Börja med inackorderingar

Madde_W

Trådstartare
Jag har en lösdrift och ska så småningom bygga stall. Lösdriften har plats för 6 hästar men jag har bara fyra så jag skulle kunna inackordera. Stallet kommer ha 6 boxar.
Jag får nu och då förfrågningar från vänner och bekanta om jag vill inackordera deras hästar. Jag har hittills tackat nej då jag vill ha gården färdig innan det blir "spring" här hemma. Det ska finnas ett bra system för hur saker ska skötas innan man kan blanda in en ny part enligt mig. Jag vill ha ordning kring hästarna.
Min fråga är nu... VAD kan man normalt sett kräva av en inackordering? Som skrivet ovan är det mest vänner som frågar och då vill man ju vara extra tydlig för jag är ofta för snäll och det är jättesvårt att komma och kräva saker i efterhand.
Hur skall man fördela mockningen av lösdriften? Var femte dag för inackorderingen som är den femte hästen? Eller lite varje dag? Tacksam för övriga råd och funderingar för efter många år som inackorderad i olika stall vet jag hur mycket strul det kan bli.
 
Sv: Börja med inackorderingar

Jag skulle över huvud taget inte ta emot inackorderingar eftersom det drar med sig en hel del krångel.

Antagligen behövs tillstånd från Länsstyrelsen beroende på hur många du avser att ta emot (fast det är i och för sig inte så krångligt att få tillstånd).
Rimligen bör du registrera dig som foderföretagare, om dina inhysningar senare ska kunna avlivas via slakt och liknande frågor.
Du behöver sätta dig in i reglerna kring skatter och liknande.
Så frågan är om det är värt besväret.
 
Sv: Börja med inackorderingar

Fundera på hur du vill ha det i ditt stall. Skriv ner det. Vilka rutiner du vill ha och vilken syn på hästhållning du har. Om det ska bli bra med inackorderingar är det viktigt att just synen på hästhållning stämmer överens. Låt de intresserade läsa igenom detta så kan de lättare ta ställning till om det kan passa dem. Var så tydlig som möjligt så undviker man lättare missförstånd.
 
Sv: Börja med inackorderingar

Vad gäller skatter och regler så har jag nog hyfsad koll. Tillstånd är likabra att söka så man håller sig väl med länsstyrelsen ;)
Vi har ju gård och tar emot hästar på bete så vi redovisar redan moms och skatt.
Ja det är ju frågan om man vill ha inackorderingar eller ej. Det är avlastning med sysslorna och en inkomst, men socialt och mentalt kan det ju bli påfrestande.
Man får nog vara väldigt tydlig och hoppas att ens hästhållning verkligen klickar med ev inackorderingar.
 
Sv: Börja med inackorderingar

Generellt har jag haft otroligt mycket roligt och hjälp av/med mina inackorderingar! Min första inackordering är fortfarande 10 år senare min absolut bästa vän i livet, så det är absolut inte bara slit och skit med hyresgäster. Nu har det dock kommit 2 hyresgäster under tiden jag bott på annan ort som jag inte är alls förtjst i...

Så mina tips är att se till att synen på hästhållning överensstämmer! Om inte du tar in dina hästar vid snöstorm, se till att den inhyrda inte vill släpa in alla hästarna så fort det kommer ett par snöflingor, tex. Om du tycker det är viktigt med träckprov, foderanalys osv, se till att den andra också värderar det och inte börjar knorra när det ska betalas. Och ta betalt för vad det faktiskt kostar. Även om du inte går med vinst så bör det iaf täcka månadskostnaden.
 
Sv: Börja med inackorderingar

Ja det är ju just det där, att kemin och hästhållningssynen måste stämma någorlunda.
Vad kan man kräva av en inackordering då? Man har ju varit i många olika stall och det kan vara väldigt olika vad man behöver bidra med. Mocka hagar, måla om stallet, sätta staket, kratta grus mm. Att man håller undan efter sig själv och sin häst är givetvis en självklarhet, men vad bör ingå i kallhyran av allt det där andra som behöver göras?
 
Sv: Börja med inackorderingar

Det är ju upp till dig vad som ska ingå. Jag tar bara helinackorderingar på lösdriften, och så sköter jag själv all mockning och fodring som jag vill ha det. ;)
 
Sv: Börja med inackorderingar

Ja det är ju just det där, att kemin och hästhållningssynen måste stämma någorlunda.
Vad kan man kräva av en inackordering då? Man har ju varit i många olika stall och det kan vara väldigt olika vad man behöver bidra med. Mocka hagar, måla om stallet, sätta staket, kratta grus mm. Att man håller undan efter sig själv och sin häst är givetvis en självklarhet, men vad bör ingå i kallhyran av allt det där andra som behöver göras?

Det skulle antagligen uppskattas att ha en fast dag när man mockar lösdriften. Men du kan väl påpeka att man gärna får ta ut några högar annars med om man ser det. Mockningsdagen kan även kallas stalldag, då tar man hand om ev kvällsfodring och allmän tillsyn så att du kan vara helt ledig om du vill det. Det är perfekt att turas om med stalldagar så man kan ta ledigt från hästen utan att ringa och be någon annan fixa.

Du kanske kunde ha två eller tre arbetsdagar per år som ägnas åt staket, målning etc. Det är bra att veta att sådant kommer, man vill inte veta att "på lördag tänkte jag vi skulle...". Arbetsdag däremot som man vet om några veckor i förväg är roligt. Då kan man även ha en trevlig lunch och fika tillsammans och fortsätta efter det. Så hinner man mer också. ;)
 
Sv: Börja med inackorderingar

Hej!

Man bör också vara väldigt försiktig med att blanda vänskap och affärer. Jag känner folk vars "kompisar" dumpat av häst efter häst hos dom "för det blir ju inte mycket mer jobb med en till" och sen plötsligt flyttat långt bort och lämnat hästarna!!

Det är mycket som kan gå fel med inackorderingar så skriv noggranna kontrakt, med stallreglerna som "attachment" (vad heter det på svenska), så de som hyr in sig inte kan komma och säga att de inte visste...

Och som redan påpekats tidigare, se till att ni har samma syn på hästarna och deras skötsel redan från början och ha också en plan för hur du löser eventuella problem (vissa hästar trivs inte ihop, hästar blir skadade, det blir bråk mellan inackorderingarna etc etc).

/Lavinia, står i ett lugnt stall nu, men det vet man ju inte hur länge det varar.
 
Sv: Börja med inackorderingar

Givetvis beror arbetsviljan på hur mycket man betalar. Betalar man ungefär vad det kostar på motsvarande ställe vill man kanske inte arbeta så mycket. Står man billigt kan man ju tänka sig mer kringarbete som betalning.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 470
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: Emro
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Roheryn
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 432
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp