Böjprovsreaktion

Blomskan

Trådstartare
Funderar lite kring böjprovsreaktioner på en unghäst.
Är detta ovanligt?
Borde en 6 åring vara så "oförbrukad" att det är omöjligt att få en rektion, om den inte böjs fel?
Kan man böja för hårt så att man provocerar fram en reaktion?

Om man får reaktion på två ben (parallelt) låter det då som att det är något skumt eller kan det helt enkelt vara fel böjt.

Veterinären i detta fallet finns på en ökändklinik.
 
Sv: Böjprovsreaktion

En 6-åring är väl inte speciellt ung? Den kan ha vrickat sig, gått omkull å blivit sned, riden massa på böjt spår av dålig ryttare osv osv... Kan komma på 100 orsaker till en halt 6-åring... Fullblod som är slitna, halvblod som är totalt felridna, dålig avel.
 
Sv: Böjprovsreaktion

Ja, man kan felböja och ska inte vara särskilt ovanligt. Tror Hippson hade nån sammanfattande artikel om en studie på det för det tag sen.
 
Sv: Böjprovsreaktion

Det beror ju helt på vad hästen har gjort? Är den tränad och tävlad mkt? Har den gått en tuff säsong? Osv osv. Klart att en sexåring kan ha reaktioner.
 
Sv: Böjprovsreaktion

Just denna hästen rids ca 4-5 dagar i veckan. Inte särskilt hårt.
Tälad dressyr kanske 5-6 ggr i sitt liv.
 
Sv: Böjprovsreaktion

Om man är väldigt klantig när man böjer och inte har klart för sig var kraften går (snett etc) så kan man böja fram en reaktion. Men det hade jag aldrig utgått från var anledningen till en reaktion, särskilt inte om det inte visade runt om.

Därför vill jag alltid vara med när hästen böjs, för att se hur den böjs och hur den reagerar vid böjningen. Och på löpbanan efter böjningen så klart.
 
Sv: Böjprovsreaktion

Hur stora var reaktionerna? Högt eller lågt? Har det känts ngt i ridningen?

Min som är lika gammal var på kliniken förra veckan efter att jag inte tyckte hon tryckte ifrån bak som hon brukar. Hon hade en halv grad lågt hf och lika mycket högt hb. Trots att det låg paralellt behandlade vi båda kotor fram och båda knäleder bak. Men så har också min gått en ganska ordentlig tävlingssäsong där kraven konstant har ökat.
 
Sv: Böjprovsreaktion

Den skall vara ren i böjprovet.

Att böja fram reaktioner händer nog väldigt sällan, betydligt vanligare att hästen faktisk är halt. Därmed inte sagt att det inte går om man inte vet vad man håller på med...

Ökänd klinik? vad menar du med det?
 
Sv: Böjprovsreaktion

Den skall vara ren i böjprovet.

Att böja fram reaktioner händer nog väldigt sällan, betydligt vanligare att hästen faktisk är halt. Därmed inte sagt att det inte går om man inte vet vad man håller på med...

Ökänd klinik? vad menar du med det?

Ökänd = klinik med dåligt rykte.
 
Sv: Böjprovsreaktion

Den skall vara ren i böjprovet.

Att böja fram reaktioner händer nog väldigt sällan, betydligt vanligare att hästen faktisk är halt. Därmed inte sagt att det inte går om man inte vet vad man håller på med...

Ökänd klinik? vad menar du med det?

Jag skulle vilja göra ett litet tillägg:
Man måste ju titta på helheten. Ta tex att man böjer fram en hälta på bara ena kotan fram. På böjt spår och under ryttare syns inget.

Eller om man böjer fram en hälta på båda fram och där hästen går och bromsar under ryttare.

Jag har genom åren varit med om flera luriga hältor efter böjning som egentligen inte var hältor. Men då har det oftast rört sig om hältor på bara ett ben och bara under böjprov.

Däremot vågar jag nog drista mig att säga att det snarare är regel än undantag att det är hältor om man böjer fram hälta på mer än ett ben även om inga andra symtom finns.
 
Sv: Böjprovsreaktion

Min uppfattning är att det här med att böja fram en reaktion är ursäkter från folk som inte vill inse att dera hästar inte är okej.
 
Sv: Böjprovsreaktion

Min uppfattning är att det här med att böja fram en reaktion är ursäkter från folk som inte vill inse att dera hästar inte är okej.

Fast det behöver det som sagt inte vara hälta. Tex har jag två ggr råkat ut för två olika hästar som reagerat på böjprov på en kota fram. Ingen annan symptom. Vid röntgen kunde man se en liten pigg som inte påverkade hästen annat än när man böjde ihop leden extremt mycket som tex vid böjprov. Den första hästen tog ett tag innan man upptäckte detta då det krävdes en speciell vinkel på bilden för att synas.
 
Sv: Böjprovsreaktion

Håller verkligen med .

Blomskan : varför är kliniken " ökänd " ? Och varför åker man dit om den är det ?
 
Sv: Böjprovsreaktion

Dåligt rykte = ?

Om man nu TROR att veterinärerna "böjer sönder" (vilket jag tvivlar på) hästarna varför besiktar man där ?

Är hästen frisk är den ren på böjprov *punkt*

Just den frågan får du gärna ställa till deras kunder.
Jag är inte kund där.
 
Sv: Böjprovsreaktion

Håller verkligen med .

Blomskan : varför är kliniken " ökänd " ? Och varför åker man dit om den är det ?

Jag har några i min omgivning som har varit där.
Du skall inte förvånas om hästen blir inlagd och hängd i gipsvagga för ett balltramp.
I de fall jag har nämnt denna kliniken för olika personer så har man i 9 fall av 10 haft ngt negativt att säga.

Som jag nämner här ovanför så är jag inte kund där och skulle heller ej ta en häst dit.

Sedan är inte mitt problem nu huruvida kliniken är dålig eller ej utan det faktum att det finns böjprovsreaktion på en 6 åring. Det var dumt av mig att påpeka att kliniken som kommit fram till detta inte har något förtroende hos mig.
Dock ville man få det till att låta som om man böjt hästen fel. (från säljarens sida)
 
Sv: Böjprovsreaktion

Ja, men då hade ju hästen en förändring i leden och det är dessa böjprovet skall upptäcka.

Jag säger som Bison, typisk undanflykt från folk som vägrar inse att deras hästar är halta.

Sen kanske reaktioneninte har någon betydelse för användbarheten om pålagringen bara påverkar i extrema lägen, böjreaktioner behöver inte betyda att hästen har ont i det dagliga arbetet. Men det är upp till veterinären att bedöma.

Det kunde lika gärna varit något som hade betydelse för användbarheten, kan man inte veta utan att röntga.

Står man med en häst som är halt efter böjprov så får man utgå från att det är något fel på den och gå vidare med bedövning, röntgen etc. Inte utgå från att veterinären böjde fel...

TS: Är det en häst du skall köpa? Låter ju konstigt att säljaren besiktigar den på den kliniken om den nu är ökänd för att böja sönder hästar.
 
Sv: Böjprovsreaktion

Om du är osäker på resultatet så ta hästen till en annan veterinär, en hältutredning kan också vara på sin plats.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 774
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 296
Senast: Castellini
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 007
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 386
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp