Bockig häst

S

sysh

Vaad ska man göra åt en bockig häst. Verkar glad och så den har inte ont.. hur får man den att sluta.. ??
Någon som har tips på hur man ska avleda bockningarna, ??
Om tråden ligger fel så får gärna moderator flytta på den..visste inte vart det var bäst att lägga den
 
Sv: Bockig häst

är det när du rider som den bockar?
hur gamal är den?
longera den innan du rider isf, och låt den gå framåt när den bockar. tänk framåt!
 
Sv: Bockig häst

Ja, vid ridning (och longering) endast i galopp (roligast då tror jag), bockar med öronen framåt så troligtvis är det glädje men man vill ju inte ramla av av glädje heller... Oftast sker det vid ridning i grupp men även om man rider ut själv så kan det hände men inte liks ofta... Brukar gå över fortare om man är ute själv.
I Longeringen så är det också i galoppen.. men där gör det inte lika mycket eftersom man inte sitter på, men ändå så skall han ju uppföra sig..
Han är 15 så inte någon unghäst.
Tror han mest är busig men vill ha tips för att få honom att sluta bocka .. anledningen är ganska klar tror jag men HUR avleda bockningarna ?? :confused:
Endast vid uteritt !! ej på ridbanan/ridhuset. Detta leder till att det tillslut inte blir kul att rida ut och specciellt inte med kompisar(som egentligen är kul) så det förstör lite av glädjen att alltid behöva vara lite spänd/rädd för att bockningarna skall bryta ut..
Tacksam för svar! :smirk: ;)
 
Sv: Bockig häst

Upp med huvudet på hästen och driv FRAMÅT! Då kan den inte bocka.
Du måste också helst avbryta när du känner att hästen TÄNKER bocka, inte när den väl har börjat.
 
Sv: Bockig häst

Precis få upp huvudet på hästen så kan den inte bocka!

Detta kan du göra genom att tex hålla händerna högt har själv märkt att hästen inte kan bocka då. Men det finns säkert bättre sätt.
 
Sv: Bockig häst

Tack för alla svar ! Ska prova detta. Har kommit på varför han protesterar nu.. galopperar man i hans tempo så gör han inget men börjar man ta lite mer i honom och kräva att det ska gå i den fart jag bestämmer så kommer protesterna...
 
Sv: Bockig häst

Jag hade en häst på foder som alltid varit en bock-häst. Han bockade av ren glädje med öronen spetsade framåt. Ingen ungdom var han direkt heller.

Som någon skrev tidigare. Hästen ska tänka framåt ifall den börjar bocka och helst av allt ta upp huvudet lite och driv när du känner att en bock är påväg. Med hästen som jag hade lärde jag mig i vilka situationer han bockade och försökte undvika dem. Han bockade främst när man red i sällskap, aldrig på bana. Han bockade om man red bredvid en häst, bakom eller hade en lite galopptävling. Så vi såg till att alltid (ja, oftast iallafall) rida först när det var galopp som gällde. Gick hur bra som helst. :D
 
Sv: Bockig häst

Vaad ska man göra åt en bockig häst. Verkar glad och så den har inte ont.. hur får man den att sluta.. ??
Någon som har tips på hur man ska avleda bockningarna, ??
Om tråden ligger fel så får gärna moderator flytta på den..visste inte vart det var bäst att lägga den

Man har en tendens att släppa hästen med skänklarna för att man inte vill framkalla mer ostyrighet. Istället bör man krama om än mer och driva framåt. Få hästen att gå fram istället för upp och så givetvis inte ge efter i handen förrän hästen går framåt normalt igen.

Att bestraffa kan även fungera, men då gäller det att man vet att hästen gör det för att den vill ta över kommandot och inte för att den tycker att det du vill att den skall göra är svårt. Min häst har en tendens att ta till några skutt när den försöker balansera upp sig, om jag begär lite mer samling. Då är bockhoppen ett sätt att försöka vara mig till lags. DÅ håller jag om och stöttar upp och driver framåt för att hjälpa honom i bättre balans.

Hälsning Maja
 
Sv: Bockig häst

Var nyss på en klinik där olika ekipage deltog. Ett av ekipagen hade just det problem du beskriver. Rådet var att se upp och fram, slappna av i sätet och driv med benen. Så fort ryttaren "råkade" titta ner på hästen eller på marken eller liknande bockade hästen. Sedan överdrev han det hela tittade mycket uppåt, frammåt, koncentrerade sig på trädtopparna i fjärran. Hästen gick som en klocka. En del hästar är mycket mer känsliga för ryttarens kroppspositioner än andra. Om ryttaren böjer ner huvudet/blicken (kanske även kutar ryggen en aning) gör hästen det samma = bockar. Prova att kosekvent se mer frammåt och upp, rid mot trädtopparna nästa gång, värt att testa.:idea:
 
Sv: Bockig häst

Om hästen har överskottsenergi kan du ju longera innan eller låta honom rusha av sig lite i paddock eller manege t ex. Om det inte hjälper är det bara att hålla upp huvudet och rida framåt och hoppas på det bästa.. Rider du ut med andra kan du ju prova att ha lite olika placeringar. Många hästar blir ju mer laddade om dom ligger sist. Andra blir ju fjantiga om dom ska ligga först och se spöken...
 
Sv: Bockig häst

Min bockar också.. men ett bra tips är som andra också sagt att driva på.. haha.. blir lite bättre iaf..
 
Sv: Bockig häst

Tack alla för all tips o.s.v.!!!!
Hannola: låter lite som min, men min bockar vart man än är i "ledet" vid galopp.. haha.. men vissa dar går det bättre än andra.
Stopek: Okej, tror inta han tycker det är svårt att galoppera ute i skogen.. haha :smirk: , men händer att han bockar till LITE vid byten någon gång ibland och då är det pga. att det är jobbigt tror jag. Men ute är det för att få lite skoj..haha
Monlightgirl : :eek: Låter väldigt intressant. jag har nämnligen alltid haft problem med blicken.. skall prova titta upp nästa gång vi är ute och se om det blir någon skillnad.. det vore väldigt bra. INTRESSANT!
Rabarber2: Jo, det kanske vore något. Men tror det är mer "överskottsenergi i huvudet" än i benen.. å tror inte att det hjälper mycket.. för rider du ut efter ett dressyrpass i ridhuset så blir det likadant ändå... NÄSTAN iallafall.. lite lugnare är han väl men ändå..

Men som sagt , tack för svaren !
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: Lavinia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
327
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp