Boende Abisko

Isituss

Trådstartare
Är egentligen ungdom, men gissar på att jag kan få bättre respons här!

I höstas var jag i Abisko under en klassresa, och jag blev helt förälskad. Bestämde mig där och då för att en dag ska jag bo här. Inte hela livet, men i alla fall för en period. Nu har jag råkat hitta ett jobb, som inte är helt orimligt att jag skulle kunna få. Problemet är boende. Jag är medveten om att det är väldigt få bostäder där, men ska jag jobba där så behöver jag ju en :p

Min tanke är att söka jobbet, och tacka nej om jag blir erbjuden det men inte hittar någon bostad. Men jag måste ju försöka hitta ett ställe att bo på!

Så hur går jag till väga? Jag har inga problem med att bo inneboende, vilket jag misstänker är mitt enda alternativ, men hur hittar jag detta alternativ? Hur jag än söker så hittar jag ingenting mer än vandrarhem och stugor, vilket bli lite för dyrt om det skulle handla om hela perioden:(
 
Sv: Boende Abisko

Om du får jobbet kanske arbetsgivaren känner ngn? Om du kan tänka dig inneboende tex. Om jag var du hade jag sökt. Det värsta som kan hända är att man får tacka nej.
 
Sv: Boende Abisko

du kan ju alltid bo pa vandrarhemmet ett par veckor tills boende har ordnat sig :) men som sades, arbetsgivaren kanske vet någon/vet vart du kan satta ut annons om att du socker nagot.
 
Sv: Boende Abisko

+stjarnhimmel

Det har ni ju alldeles rätt i! Så kan jag ju göra :)

Nästa fundering då bara, hur gör jag OM jag inte skulle hitta något boende alls? Med tanke på priserna så kan jag ju inte bo på vandrarhemmet hela tiden liksom. Antar att jag skulle få säga upp mig, men är det något som kan påverka mig negativt där och då eller eventuellt i framtiden? (Japp, jag är 90-talist som curlats fram hela livet, men jag vill i alla fall försöka stå på egna ben :o )
 
Sv: Boende Abisko

KirunaBostäder har ett par lägenheter där, vet dock inte om det finns någon ledig. Men det kan du ju kolla :)
 
Sv: Boende Abisko

Abisko er en vidunderlig plass, eldorado for friluftsfolk! :bump:
Selvfølgelig ska du søke jobben! :):)
Du kan alltid spørre på arbeidsintervjuven om bolig. De er med sikkerhet veldig vant til det da det er mange sesongarbeidere der. Flere plasser har egne personellboliger :)
Lykke til!!
 
Sv: Boende Abisko

Är egentligen ungdom, men gissar på att jag kan få bättre respons här!

I höstas var jag i Abisko under en klassresa, och jag blev helt förälskad. Bestämde mig där och då för att en dag ska jag bo här. Inte hela livet, men i alla fall för en period. Nu har jag råkat hitta ett jobb, som inte är helt orimligt att jag skulle kunna få. Problemet är boende. Jag är medveten om att det är väldigt få bostäder där, men ska jag jobba där så behöver jag ju en :p

Min tanke är att söka jobbet, och tacka nej om jag blir erbjuden det men inte hittar någon bostad. Men jag måste ju försöka hitta ett ställe att bo på!

Så hur går jag till väga? Jag har inga problem med att bo inneboende, vilket jag misstänker är mitt enda alternativ, men hur hittar jag detta alternativ? Hur jag än söker så hittar jag ingenting mer än vandrarhem och stugor, vilket bli lite för dyrt om det skulle handla om hela perioden:(

Spiktält är ett alternativ som många använder sig av.

dvs husvagn med förtält modell friggebod.

Annars går det att hyra lägenhet/rum för säsong.
 
Sv: Boende Abisko

+stjarnhimmel

Det har ni ju alldeles rätt i! Så kan jag ju göra :)

Nästa fundering då bara, hur gör jag OM jag inte skulle hitta något boende alls? Med tanke på priserna så kan jag ju inte bo på vandrarhemmet hela tiden liksom. Antar att jag skulle få säga upp mig, men är det något som kan påverka mig negativt där och då eller eventuellt i framtiden? (Japp, jag är 90-talist som curlats fram hela livet, men jag vill i alla fall försöka stå på egna ben :o )

Du får nog räkna med att det blir rätt dyrt att bo, men de flesta arbetsgivare där uppe är rätt vana med att personalen behöver bostad. Så du kan nog få en hel del hjälp.
 
Sv: Boende Abisko

Svarar alla!

Tack så jättemycket för alla tips! Blev så låst i mitt tänkande, men där är buke så bra! :love: I vilket fall så har jag i alla fall skickat iväg en jobbansökan nu, så får jag se hur det går sen :)
 
Sv: Boende Abisko

Vad är det för jobb? Vem är arbetsgivare? Olika ställen har ju olika personalbostäder. Annars söker du jobb i Björkliden. Mycket finare enligt mig ;-)
 
Sv: Boende Abisko

Det är faktiskt coop som jag har sökt jobb hos nu, och jag har en känsla av att de inte har personalboende. Kollade dock både abisko turiststation och björkliden nu, och abisko söker personal men hos björkliden tar de bara emot intresseanmälningar. Men jag ska i vilket fall som ta och skicka in det! Tack för tipset ;)
 
Sv: Boende Abisko

Sätt ut annons på blocket och på Kirunas hemsida, kontakta olika hotell och vandrarhem, dom är öppna för långtidsboende! :)
 
Sv: Boende Abisko

Någon typ av personalboende fanns det förr iaf. Det är lite svårt att få upp personal till sommaren annars ;-) Det behövs ju inte så många på vintern som på sommaren.
 
Sv: Boende Abisko

Som andra sagt - hör med arb.givaren. Denne lär om inte annat ha kontakter. Sedan kan man ju bo i "närliggande orter" som tex Björkliden eller Vassijaure. i Vassijaure finns lägenhetshus tex, kanske är det nån ägare som kan tänka sig hyra ut sin semesterbostad. Men då behöver du ha bil, och vintertid är det rätt dåligt på vägen ofta, avstängt osv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 552
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 074
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 950
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 320
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp