Bogproblem !

B

**BORTTAGEN**

Är det någon som sett att en häst har ena bogen längre bak än den andra ? Vi har köpt en häst som slänger v.framben !Tycker också att den är lägre i höften på h.bakben ! Och v.bog tycker jag är tunnare och sitter längre bak ! Hästen har tydligen mest galopperat när den startat ! FRÅGAN ÄR OM DET GÅR ATT GÖRA NÅGOT ÅT DET ? ELLER HAR BOGEN VARIT I FEL LÄGE FÖR LÄNGE ? ÄR DET NÅGON SOM SETT NÅTT LIKNANDE ?

Eftersom hästen inte har nyckelben, så kan man säga att bogbladen är "lösa". De är där de är enbart med hjälp av muskler och senor.
Sååå om bogen är sne beror det nog på att hästen avlastar/t något och på så sätt blivit sne i bog muskulaturen.

Det låter som hästen har avlastat vänster fram bog, (eller ben, knä, hov?) genom att belasta höger bak.
Meen ingen ide att sitta här och spekulera.

Equiterapeut eller kiropraktor kan ev räta till problemet och sedan kan en massör hjälpa till att hålla musklerna "mjuka" tills att den byggt muskler jämnt.

Kollade någon veterinär hästen innan köp??

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 309
Senast: Stergo
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 179
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 732
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka