BODEN PARK FINNARD

mizz_beauty

Trådstartare
Någon som vet om han har albino anlag? :confused:

Har ett svartbrun sto hemma efter honom. Mamman år också svartbrun. :d

Albino finns inte hos häst !

men du kanske menar gulanlag ? En häst med ETT gulanlag är antingen isabell (om grundfärg är fux), gulbrun (om grundfärg är brun) eller gulsvart (om grundfärg är svart) de gulbruna och isabellerna brukar ju vara lätta att se, de gulsvarta är det lite svårare med eftersom gulanlaget bleker brunt/rött tydligt, men svart lite otydligare.

En häst med dubbla gulanag blir gulvit, pärlvit och sotvit beroende på grundfärg. Det är väl dessa färger du tror är albinos kanske, men det är de inte.
Vilken färg har boden park finnard ifråga ?

Han är skimmel. Och dom kan ju också ha albino anlag. Jag vet att det inte finns albino men det kallas ju albino anlag.

Om ditt sto är svartbrunt, varför vill du veta om fadern har gulanlag? Hade hon haft gulanlag så hade det synts. Skimlar däremot kan ha det dolt som du mycket riktigt säger. Det beror ju på vilken färg han har utöver skimmelfärgen. Gulanlaget kan inte hoppa över en generation och det kan inte heller skimmelfärgen.

Nej, inte albinoanlag. GULANLAG. Stor skillnad. Men vi menar samma sak.

Jo visst kan han bära på gulanlag, han kan vara född isabell, gulbrun eller gulsvart. Men att det "täckts" över av skimmelfärgen.

Någon skrev att om stoet hade burit gulanlag så hade det också synts. Och ja för ett tränat öga så ser man om en svart häst bär gulanlag, men jag tror att den otränade lätt kan kalla henne för svartbrun när hon i själva verket är gulsvart.

Vilka färger har hingstens föräldrar ? Vet du något om vad hans avkommor har fått för färg ?

Så länge både Jordbruksverket och tex Connemarasällskapet och New Forest Föreningen skriver just albino och/eller albinoanlag är det väl helt korrekt att påstå att det KALLAS albino? Även om albinism inte förekommer hos hästar är albinoanlagen fortfarande rätt vanligt förekommande i hästvärden :D

Jo, visst kan man kalla det albino, men jag tycker det är dumt eftersom då kommer folk att tro att det ÄR albinism och det är det ju inte.

Pappan är i all fall skimmel vet inte vad mamman är men kan kolla det senare.

I hennes pass står det att hon är född brun men man vet ju inte.

Så det var därför jag undrade om nån visste ifall Boden Park Finnard hade albinoanlag. Har sett ett kort på hennes mamma och hon ser väldigt svart ut.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka