Boende i New York

Malin_L

Trådstartare
Jag antar att det finns ett helt gäng bukefalister som har varit på semester i New York.
Det jag skulle vilja ha tips om var i New York man ska bo, alltså vilka områden är bra.
Vi är inte så kräsna på boendet bara det är hyfsat fräscht, billigt och lätt att ta sig till och från.

Sen om ni har andra bra tips så tar vi såklart gärna dom också. Vi kommer vara där 6 hela dagar i Mars.

Jag har varit tre gånger i New York och bott på Manhattan, men olika delar, vid alla tillfällen.

1. Bodde hos väninna som då bodde en god bit norrut. Tror det var 125W. Studentlägenhet. Fördel: vanligt bostadsområde, så det fanns massor av restauranger, matvaruaffärer, barer - allt som hör till vanligt liv. Nackdel: Jag ville se en del av de klassiska sevärdheterna och då är det en god tur.

2. Bodde på hotell Tribeca, långt söderut. Fördel: kunde gå ner och kolla Frihetsgudinnan, Wall St, WTC mm. Nackdel: Affärsområde, så på kvällarna är det lite dött, även om det naturligtvis finns restauranger. Sedan är det dyrt med hotell i NYC.

3. Bodde på hostel i Midtown, tror det var på 29th. Fördel: Gillade boendet! Trevligt hostel (dock har jag låga krav på standard, men höga krav på en del annat), nära till tunnelbanan, gott om restauranger, intressanta grejor på gångavstånd.

Jag tror inte det finns några direkt dåliga områden i de mer centrala delarna. New York är en säker stad. Om ni åker första gången skulle jag rekommendera att bo hyfsat centralt (dvs inte norr om Central Park) på Manhattan. Själv var jag lite inne på att vid nästa besök bo antingen i Harlem eller Williamsburg, men nu ska en av mina väninnor med. Hon har aldrig varit i New York tidigare, så nu blir det ett mer "turistigt" boende.

Har bott på olika ställen de två gångerna jag har varit där, gillar det för att det är lättare att se mer av olika områden då.

Första gången på E32nd St, nära Emipre State Building och en hel del shopping + nära till Madion Square Garden eftersom vi skulle på NHL Playoff. När vi letade upp det hotellet så var en av kraven att det skulle vara fräsht hotell med trägolv, jättestort rum för att vara NY!

Andra gången på W58th St, nära Central Park och vi kunde göra härliga promenader där varje morgon, däremot inte så mkt shopping jättenära. Fint hotell med små rum, men fräsht + trägolv, mycket sociala ytor i hotellet och takterass! (Dessutom billigt!)

Kan dessutom säga att jag brukar boka genom en stor hotellsajt som har prisgaranti, går priset ner efter bokning på deras eller andra sidor för det hotellet så får man det priset. Oftast har jag kunnat få ner priset redan vid bokning och sen har det gått ner ännu mer innan vistelsen.

Vi bodde i Long Island City, på andra sidan East River från Manhattan alltså. Tror att det var tre tunnelbanestopp till Times Square, så där var man på under en kvart i alla fall.

Jag bodde första gången nere i finansdistriktet. Lite öde på kvällar men nära till vissa sevärdheter. Andra gången bodde jag Upper east runt 70:e. Båda gångerna i hyrlägenhet.

Skulle säga att var som, söder om norra central park funkar fint. Tunnelbanekort för en vecka så åker du fritt och enkelt över hela New York.

Tack för svaren!
Vi bestämde oss för att lägga lite mer pengar på hotellet än vad vi från början hade tänkt och hittade ett som ligger lite söder om central park.
Det ser fräscht ut på bilderna och frukost ingår!

Tack för svaren!
Vi bestämde oss för att lägga lite mer pengar på hotellet än vad vi från början hade tänkt och hittade ett som ligger lite söder om central park.
Det ser fräscht ut på bilderna och frukost ingår!

Måste ändå rekommendera att skippa frukosten på hotellet någon dag och ge er ut och käka frukost på ett riktigt diner! Ett måste helt enkelt :D

Dra er litet bortom turiststråken, åt industrikvarter (eller f d industrikvarter) utåt kanterna av Manhattan, så hittar ni.

Måste ändå rekommendera att skippa frukosten på hotellet någon dag och ge er ut och käka frukost på ett riktigt diner! Ett måste helt enkelt :D
När jag bodde hos min väninna käkade jag flera gånger på Tom's som dels är dinern som förkommer i Seinfeldt, dels i en låt av Suzan Vega. Det var kul, den är dessutom bra med en hel del stammisar. Den ligger på Broadway, korsningen med W112th St, precis vid en tunnelbaneuppgång. Vi gick inte dit för att den var känd utan för att den var nära, billig och bra. Men såhär i efterhand är det ju lite kul.

Ja det har jag :). Antingen kommer vi bo på Broadway 1717 eller 54 Watts St.

Vi var nästan stammisar på Scotty´s diner. Helt fantastisk personal och en diner som vi upplevde som ett verkligen i smeten. Många amrikanare på väg till jobbet var där. Mycket god mat och bra priser. Men personalen är det som gör stället. Inte allt för långt bort. Vi var även på Midnight express som vi gillade mycket. Både inom rimligt avstånd :)

Andra lite roliga tips är:
* Middag på Bubba Gump, det är mycket folk absolut men det ligger mitt på Times square men man går dit får en tid och kommer tillbaka. En riktigt härlig upplevelse i riktig Forrest Gump-anda om man gillar det. Väldigt god mat!
* New york pass om man vill göra många sevärdigheter, blir billigare och mindre kötid.
* Om man skall välja mellan Empire och top of the rock (båda utkiksplatser) så top of the rock alla gånger. Mycket bättre planerat, mindre trängsel etc
* Åt vattentaxi eller båt, helt fantastiskt!
* Promenera överallt där möjlighet finns
* Avsett mycket tid för att promenera och njuta av central park
* Om man gillar godsaker skall man passa på att besöka ett Crumbs för sjukt goda cup-cakes

Ja det har jag :). Antingen kommer vi bo på Broadway 1717 eller 54 Watts St.

Är det nån som kan rekommendera ena adressen eller andra?
Jag har beslutsångest.
Det skiljer ca 2000:-. Båda hotellen har frukost.
Båda har fått bra recensioner och inget av hotellen finns med på bedbugs new york.

Åhh vad bra med tips! Ingen av oss har varit i New York förut så alla tips blir nya grejor för oss :)

Är det nån som kan rekommendera ena adressen eller andra?
Jag har beslutsångest.
Det skiljer ca 2000:-. Båda hotellen har frukost.
Båda har fått bra recensioner och inget av hotellen finns med på bedbugs new york.

Av adresserna att döma hade jag valt första. Mer mitt i smeten och lättare att ta sig till alla destinationer. Vi bodde själva i mid-town och var helnöjda :)

Nån som varit i USA nyligen. Jag började kolla på det här med ESTA ansökan och funderar på när man googlar så får man flera olika sidor, om det finns såna fejksidor.
Vilken är i så fall den riktiga och när vi var i USA för några år sedan så kostade det inget att göra en sån ansökan men det står det nu att det gör.

Ang ESTA så kostade det pengar när jag var där 2012 så det har kostat ett tag. Du ska ansöka på den sidan som har adress *.gov så behöver du bara betala den faktiska summan. (Sen finns det sidor som tar extra betalt för att vidarebefodra uppgifterna....)

Liknande trådar

Fritid Vill dra på nån liten semester i sommar. Har i tanken att åka till Järnvägsmuseet i Gävle, så sambon kan få se det med. Men sen tar det...
Svar
2
· Visningar
310
Senast: Halcyon
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
334
Senast: Fetaost
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 745
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat