Bockkilling som börjat försvara!!!!

DiamondBlue

Trådstartare
Jag har en bockkilling på 4 månader som har "börjat försvara" "sitt" liggbord och koja. Han har ännu inte stångast mig men gjort utfall i luften och låtit som dom brukar.

Och dom gångerna jag har haft med mig grensekatören med mig för att ta ner grenar som sitter för högt försöker han komma åt den och buffa och skuffa på den men då brukar jag ta undan den.

Så nu vill jag ha lite tips på hur jag ska få bukt med detta då jag verkligen inte tolererar dummheter från några av mina djur, det är mig han ska respektera.

Har fått ett tips om sprayflaska med ett par droppar pepparmintsolja, som man ska spray när dom är på väg att stångas,
eller att jag ska brotta ner honom.

Vad tycker ni? Vad har ni för tips?

Ska tilllägga att detta är en afrikansk dvärg bock så är bara 45cm hög och världens goaste och pratigaste:love: förutom när det gäller vid bordet och huset:((han springer till och med om mig när jag är på väg dit för att hinna före).

Tacksam för all hjälp!

Sv: Bockkilling som börjat försvara!!!!

Jag har en bockkilling på 4 månader som har "börjat försvara" "sitt" liggbord och koja. Han har ännu inte stångast mig men gjort utfall i luften och låtit som dom brukar.

Och dom gångerna jag har haft med mig grensekatören med mig för att ta ner grenar som sitter för högt försöker han komma åt den och buffa och skuffa på den men då brukar jag ta undan den.

Så nu vill jag ha lite tips på hur jag ska få bukt med detta då jag verkligen inte tolererar dummheter från några av mina djur, det är mig han ska respektera.

Har fått ett tips om sprayflaska med ett par droppar pepparmintsolja, som man ska spray när dom är på väg att stångas,
eller att jag ska brotta ner honom.

Vad tycker ni? Vad har ni för tips?

Ska tilllägga att detta är en afrikansk dvärg bock så är bara 45cm hög och världens goaste och pratigaste:love: förutom när det gäller vid bordet och huset:((han springer till och med om mig när jag är på väg dit för att hinna före).

Tacksam för all hjälp!
Börja med att kastrera!
PL

Att brottas är väl i princip det dummaste man kan göra.
Kastrera och flytta inte på dig när han gör utfall. Om han vinner mark så vinner han fighten. Jag skulle nog ignonera honom.

Vattnet kanske hjälper, värt att prova.

hundarna leker gärna med honom men hästen tycker bara att det är kul på hans vilkor vilket inte är så ofta(ganska stor latmask min häst).

har testat vattensprutan och det fungerare han slutar efter ett par gånger och sen är det bara att flytta runt på liggbord och allt utan att han lägger sig i:banana:..

Dags för en rolig historia.
Den nya prästen hälsade på Gamla Agda som bodde ensam i skogen med bara sin getabock till sällskap.
Han upptäcker att getabocken bor INNE i huset hos Agda och frågar försiktigt; - Men det här med att ha geten inne, hur går det med lukten?
- Bocken feck la vänja seck, svarade Agda.
Översättning för icke västgötar - bocken fick vänja sig vid lukten.

Dags för en rolig historia.
Den nya prästen hälsade på Gamla Agda som bodde ensam i skogen med bara sin getabock till sällskap.
Han upptäcker att getabocken bor INNE i huset hos Agda och frågar försiktigt; - Men det här med att ha geten inne, hur går det med lukten?
- Bocken feck la vänja seck, svarade Agda.
Översättning för icke västgötar - bocken fick vänja sig vid lukten.

:rofl: :rofl:

Mitt tips är att du stampar mot honom och ser ilsken ut. Så gör de mot varandra. Sedan ska man försöka undvika att ta i hornen för då stimulerar man stångreflexerna. Och så kanske kastrera (för att slippa lukten) och skaffa en kompis som någon annan sa.

okej, tack för tipset! ska testa:idea:.
Han har faktiskt lugnat ner sig nu sen jag börjat gå längre med honom på kvällen går 5 km istället för 2 km ute i skogen så han får klättra på bergen och skutta omkring på stock och sten.. Vilket han tycker är jätte kul:love:...
Jodå jag ska göra det snart men just nu är det svårt att få en tid med en veterinär för vissa har semester och dom andra har fullt upp så får se nu i augusti.
Jodå ska testa att låna en annan för känner en som vill låna ut sin och senare evn ge bort om det funkar få se hur dom tycker om varandra hehe:rofl:... Har varit lite sorg efter den andra iaf för matte:cry:.. Men nu är jag på väg:banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka