Börja om från början, köpa häst

R

Raderad medlem 142449

Nu ska jag äntligen börja leta efter häst igen! Men jag känner mig helt nollad, bor 80 mil från alla mina kontakter, känner inget hästfolk här. Jag har ridit på ridskola och haft medryttarhäst här i min nya stad men lyckades aldrig knyta någon ordentlig bekantskap med någon.

Kan man klara det iallafall? Hitta stallplats på blocket är ju inget svårt men provrida ensam? Funkar det?

Någon som känner igen sig i att vara ensam?
 
Det beror väl på hur pass kunnig man själv är. Jag har alltid köpt mina hästar själv då jag är ganska specifiki vad jag vill ha för häst. Har givetvis rådfrågat om det stått mellan två olika hästar, men det är alltid jag själv som fattat den avgörande dealen.

Har du ingen tränare du kan be om hjälp och råd som du kan betala från din gamla ort om du känner att du behöver ha tränare med dig ut?

Mitt tips är annars att inte skynda i hästköpet och gärna provrida fler olika hästar som du tror skulle passa dig.

Välj en häst som ligger på din nivå.
Jag upplever att det idag avlas på prestation som hobbyryttaren egentligen inte klarar av att rida. Då blir det inte kul att vara hästägare i längden.


Du kommer lära känna hästfolk i samma sekund som du stallar upp din häst, och ännu fler när du väl börjar träna och tävla så den biten behöver du inte oroa dig för.
 
Det beror väl på hur pass kunnig man själv är. Jag har alltid köpt mina hästar själv då jag är ganska specifiki vad jag vill ha för häst. Har givetvis rådfrågat om det stått mellan två olika hästar, men det är alltid jag själv som fattat den avgörande dealen.

Har du ingen tränare du kan be om hjälp och råd som du kan betala från din gamla ort om du känner att du behöver ha tränare med dig ut?

Mitt tips är annars att inte skynda i hästköpet och gärna provrida fler olika hästar som du tror skulle passa dig.

Välj en häst som ligger på din nivå.
Jag upplever att det idag avlas på prestation som hobbyryttaren egentligen inte klarar av att rida. Då blir det inte kul att vara hästägare i längden.


Du kommer lära känna hästfolk i samma sekund som du stallar upp din häst, och ännu fler när du väl börjar träna och tävla så den biten behöver du inte oroa dig för.

Tack för ditt svar. Det stärker lite, jag vet ju vad jag är ute efter men det är ju alltid skönt med ett par extra ögon.
 
Tack för ditt svar. Det stärker lite, jag vet ju vad jag är ute efter men det är ju alltid skönt med ett par extra ögon.
Har du någon som kan tänka sig att följa med och filma provridningarna? Det behöver ju inte vara någon hästkunnig utan bara någon som kan filma (instruera bara att hela hästen ska vara med, från öron till svans och från rygg till hovar, så du slipper få en film på enbart dig själv). Dels kan du själv titta på filmerna sedan och du kan också skicka dem till kunniga människor du litar på som säger det de ser.
 
Jag köpte den hästen jag hade själv, var på provridning själv. Var på några andra provridningar innan jag hittade den jag köpte.
Förvisso hade jag fått tips om den hästen via en kompis jag lärt känna via ridskolan som även var med på den provridningen, och likaså blev det med stallplats det var kontakter från ridskolan som hjälpte mig.
Sen resten löste sig hur fint som helst.
 
Har du någon som kan tänka sig att följa med och filma provridningarna? Det behöver ju inte vara någon hästkunnig utan bara någon som kan filma (instruera bara att hela hästen ska vara med, från öron till svans och från rygg till hovar, så du slipper få en film på enbart dig själv). Dels kan du själv titta på filmerna sedan och du kan också skicka dem till kunniga människor du litar på som säger det de ser.

det var ett himla bra förslag! Tack! Min dotter är 13 år och är väl familjens kamera-expert vid det här laget:D
 
Har du någon som kan tänka sig att följa med och filma provridningarna? Det behöver ju inte vara någon hästkunnig utan bara någon som kan filma (instruera bara att hela hästen ska vara med, från öron till svans och från rygg till hovar, så du slipper få en film på enbart dig själv). Dels kan du själv titta på filmerna sedan och du kan också skicka dem till kunniga människor du litar på som säger det de ser.
Här har vi det bästa tipset.
Det är även så jag gör när jag velar mellan två olika hästar. Dvs skickar filmer till folk jag har förtroende för och som rider bättre/ser bättre än vad jag gör. 😄
 
Här har vi det bästa tipset.
Det är även så jag gör när jag velar mellan två olika hästar. Dvs skickar filmer till folk jag har förtroende för och som rider bättre/ser bättre än vad jag gör. 😄

Har aldrig förstått detta. Ingen annan än du själv känner om du passar med hästen. Det är ju du som ska ha hästen, andras åsikter är helt irrelevanta.
 
Har aldrig förstått detta. Ingen annan än du själv känner om du passar med hästen. Det är ju du som ska ha hästen, andras åsikter är helt irrelevanta.

Jag tycker att det kan vara bra om någon annan hjälper en att se detaljer som man själv kanske missar, man får ju själv bestämma hur mycket vikt man lägger vid andras åsikter.

(själv köpte jag älsklingshästen från ridskola som många hade åsikter om att jag inte skulle köpa men jag gjorde som jag ville och älskade hästen varenda dag jag fick vara med henne)
 
Har aldrig förstått detta. Ingen annan än du själv känner om du passar med hästen. Det är ju du som ska ha hästen, andras åsikter är helt irrelevanta.
Andra kan vara bättre på att se vissa saker än man själv är. Jag som nördat ner mig i rörelsemönster ser fel i rörelsemönster tidigare än endel veterinärer. På hästar som är helt rena på böjprov där veterinären menar att inget är fel har jag ändå stått på mig och skador har upptäckts när vidare undersökningar har gjorts och att se på film efter, även om man själv har varit med vid provridningen kan avslöja mycket. Min egen veterinär säger numera "säger du att det är så så är det så och då kollar vi även om jag varken ser eller känner något" för hen vet att min magkänsla tyvärr alltid har rätt. Så upptäcktes min förra hunds levercancer och så upptäcktes min ena hästs ppid t ex. Båda i mycket tidigt stadium.

Annars håller jag helt med dig om att det är enbart man själv som kan känna om man passar ihop eller inte. Det är mer annat andra kan hjälpa till att se.
 
Det är ju ganska skönt bara att ha någon med sig som stöd, om inte annat. Men nu har faktiskt en kollega som är hästkunnig erbjudit dig att följa med mig!

Min nästa fundering är stallplats: kan man först hitta sin häst och sen kolla efter stallplats? Är det ett normalt förfarande? Det verkar finnas en hel del ledigt i närområdet så det känns lugnt iallafall. Vi håller på och bygger stall men det blir färdigt först till våren. Är det smartare att vänta Med hästköp tills dess ? Jag tänkte att det kanske är smart att inackordera sig till en början ändå, för att knyta kontakter. Tankar kring det?
 
Jag tycker att det kan vara bra om någon annan hjälper en att se detaljer som man själv kanske missar, man får ju själv bestämma hur mycket vikt man lägger vid andras åsikter.

(själv köpte jag älsklingshästen från ridskola som många hade åsikter om att jag inte skulle köpa men jag gjorde som jag ville och älskade hästen varenda dag jag fick vara med henne)

Ja sin tränare kan vara bra att ha med sig men att skicka film till flera för att höra deras åsikt förstår jag inte. Alla tycker ju olika men du har helt rätt i att man själv får välja hur mkt vikt man lägger vid andras åsikter.

Sett många som köper häst baserat på vad andra tycker och det blir inte alltid så himla bra. Det går iofs åt båda hållen.
 
Har aldrig förstått detta. Ingen annan än du själv känner om du passar med hästen. Det är ju du som ska ha hästen, andras åsikter är helt irrelevanta.
Självklart, men ibland kan det handla om småsaker när både hästarna känns bra.
Sen är det givetvis alltid jag själv som avgör vilken som jag gillar bäst. Men att få höra åsikter från folk man har stort förtroendet för kan aldrig skada.
 
Självklart, men ibland kan det handla om småsaker när både hästarna känns bra.
Sen är det givetvis alltid jag själv som avgör vilken som jag gillar bäst. Men att få höra åsikter från folk man har stort förtroendet för kan aldrig skada.

Kan du inte ge exempel på ”småsaker”? Är nyfiken.
 
Det är ju ganska skönt bara att ha någon med sig som stöd, om inte annat. Men nu har faktiskt en kollega som är hästkunnig erbjudit dig att följa med mig!

Min nästa fundering är stallplats: kan man först hitta sin häst och sen kolla efter stallplats? Är det ett normalt förfarande? Det verkar finnas en hel del ledigt i närområdet så det känns lugnt iallafall. Vi håller på och bygger stall men det blir färdigt först till våren. Är det smartare att vänta Med hästköp tills dess ? Jag tänkte att det kanske är smart att inackordera sig till en början ändå, för att knyta kontakter. Tankar kring det?
Jag skulle kolla efter stallplats först. Iallafall så att du har ett hum om vilka stall som är aktuella och om det är kö eller svårt att få plats. Inte så kul att stå där om du hittat en häst men saknar stallplats.
 
Jag skulle kolla efter stallplats först. Iallafall så att du har ett hum om vilka stall som är aktuella och om det är kö eller svårt att få plats. Inte så kul att stå där om du hittat en häst men saknar stallplats.

Ja det låter klokt. Tänkte mest att det är onödigt att betala för en stallplats som kanske inte nyttjas på ett halvår :|
 
Ja det låter klokt. Tänkte mest att det är onödigt att betala för en stallplats som kanske inte nyttjas på ett halvår :|
Så är det ju. Om det verkar vara vara väldigt lätt att få stallplats i de stallen du vill stå i så kan man chansa, men det känns riskabelt. Har du tur kan du få betala kallhyra när boxen är tom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 166
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 534
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 078
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 006
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp