Börja på ridskola igen?

Elektronen

Trådstartare
Har hållit på med hästar nästan hela mitt liv, och började väl som dem flesta med att rida på ridskola :)
Har även haft egen häst 2 år och flera medryttarhästar.

Har nu haft uppehåll från ridningen i ca 1- 1½ år och känner att jag skulle vilja ta upp det här med hästeriet igen :)

Så då har jag fått funderingar på om man kanske ska börja rida på ridskola igen, men tänker om det blir för stor omställning nu när jag kunnat rida som jag själv vill dem senaste åren.

Någon som har börjat rida på ridskola igen efter att ha haft egen/medryttar häst ? Och hur har det varit isf? :)
 
Sv: Börja på ridskola igen?

Gjorde det en kort period efter att ha ridit privat i många år. Fick för mig att det var en bra idé en period när tid och pengar var bristvara. Det var ingen hit att rida lektion i grupp efter att ha tränat privat och enskilt. Utvecklandet tillsammans med en individ finns inte heller, då man byter hästar med varandra. Utrustningen var inte anpassad efter det man skall göra utan allround.

Beror på vad man har för krav, vad man har vant sig med och vad man vill.

Slutade och red privat istället. Hittade en medryttarhäst efter ridskoleförsöket som jag red 2 dagar i veckan.
 
Sv: Börja på ridskola igen?

Någon som har börjat rida på ridskola igen efter att ha haft egen/medryttar häst ? Och hur har det varit isf? :)

Jag HAR medryttarhäst...o har ändå börjat rida på lektion.

Skolan jag hittade är klockren. Den är precis vad jag vill ha i min önskan att utvecklas. :)
 
Sv: Börja på ridskola igen?

Efter en period av skador stod jag utan häst och var lite desperat efter lektionsridnng. Tog en kontakt med en ridskola där man får prova 4 gånger innan man bestämmer sig om man vill börja på "riktigt". Var mycket skeptisk om det skulle passa mig. Drygt två år senare rider jag fortfarande kvar och trivs och utvecklas! Som med alla tränare så gäller det att hitta en man trivs med. Min är dressyrinriktad vilket passar mig väldigt bra!
 
Sv: Börja på ridskola igen?

Jag har precis börjat på ridskola igen! Slutade på förra ridskolan för sisådär 4 år sedan och har sedan dess mest ridit i skogen på olika medryttarhästar. Nu vart jag så himla sugen på att TRÄNA igen, och hoppa! Men kände att hästköp inte var aktuellt, så då hörde jag med ridskolan om de hade lediga platser.

Än så länge har jag bara provridit en gång, men gud vad kul det var!! Dock har jag tappat en hel del men det ska bli kul att träna upp sig igen :) Är så glad att jag vågade mig dit och prova ;)
 
Sv: Börja på ridskola igen?

Okej, ja det är väl det jag är lite rädd för, att det ska bli så annorlunda från hur man ridit när man ridit själv!
Men beror ju så mkt på vad för upplägg ridlärarna har såklart :)

Där jag red innan, så fick man ändå rida ganska självständigt i uppvärmningen och så :) Fick oxå rida samma häst ganska ofta.
 
Sv: Börja på ridskola igen?

Okej, vad kul att det funkar för dej :)

Har oxå funderat på medryttarhäst :) men dem som legat ute annonser står så långt bort, ca 1 mil bort och har ingen tillgång till bil, och till många av ställena går det dåligt med bussar :/

Den ridskolan jag funderat på ligger ca 2km bort bara, så det är ju ett stort plus :)
 
Sv: Börja på ridskola igen?

Okej, ja den ridskolan jag tänkt på har oxå nån grupp med dressyr inriktning som jag har i åtanke isf :)
Är ju bra att man kan få prova några ggr :) brukar väl vara att man får prova iaf 1 gång, men kan ju vara svårt att få en uppfattning bara på en gång.
 
Sv: Börja på ridskola igen?

Okej vad kul :) ja var ca 4 år sen jag sålde min häst, hade sen ett uppehåll ca 1½ år och sen en medryttarhäst, som väl inte var jätte välriden, och sen har jag haft uppehåll nu igen.
Så nog skulle man vara ringrostig om man börjar igen :p

Känner ju att hästar är nåt jag kommer vilja ta upp igen förr lr senare :) helst förr, känner mej nästan som en 6 åring när jag ser en häst nu :o och skulle vara nöjd att få klappa och borsta lite :p
 
Sv: Börja på ridskola igen?

Jag valde nu för ett tag sedan att börja rida på ridskola igen efter att ha varit utan aktivt "hästande" i tre år. Innan dess hade jag haft flera medryttarhästar samt ridit på ridskola under min tid på gymnasiet (läste häst så det ingick).
Tyvärr så kände jag att den ridskolan inte var värd pengarna samt att skötseln av hästarna var bristfällig. Dessutom så reagerade inte ridläraren när folk sågade ner hästarna i form eller tvärnitade på spåret 2ggr/varv när man skulle trava etc.. Grundläggande självklarheter fanns liksom inte där vilket gjorde att jag valde att gå vidare. Har nu medryttarhäst istället :)

Att gå från medryttarhäst/egen häst till ridskola kan vara svårt om man inte hittar en riktigt bra ridskola. Jag tror att man lätt blir lite besviken på att hästarna kanske inte är så bra som man är van vid etc. Dock finns det fantastiska ridskolor runt om i landet som absolut kan uppfylla alla ens "krav" i hästväg!
Ge det en chans och kolla runt lite bland traktens ridskolor. Besök dom och ta en titt på hästarna samt anläggningen och gör en egen bedömning.
Eller så tar du mod till dig och letar upp en medryttarhäst! :D Jag var sjukligt nervös idag när jag skulle hoppa upp och provrida min nya medryttarhäst men när man väl sitter i sadeln så kommer allt tillbaka, lite som att cykla helt enkelt :)
 
Sv: Börja på ridskola igen?

Den ridskola jag rider på har 3 ggr prov innan man måste bestämma sig. Jag valde att inte prova alls utan hoppade in direkt som 'fullvärdig elev'. Jag blev kär redan på informationen på hemsidan så det var dumt att prova när jag ändå bestämt mig.

Du kan ju kolla om ridskolan du har span på, om det går att hyra häst vissa dagar i veckan? Då får du ju allt på samma ställe. :) Vi har så, att vissa hästar kan man hyra x antal dagar i veckan. Vissa får du också tävla med. Du kan också rida privatlektioner och ridskolan tar dit tränare som alla (inkl vi elever på ridskolehäst) får vara med på.

Vi är ganska självständiga måste jag säga och vissa lektioner rider vi helt o hållet själva. Och...videofilmas. :o
 
Sv: Börja på ridskola igen?

Om du hittar en ridskola som passar dig så går det nog utmärkt att börja på ridskola igen.
Jag började åter på ridskola efter ganska många (typ 10 år) som medryttare. Då hittade jag en lagom liten ridskola, med bara stora hästar som är relativt välutbildade och med gnistan kvar. Ridmässigt ger mig ridskolan jättemycket, jag utvecklas och har en väldigt trevlig ridgrupp.
Men för att inte missa det där övriga med hästeriet och ridningen så har jag också en medryttarhäst i ett annat stall 1 gång i veckan. Detta är ett koncept som funkar perfekt tycker jag, och jag vill inte sluta med något av alternativen.
 
Sv: Börja på ridskola igen?

Okej jo såna ridskolor har man ju tyvärr stött på! Då känns det ju absolut inte värt pengarna.

Ja känns ju som att man antagligen skulle få ut mer av en medryttarhäst :) men är ju även mkt som ska stämma där! Sista medryttarhästen jag hade så hade väl jag och ägaren inte riktigt samma tänk, hon lät hästen oftast bestämma själv hur fort det skulle gå på hemvägen vilket var väldigt fort oftast, så jag höll nästan på att bli galen för att hästen var så stark och bara ville springa den "sista" halvtimmen hem :grin

Just nu känns det som att jag bara vill ta upp hästeriet för att ha nåt kul att göra på fritiden :) pluggar på 100 % så känner att jag skulle behöva göra nåt annat som bara är kul ibland :)
Så med den inställningen kanske det går att "nöja sej" med att man kanske inte utvecklas super mkt inom ridningen :)
 
Sv: Börja på ridskola igen?

Ja det var en bra idé :) kan man absolut kolla upp!
Är ju väldigt bra att bli filmad, men inte alltid lika kul att se sej själv :p
 
Sv: Börja på ridskola igen?

Okej, vad kul att du hittat en ridskola där du trivs :)

Är ju skönt att höra att man faktiskt kan gå tillbaks till att rida på ridskola igen :) så länge det är ett bra upplägg såklart :)
 
Sv: Börja på ridskola igen?

Jag har haft liknande tankar som dig. Red några år sedan red jag en hel del. Hade x antal medryttarhästar under en period och sen tog jag även hem en häst på foder. När jag något år senare började plugga så hade jag varken tid eller råd för häst på heltid. Jag red då endast en kompis häst några gånger i månaden. Nu har jag äntligen hittat en medryttarhäst igen som jag trivs toppen med, både ägare och häst!

Dock hade jag lite funderingar på ifall jag skulle ta upp det här med ridskola igen. Saknar att rida lektion och få feedback på det man gör. Samtidigt så är det ju en mycket större frihet med medryttarhäst/foderhäst/egen.

Som det ser ut nu (och förhoppningsvis långsiktigt) så kommer jag vara medryttar två dagar i veckan. Funderar även på att ta upp ridskolan och rida en dag i veckan där, men det blir isåfall till hösten.. Då får jag ju rida eget två dagar i veckan och lektion en dag. Tre dagar ridning och hästar totalt vilket inte är särskilt mycket om man jämför med hur det sett ut innan. För tiden i stallet är ju riktig kvalitetstid :bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 013
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 629
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 136
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp