täcke. Har någon erfarenhet av bogskydd? Är det bra, prisvärt?
Vart köper man i bäst kvalité och billigast? :confused:

MKT. Tacksam för svar!

// Inte alltför tjock plånbok :)

Har hört att det på hööks ska vara bra!
Jag brukar spruta pälsglans på skaven och täckena oxå för att lindra skaven innan man köper bogskydd tex.
Ska även funka att sätta en sån där ludd till travselar vid bogspännena för att bli av med det!

Boggskyddena funkar suveränt.... Men vissa som har bogskydd ifrån hööks har sagt att dom tappat formen och blivit alldeles lösa och hängiga..

jag hade ett från hööks men det gjorde att han fick skav utav det. Det gled upp(kanske för stort/litet) dessutom så är det jobbigt att ta på och av det hela tiden vid ridning täckning osv.. :smirk:
men nog finns det kanske modeller som är bättre..?

Jag har ett sånt från Hööks, och mitt sitter bra.
Det bästa är nog om man hinner sätta på det innan bogen är riktigt hårlös, men den funkar bra för mig.
Brukar bara använda mitt ibland nu, när jag har dubbla täcken ute på min häst. Annars får han inga skav.

Men mitt har hållt formen än så länge, och sitter bra på min pålle.

Jag har två st. ett från Hööks och ett från Shires (köpt på Ekohallen) Båda funkar bra men är ngt små i storlekarna. Storpållen i stallet (172 cm och grov) kan varken ha det från Hööks eller Shires.

jag har ett från hööks kostar 255:- där är sådär glider upp efter en dag för det är ngt stort i längden..

Jag har haft 2st som jag använt...
1från hööks och 1 som jag köpte från börjes tingsryd. Tyverr så kommer jag inte ihåg priset på dom.

Jag gillade inte det från hööks för att det var lite mer pyssel med att sätta fast det för det var en grel som skulle gå mellan frambenen och fästas i gjorden. Och så är det jätte tunnt. Min häst fick skav trots hööks bogskyd. Och det blev hål i tyget efter en ganska kort tid.

Det från börjes var glansigt tyg fram i bogen både på in och utsidan men det var av fleece. Det var bara 1 resår gjord som var lätt att fästa. Med detta bogskydd fick hon inte skav. Vet ej om börjes säljer dessa bogskydd längre det är ca 3-4 år sedan jag köpte det... Och det håller ännu!

Tänkte bara skriva att jag har oxå ett från hööks. Men de är inget som man ska spänna fast mellan frambenen, måste varit en gammal modell.

Använde detta mycket på min förra häst eftersom hon fick mycket skav. Men min nya som jag har nu har ännu inte visat några tecken på att få skav. Kan vara för att täckerna sitter lite bättre på honom.

Ville bara tillägga att det äldsta bogskyddet jag har från Hööks är ca. 5 år och det är glansigt. Har aldrig sett att de sålt något som man ska knäppa mellan frambenen oxå.

Däremot har jag köpt ett bogskydd från Börjes för ca. 4 år sedan som var helt VÄRDELÖST!! Det var tillverkat i något slags stretch material, inte glansigt och motverkade inte skav för 5 öre!

Båda bogskydden jag har idag (hööks och shires) är glansiga.

Jag har ett bogskydd från Börjes, köpt för 179 kr tror jag.
Det förhindrar absolut bogskav - pålla började få lite tilltufsad bogpäls, men det tog sig snabbt efter att skyddet åkte på.
Dock har det dålig passform (för stort, kanske skulle suttit bättre om det var en stl mindre så jag får skylla mig själv). Glider runt lite, men ger ingen skav pga detta.
Det är lite stretchigt och halvglansigt, tunt material. Syntet, så nu under torrt vinterväder blir hon helt statisk och "sprakar" när man tar av det.
Hållbarheten är inget vidare. Hon har smakat på det lite och det syns i form av små hål, som dock inte repat upp sig vidare trots att jag inte gjort något åt dem. Men det är inte ett tåligt material, fast det utsätts heller inte för större prövningar normalt.
Det är lite krånglgt att ta av och på, man får ju stoppa huvudet igenom öppningen fram, och sedan spänna magremmen genom en rem som går mellan frambenen. Kardborrknäppning i ena sidan, verkar hålla den på plats.

Summa - jag är nöjd med ett fungerande bogskydd, även om det inte är felfritt. Men hade hellre sett att täcket passat så bra att bogskyddet inte behövdes alls.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 356
Senast: Stergo
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
454
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
661
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Headset
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur