Bogskada och skall ridas

shlubberdubb

Trådstartare
Systers ena häst kom hem från fodervärd. Under tiden hos denna så fick hästen en spark i bogen och har varit halt. Behandlad av vet, stått på metacam och försiktigt igångsatt. Skrittad för hand 2 veckor, upsuttet 2 veckor därefter skrittad och travad uppsuttet och nu precis innan hemkomst även galopperad.

Vid veterinärbesiktning för hemkomst så var hästen 3gradigt halt efter böjprov. Halt vid longering höger varv. Värmer ur efter ett antal minuter. Jag pratade med vet om ridningen och vet sa rid på i form på raka spår. Inget voltarbete eller ridbana. Om hon är halt vid ridning så avbryt och åk till klinik för utredning. Om inte så böj igen om 4-6 veckor. Är hon då fortfarande halt så in och utred annars frisk.

Så jag red ut hästen idag. Märkte inget i skritt eller trav. Lite efter galoppen kände jag då hon slängtravade lite men så fort tempot kom ner i arbetstrav så försvann det. Gjorde lite sidförflyttningar. skänkelvikning åt vänster inga problem. Vänsteröppna, inga problem. Skänkelvikning åt höger och hägeröppna så märker man direkt att hon har problem med att dels föra ut benet i sidled och sedan flytta över vikten på höger fram. Det är det enda jag känner av från bogskadan.

En annan sak, som jag mer tror beror på brist på styrka, är att hon känns som om hon inte riktigt hänger ihop. Det är lite unghästvingligt, och hon är en 00a. Det känns väldigt åligt mellan fram och bakdel och även i fram och bakdel. (om någon förstod det)

Vad jag undrar är om någon annan här har haft häst med bogskada efter spark och hur ni har byggt upp den hästen efter sådan skada?

I övrigt är hästen grundligt vettig i skallen att rida och en ren fröjd att hålla på med. Tycker det är så kul att komma ut att hon själv både snker huvudet och gapar efter bettet. Det är mamman till den transporthoppande unghästen, vilket ger oss hopp om unghästens framtida mentalitet.

Sv: Bogskada och skall ridas

Red idag igen och hon kändes bättre. Dock så ömfotad att hon nästan sprang på frambenen med bak i luften. Inte skodd bak. Detta skall åtgärdas å det snaraste. Hovis sjuk så tidigast slutet av veckan.

Lite lättare för henne att flytta undan för vänster skänkel idag. Inte lika mycket gruffande. Uppenbarligen behöver hon röra på sig under ryttare och inte bara i hage. Hon skrittar i snigelfart så fick klämma på några gånger och sedan vart det bra skritt.

Men jag undrar om ingen här har haft häst med bogskada? Ingen som kan berätta vad som gjordes och hur resultatet blev i slutändan?

Hej!
måste vara tråkigt att få hem en skadad häst måste jag börja med att säga..

Det jag reagerar på när jag läser det du skrivit är
1. Skolor är väl inte riktigt att räkna som ridning på rakt spår iaf ur konvalecenssynpunkt? belastningen på¨de olika sidorna och benen blir ju inte jämn. (??)
2. Vänta med att rida tills pålle är skodd bak!! Har den en skada i fram borde det vara sjukt jobbigt att försöka bära upp sig på ett smärtfritt ben!

Om jag vore som du skulle jag promenerat/tömkört rakt fram på mjukt, men fast jämnt underlag om den absolut måste motioneras innan hovis kommer.

Bolla dina funderingar med behandlande veterinär, det skulle jag gjort iaf.

Hoppas det blir bra, det är rätt god prognos på bogskador vad jag förstått, har aldrig haft en egen, men kompisar har haft och de har alla blivit bra, dock efter rätt så lång konvalecens.

Edit:haha! mitt inlägg nummer tusen!

Hej!
måste vara tråkigt att få hem en skadad häst måste jag börja med att säga..

Det jag reagerar på när jag läser det du skrivit är
1. Skolor är väl inte riktigt att räkna som ridning på rakt spår iaf ur konvalecenssynpunkt? belastningen på¨de olika sidorna och benen blir ju inte jämn. (??)
2. Vänta med att rida tills pålle är skodd bak!! Har den en skada i fram borde det vara sjukt jobbigt att försöka bära upp sig på ett smärtfritt ben!

Om jag vore som du skulle jag promenerat/tömkört rakt fram på mjukt, men fast jämnt underlag om den absolut måste motioneras innan hovis kommer.

Bolla dina funderingar med behandlande veterinär, det skulle jag gjort iaf.

Hoppas det blir bra, det är rätt god prognos på bogskador vad jag förstått, har aldrig haft en egen, men kompisar har haft och de har alla blivit bra, dock efter rätt så lång konvalecens.

Edit:haha! mitt inlägg nummer tusen!

Håller fullständigt med föregående talare Mvh mia

Jo absolut. Det är inte meningen att hästen skall gå skolor. Jag ville bara känna igenom då vet sagt att om hästen känns ofräsh - avbryt och utred. Den enda ofräsh-het jag hittar är sidförande. Raktfram ingenting.

Idag var det ett test åt vardera håll och inte mer. Två tre steg. Hon skall alltså inte gå i skolor utan det var enbart för att känna igenom. Hädanefter är det rakt fram i form.

Det var på väg med macadam utlagt för att klara lastmaskiner som hon blev öm. Vi har ett par passager med detta i övrigt går hon bra på vanlig grusväg, men skulle vara bättre med skor. Självklart skall hon skos. Hade hovis inte hamnat på akuten igår med kolik så hade han kommit imorgon. Men det blir i slutet av veckan. Har också en hage jag kan rida i där det inte går häst. Blir ju några svängar men inte alls som på ridbana.

Visst känns det surt för både hästens matte och fodervärd att hon kom hem med skada. Inget vi klandrar fodervärden för. Hon har varit fantastisk med hästen. Så även hennes medryttare. Jag har bara en gås att plocka med henne och det är att hon dränkt hästen i pälsglans vid återlämnandet. Hästen är dessutom stor och jag måste ta ett ordentligt mantag vid uppsittning, med/utan pall. Halkar runt som en smörklick. Lindor bara slirar runt benen när man skall linda o.s.v. Hon ville lämna tillbaka hästen snygg och prydlig så man får väl ta det som en god tanke. ;)

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 018
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka