Bör man avla på detta sto?

Zimzalabim

Trådstartare
Hej!
Vet inte om jag postat denna rätt men hoppas det :P
Jag har ett sto som jag tagit ett föl på tidigare, föddes 09. Stoet har varit utlånad men nu får vi hem henne igen vilket gör att jag funderar lite på att betäcka henne. Det förra fölet har blivit jättefint men har alltid varit svår och ovillig. Så det visade sig nu i höstas att han hade cystor i båda sina bakknän. Han blev opererad och verkar än så länge bli bra efter det. Stoet har alltid fungerat bra och inte varit halt eller skadad men jag vet att cystor är ärftliga så därför undrar jag om man borde utesluta att avla på stoet helt eller om det är värt att kolla upp henne först och om hon är fri från dem eventuellt betäcka?

Tacksam för råd!
 
Hej!
Vet inte om jag postat denna rätt men hoppas det :P
Jag har ett sto som jag tagit ett föl på tidigare, föddes 09. Stoet har varit utlånad men nu får vi hem henne igen vilket gör att jag funderar lite på att betäcka henne. Det förra fölet har blivit jättefint men har alltid varit svår och ovillig. Så det visade sig nu i höstas att han hade cystor i båda sina bakknän. Han blev opererad och verkar än så länge bli bra efter det. Stoet har alltid fungerat bra och inte varit halt eller skadad men jag vet att cystor är ärftliga så därför undrar jag om man borde utesluta att avla på stoet helt eller om det är värt att kolla upp henne först och om hon är fri från dem eventuellt betäcka?

Tacksam för råd!

Men vilka kvaliteter har stoet? Varför behövs det flera som henne?
 
Hej!
Vet inte om jag postat denna rätt men hoppas det :P
Jag har ett sto som jag tagit ett föl på tidigare, föddes 09. Stoet har varit utlånad men nu får vi hem henne igen vilket gör att jag funderar lite på att betäcka henne. Det förra fölet har blivit jättefint men har alltid varit svår och ovillig. Så det visade sig nu i höstas att han hade cystor i båda sina bakknän. Han blev opererad och verkar än så länge bli bra efter det. Stoet har alltid fungerat bra och inte varit halt eller skadad men jag vet att cystor är ärftliga så därför undrar jag om man borde utesluta att avla på stoet helt eller om det är värt att kolla upp henne först och om hon är fri från dem eventuellt betäcka?

Tacksam för råd!
Jag tror inte att man vet ärftlighetsgången, det är inte så enkelt som att det är en enda gen som ger cystorna i alla fall.
Om stoet har något att tillföra rasen i avel (mkt goda kvaliteer) så kan du ju prova. Men kanske inte sälja avkomman förrän den är friröntgad i knäna. Och verkligen vara noga med att kolla upp avkommorna.
Jag kan tycka att en gång är ingen gång, men får även nästa avkomma cystor hade jag nog låtit bli. Men det är ju ett vågspel också, som skulle kunna ge stora kostnader framöver.
Man får väga för- och nackdelar mot varandra.
 
Tack för svar!
Det är halvblod.
Stoet är som sagt fint, har fina exteriörer och gångarter och så. Ej mycket riden förren i sen ålder och har därför inga direkta meriter. Avkomman blev också väldigt fin, en sådan häst som drar blickarna till sig och som man ofta får komplimang över. Så skulle nästa avkomma bli minst lika fin så tycker ja helt klart hon är värd att ta föl på. Men målet är i så fall att själv behålla avkomman så det viktigaste är att den är frisk. :)

Men det är väl bra att titta upp stoet innan betäckning i så fall?
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 465
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
552
Senast: Lovisa.E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
871
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp