Boende i universitetsstäderna...

ameo

Trådstartare
Moderator
Hur omöjligt är det att hitta studentbostäder i universitetsstäderna? Typ Uppsala, Linköping, Göteborg, Lund etc
Med en tonåring på gymnasiet och nästa som slutar 9an i sommar, där båda siktar på att läsa vidare, känns det som ett problem som rusar mot en i hög hastighet.
(deras huvudinriktning är att försöka hamna i samma stad så de kan dela bostad, men hur det blir med det vet ingen...)
Skulle vi vinna något på att ställa oss i bostadskö på de mest aktuella orterna redan nu? Eller gör det varken till eller från på kö-fronten?
Help! Hur gör man?
 
Hur omöjligt är det att hitta studentbostäder i universitetsstäderna? Typ Uppsala, Linköping, Göteborg, Lund etc
Med en tonåring på gymnasiet och nästa som slutar 9an i sommar, där båda siktar på att läsa vidare, känns det som ett problem som rusar mot en i hög hastighet.
(deras huvudinriktning är att försöka hamna i samma stad så de kan dela bostad, men hur det blir med det vet ingen...)
Skulle vi vinna något på att ställa oss i bostadskö på de mest aktuella orterna redan nu? Eller gör det varken till eller från på kö-fronten?
Help! Hur gör man?
Linköping: Studentbostäder brukar dröja några månader att få tag på, vanliga bostäder beror på, men kommunala bostadsbolaget ligger väl på en tre-fyra år, minst. Finns pengarna, kan det vara bra att köpa en bostad.
 
I Linköping lönar det sig garanterat att stå i kö så tidigt som möjligt. Skulle dock tro att det är någon åldersgräns på att köa så det är väl bra att kolla upp.
 
Finns pengarna, kan det vara bra att köpa en bostad.
Det gör de inte, om vi inte råkar vinna på Lotto eller så...

I Linköping lönar det sig garanterat att stå i kö så tidigt som möjligt. Skulle dock tro att det är någon åldersgräns på att köa så det är väl bra att kolla upp.
Hur funkar bostadsköer egentligen? Kan jag stå i kö om det är barnen som ska bo?

Eftersom jag aldrig kommer att ha råd att köpa ett boende så köar jag i flera olika städer och har gjort så under rätt lång tid.
Det var lite så jag tänkte, men frågan är om jag är för sent ute?
(jag tänker ibland på @Görel som jag vet har stått i kö hur länge som helst, fast det är inte i de städer där jag funderar...)
 
När jag skulle till Linköping (2011) fick jag studentlägenhet utan direkt kö tack vare att jag ringde på en lägenhet som var ”först till kvarn”. Ringde direkt de öppnade för dagen och var först. Men det var ju några år sedan.

Jag jobbar i Uppsala nu på SLU och det verkar inte som att våra studenter har bostadspanik eller är särskilt stressade över den biten faktiskt.
 
Det gör de inte, om vi inte råkar vinna på Lotto eller så...


Hur funkar bostadsköer egentligen? Kan jag stå i kö om det är barnen som ska bo?


Det var lite så jag tänkte, men frågan är om jag är för sent ute?
(jag tänker ibland på @Görel som jag vet har stått i kö hur länge som helst, fast det är inte i de städer där jag funderar...)
Du kan inte stå i kö för någon annan, men barnen kan ställa sig i kö från typ 16, tror jag det är. Sedan finns det ju privata hyresvärdar som tillämpar andra sätt att fördela bostäder.
 
Mitt bästa tips (Lund) är att kolla Blocket eller liknande efter kollektiv/inneboende. Söktrycket är alltid som högst vid terminsstart så hittar man bara något för de första månaderna så brukar det lugna ner sig sedan och man kan tillåta sig vara något mer kräsen. Förstahandskontrakt kräver något-några års köande men andra hands marknaden var iallafall hyffsad då jag läste. Vill man absolut bo själv får man räkna med att flytta runt en del om man inte har tur och/eller kan köpa.
 
Det gör de inte, om vi inte råkar vinna på Lotto eller så...


Hur funkar bostadsköer egentligen? Kan jag stå i kö om det är barnen som ska bo?


Det var lite så jag tänkte, men frågan är om jag är för sent ute?
(jag tänker ibland på @Görel som jag vet har stått i kö hur länge som helst, fast det är inte i de städer där jag funderar...)

I många städer kan man inte ställa sig i kö om man är omyndig, och man kan inte överlåta kötid till någon annan.

(jag ställde mig första gången -86, fick 16 kvm i innerstan efter 4,5 år i kö. Fick stå kvar och fick 25 kvm i innerstan efter 7 år i kö. Blev av med kötiden, ställde mig igen -94 och firar nu 25 år i kön. Är på gränsen för att få en tvåa på Södermalm).
 
Det gör de inte, om vi inte råkar vinna på Lotto eller så...


Hur funkar bostadsköer egentligen? Kan jag stå i kö om det är barnen som ska bo?


Det var lite så jag tänkte, men frågan är om jag är för sent ute?
(jag tänker ibland på @Görel som jag vet har stått i kö hur länge som helst, fast det är inte i de städer där jag funderar...)
Även om du inte kan överlåta kö platsen åt något av dina barn sedan, så kanske du kan ställa dig i kö och stå på det eventuella lägenhetskontraktet även om det är ditt/dina barn som bor där? :)
 
Uppsala är tufft. Numera ligger en del av studentbostäderna i den allmänna kön, men kan bara sökas av studenter. Vissa av nationerna har bostäder, men de är förmodligen attraktiva.

Det är nog bra att ställa sig i den allmänna kön så snart som möjligt. Dock kostar såväl kö som kontraktsteckning pengar. Jag vet inte om det gäller även för studentrum.
 
När jag pluggade i Uppsala (började 2007) kunde man ställa sig i kö till studentbostäder från det att man var 18 år. Nu finns det olika studentbostäder, vissa via bolag (antar jag det är?) och andra via nationerna. I och med att man numera får vara med i flera nationer så kan det vara bra att kolla upp vilka nationer som har flest bostäder (endast medlemmar i nationen kan söka nationens studentbostäder). Frånsett nationerna vet jag att min syster står/stod i ytterligare en bostadskö för studenter och jag tror hon betalade kanske 220 kr per år för att stå i kön.

Själv bodde jag inneboende första terminen och därefter fick jag ett korridorsrum via nationen (hade då alltså endast stått en termin i nationens bostadskö). Sen så är det ju så att korridorsrum söker man själv iom att det endast är ett rum, dubblett tror jag man kan söka både själv och med någon (två personer bor alltid i en dubblett). En studentlägenhet kan man söka själv men jag tror att man endast får bo själv i ettorna. Osäker vad som gäller för tvåor men åtminstone treor måste man bo två i (min syster, som pluggar i uppsala, flyttade in i en trea med en killkompis i höstas).

Boende är inget jag skulle stressa över idag om jag var du men dock rekommenderar jag att dina barn ställer sig i kö från det att de är 18 år (eller tidigare om det nu går). Att du ställer sig i kö hjälper inte då man inte kan överlåta kötid (att du skulle teckna ett hyreskontrakt men sen inte bo där utan dina barn är inget jag rekommenderar).
 
Även om du inte kan överlåta kö platsen åt något av dina barn sedan, så kanske du kan ställa dig i kö och stå på det eventuella lägenhetskontraktet även om det är ditt/dina barn som bor där? :)
Det får man inte hursomhelst. Hade en kompis som gjorde det och det blev ett jäkla hallå med hyresvärden.
 
De jag känner som fått studenboende i Uppsala har antingen köpt (eller ja, mamma och pappa har köpt) eller så faktiskt har det funkat med blocket. En väninnas syster kom in på reservplats och hade inte planerat att hamna i Uppsala och därmed inte kollat upp boende. Först hyrde hon ett rum i andra hand och sedan har hon hittat via blocket hos en privat värd.
Det kostar pengar att stå i allmännyttans bostadskö numera, tror det är 250 kr per år. Vet j om studenter är undantagna dock.

Jag råder er dock att kolla utanför stan. Nu känner jag bara till Uppsala med omnejd, men är säkert liknande på övriga ställen du nämner. Kolla upp hur det går med bussar och tåg, snarare än hur långt det är i antal mil. Runt Uppsala går det att hitta boende med bra pendlingstider från tex Enköping, Sala, Heby och småbyar längs vägen :) Från Sala tar tex tåget en halvtimme. Nåt liknande med buss från Enköping, jag vet flera studenter som bor i Enköping men pluggar i Uppsala :)
 
Jag pluggade i Lund och kan rekommendera att gå med i en nation som har många korridorrum. Jag skrev ett mail när jag ansökte om boende på nationen och en månad in i studierna fick jag ett rum där. Men då ville jag engagera mig i nationen. Det var därför jag fick rum så snabbt.

Säg åt dem att leta korridorrum. Det är nog lättare än att hitta en lägenhet att dela.
 
Det gör de inte, om vi inte råkar vinna på Lotto eller så...


Hur funkar bostadsköer egentligen? Kan jag stå i kö om det är barnen som ska bo?


Det var lite så jag tänkte, men frågan är om jag är för sent ute?
(jag tänker ibland på @Görel som jag vet har stått i kö hur länge som helst, fast det är inte i de städer där jag funderar...)
Nej jag tror inte du kan köa åt barnen. De behöver själva köa.
I linköping kan de (kolla ålder) stå i kö i både vanliga bolaget Stångåstaden och i Studentbostäder. Man måste logga in regelbundet för att behålla sin köplats.
Sen finns ju även flera privata hyresvärdar + andrahandsmarknaden.
 
Det enklaste är nog om den äldsta hittar ett korridorsrum, och samtidigt står i kö för större studentbostäder eller kommunala kön för bostäder. När/om den yngre också kommer in, (och om de fortfarande vill dela lägenhet då ;) ) kan de flytta till en sådan bostad. Korridorsrum är toppen för de är ofta hyresfria under sommaren, 3 månader.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp