bogen faller in

J

Josse58

hr ett problkem, som nog är ganska enkelt, men skulle ändå gärna vilja få lite tips ^_^ när jag rider på volten, främst i högervarv, så faller bogen lätt ut på hästen. vad är bäst att göra för att motverka detta? tips osv tack :D

Sv: bogen faller in

försöka att inte förböja halsen. Ställ gärna utåt bitvis på volten för att få med bogen.

Tänk dig att du försöker rida hästen rakare trots att det är en volt. Gör volten mångkantig, vid varje "kant" vänder du med hästen för ytterskänkel, var försiktig med inner hand och ge ett lätt stöd på ytter tygel. Du kan också prova att ställa en aning utåt. Var också noga med att ofta byta varv ofta.

tänk gärna nästan utåtställd.
varjera volt storlek
byt varv ofta
rid mkt skänkelvikningar.
förböj aldrig innåt.
använd ytterskänkeln.

tack för tipsen, ska genast ut o öva öva öva :idea:

försök att inte förböja hästens hals.
ställ utåt en gång,sedan inåt, kanske hjälper det!
förstår dig! att ställa hästen så att det blir rätt är inte alltid lätt!
:D :D :D :D

lycka till!

försök att inte förböja hästens hals.
ställ utåt en gång,sedan inåt, kanske hjälper det!
förstår dig! att ställa hästen så att det blir rätt är inte alltid lätt!
:D :D :D :D

lycka till!

nej, man fick ju ständigt lära sig på ridskolan osv att böja på volter! men vet att man inte ska förböja, men lättare sgat än gjort, med en bog som gärna vill falla utåt hela tiden.

En liten följdfråga..
Kalla mig inkompetent idiot, men hur ser man om hästen bogar, vad är det man tittar efter?

Det känns som att bogen går snett utåt istället för i rörelseriktningen. Väldigt lätt hänt om man inte letar efter det. Ett sätt för hästen att smita undan att behöva böja sej i kroppen och arbeta med att sätta under sej med inner bak.

Äh det där sista hittade jag nog på. :)

Haha, okej.. Så det är typ att den är stel då?

Nä inte nödvändigtvis. Bara lite lat som de flesta hästar är om de får chansen. Det är skitjobbigt för hästen att böja sej ärligt i hela kroppen. Därför försöker den fuska lite genom att putta ut bogen så att den blir rakare i kroppen. Man kan se det om man sitter på hästen och halsen ser för böjd ut om man jämför med resten av kroppen. Den ska ju vara som en jämn båge.

Ja, tänk om man bara lyckas med detta lite oftare hihi, fast nu har jag en häst som faktiskt inte gör så, än :)

Jag är osäker nu, men jag tror inte min häst bogar.. Har svårt att se det eftersom jag inte är säker på vad jag ska titta efter..

Rid lite öppna på volten när bogen är på väg att falla ut. Då får du in bogen och rättar framdelen på bakdelen. Faller yttre bogen ut är inre bak också innanför voltspåret.

Istället för att böja sig mjukt genom kroppen vill hästen "smita undan"
och viker sig i kroppen istället. Yttre bogen hamnar utanför och inre bak kommer innanför voltspåret.

Tänk dig att du försöker rida hästen rakare trots att det är en volt. Gör volten mångkantig, vid varje "kant" vänder du med hästen för ytterskänkel, var försiktig med inner hand och ge ett lätt stöd på ytter tygel.

Håller med om detta - får en häst att gå i balans utan att "hänga på ryttarens hjälper". Fick dock inte riktigt klarhet i om problemet låg i att hästens bog föll inåt eller utåt...

alltså, det finns inget som heter "bogar". hästen bogar säger du....
alltså, bog är en kroppsdel.

när inte bakbenen bär upp hästen i varje steg så hamnar just inner bak innan för. det leder till att bagen, kroppsdelen som sitter ovan frambenet o innan halsen, trillar ut. utan för kroppen.

känslan blir lite som att välta åt det hållet.
den sidan kallas då hästens svaga sida.

hr ett problkem, som nog är ganska enkelt, men skulle ändå gärna vilja få lite tips ^_^ när jag rider på volten, främst i högervarv, så faller bogen lätt ut på hästen. vad är bäst att göra för att motverka detta? tips osv tack :D

håll ihop han mer på yttersidan... anv både skänkel och hand för att rama in honom så led bara lite inåt med inner tygeln. inte bakåt utan rakt ut.. rak ställ ibland sen byt och rid lite utåt ställd....

testade det på min idag och han kändes jättefin:)

Senast ändrad av en moderator:

håll ihop han mer på yttersidan... anv både skänkel och hand för att rama in honom så led bara lite inåt med inner tygeln. inte bakåt utan rakt ut.. rak ställ ibland sen byt och rid lite utåt ställd....

testade det på min idag och han kändes jättefin:)

okej, tack så mkt :*

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
797
Senast: Kirre
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 311
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar