Böjprovsreaktion

Sv: Böjprovsreaktion

Ja, men då hade ju hästen en förändring i leden och det är dessa böjprovet skall upptäcka.

Jag säger som Bison, typisk undanflykt från folk som vägrar inse att deras hästar är halta.

Sen kanske reaktioneninte har någon betydelse för användbarheten om pålagringen bara påverkar i extrema lägen, böjreaktioner behöver inte betyda att hästen har ont i det dagliga arbetet. Men det är upp till veterinären att bedöma.

Det kunde lika gärna varit något som hade betydelse för användbarheten, kan man inte veta utan att röntga.

Står man med en häst som är halt efter böjprov så får man utgå från att det är något fel på den och gå vidare med bedövning, röntgen etc. Inte utgå från att veterinären böjde fel...

TS: Är det en häst du skall köpa? Låter ju konstigt att säljaren besiktigar den på den kliniken om den nu är ökänd för att böja sönder hästar.

Nej den saknade ju total betydelse länge man inte gjorde ett ordentligt böjprov. Det var en travhäst så det hade ju märkts om den blev halt.

Grejen var att man gjorde böjprov och så visade hästen hälta. Behandlades och sattes igång igen. Såg jättefin ut på alla sätt men återigen visade hälta på böjprov. Höll på så ett tag innan man kom på felet. Det var ju inte jättemycket hälta men en hälta på ett ben hos en travhäst märks oftast väldigt tydligt även om det är väldigt lite.

Har varit med om några skumma hältor på ett ben som endast syns på böjprov. Inget under arbete eller böjt spår. Hästen blir inte heller mer halt även om man låter bli att behandla den.

Men det gäller ett ben. Visar hästen hälta på fler ben då har i alla fall inte jag varit med om att man inte haft en hälta när man fått reaktion på ett böjprov.
 
Sv: Böjprovsreaktion

Självklart skall man alltid utreda om hästen visar hälta men det finns tillfällen då hästen reagerat på böjprov men faktiskt inte varit halt. Men jag har bara varit med om det fenomenet när hästen har reagerat på ett ben.
 
Sv: Böjprovsreaktion

Min uppfattning är att det här med att böja fram en reaktion är ursäkter från folk som inte vill inse att dera hästar inte är okej.

Så trodde jag också - innan....

En av våra hästar besiktigades av en gårdsveterinär i samband med flytt från fodervärd. Det fanns ingen indikation på hälta. Hästen visade svår hälta efter böjprov och ville sedan inte lyfta fler ben och var allmänt irriterad. Vilket tolkades som att den inte ville stödja på benet eller att den även hade ont i fler ben.

Nästa dag togs hästen till en välrenommerad hästklinik som vi har stort förtroende för. De letade genom hela hästen enligt konstens alla regler men hittade inte spår av hälta, böjprovsreaktion eller något annat som kunde vara fel på hästen. Röntgen gjordes faktiskt inte eftersom det inte fanns någon som helst indikation på att det behövdes. Detta var några år sedan och hästen har inte varit halt en dag sedan dess.

Jag var tyvärr inte med vid gårdsbesiktningen (det skulle ju vara ren rutinkontroll och dessutom ganska långt hemifrån) men däremot på kliniken. Min tolkning av det hela är att den första veterinären faktiskt gjorde hästen illa, vilket förklarar varför den sedan inte var samarbetsvillig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 774
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 296
Senast: Castellini
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 007
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 386
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp