Jag har ett bogskydd från Börjes, köpt för 179 kr tror jag.
Det förhindrar absolut bogskav - pålla började få lite tilltufsad bogpäls, men det tog sig snabbt efter att skyddet åkte på.
Dock har det dålig passform (för stort, kanske skulle suttit bättre om det var en stl mindre så jag får skylla mig själv). Glider runt lite, men ger ingen skav pga detta.
Det är lite stretchigt och halvglansigt, tunt material. Syntet, så nu under torrt vinterväder blir hon helt statisk och "sprakar" när man tar av det.
Hållbarheten är inget vidare. Hon har smakat på det lite och det syns i form av små hål, som dock inte repat upp sig vidare trots att jag inte gjort något åt dem. Men det är inte ett tåligt material, fast det utsätts heller inte för större prövningar normalt.
Det är lite krånglgt att ta av och på, man får ju stoppa huvudet igenom öppningen fram, och sedan spänna magremmen genom en rem som går mellan frambenen. Kardborrknäppning i ena sidan, verkar hålla den på plats.
Summa - jag är nöjd med ett fungerande bogskydd, även om det inte är felfritt. Men hade hellre sett att täcket passat så bra att bogskyddet inte behövdes alls.