Bockig häst.

A

Anna78

hej,
Tänkt höra ifall någon här har lite bra tips till mig.
Har ingen aning om ifall denna tråden kommit rätt men ;)

Det är så att jag har en ruskit smart häst på foder nu som jag ska försöka rida till.
Han har nämligen kommit på att om det blir lite jobbigt kastar jag av ryttaren.
Han har fått göra det i hela sitt så nu behövs det att man säger till honom.
Han är 7år.

Nu vill jag ha lite tips på hur jag ska göra.:D
Det är så att kräver du lite av honom eller ifall du fattar galopp från skritt eller ska hoppa så blir han bockig när han är på fel humör.
Det är inga busbock utan han har kommit på ett sätt at slippa.
Han är en jättefin dressyr och hopphäst bara han vill.
Det är inte så att han hatar att hoppa också utan det är bara att ibland har han inte lust att arbeta.

Problemet är inte riktigt de första bocken utan de som kommer efter.
Bockar han i början så sjuter han rygg och snurrar runt samtidit och det är väldigt svårt att sitta kvar.
Lyckas man med det blir det värre.
Eftersom han har fått göra det i hela sitt liv så blir han galen när man försöker sätta sig över honom.
Bockar han och du säger till honom tex. genom att lägga till spöt så börjar han stegra och det är verkligen inga småsteg utan han står rätt upp och sedan bock vartannat.
Så holler han på så tills man är av.
När han holler på så är han riktigt farlig att rida, jag har blivit tillsagt att jag absolut inte får sitta på honom när han börjar så av min tränare och han som äger honom.
De vill att jag ska sköta det från marken.

Men hur ska jag göra?
Han är ju verkligen dum och gör det med flit.
Men ska jag sitta av och lägga till spöt, det känns väldigt fel.
Men är det någon som har något annat bra tips?
Jättetacksam isåfall ;)
 
Sv: Bockig häst.

Hej!

Jag vet inte hur man kommer åt en bockande häst från marken, men om hästen bockar för dig när du rider den, så driv den fortare framåt.
Det är jättesvårt för hästen att galoppera friskt och bocka samtidigt!
Kryddelydd
 
Sv: Bockig häst.

Har ni kollat upp hästen så att det verkligen inte är något fel, hästen kan ha ont i ryggen, sadeln klämmer osv. Det är viktigt att man kollat allt sånt innan man börjar bestraffa hästen. Sen är det ju alltid oerhört svårt att få bort ett invant bettende, det där är ju ett sätt för hästen att komma undan arbete. Det går ju som redan skrivits rida på hästen framåt när den börjar bocka men det kanske inte är så kul. När bockar hästen? är det då det blir jättejobbigt eller vid minsta lilla krav? Försök smyga fram det jobbiga, rid bara korta stunder utan någon press, öka succesivt arbetet och pressen och försök att undvika det som hästen bockar av ett tag framöver. Kanske prova jobba hästen från backen, tömkör, longera osv. Sätt press på hästen där och se vad som händer...
 
Sv: Bockig häst.

Vad händer om du tar in hästen på pytteliten volt driver fram o låtsas som att det regnar ?
 
Sv: Bockig häst.

Svårt att säga över nätet så här - men om jag fattar rätt så handlar det om att hästen gör "bockserier"?

Det som funkat bät för mig enom åten är helt enkelt att komma på ett sätt att avbrya bockserien.
Tex genom att lyfta upp hästens huvud och kanske "sätta den på hasorna" när den ska till att börja sin bockserie... helt enkelt för att bryta beteendet..

Efter som att hästen i fråga verkar bli förbannad och svara emot om man går på och försöker "straffa" den när den gör dessa prylar så finns det i min värld två sätt att hantera detta.

1) Forsätt att gå på ännu mer tills du "vinner" - detta är väl kanske inte att rekomendera så det dels är svårt att ge korrekta korrigeringar om man inte är van - och framför allt för att det kan bli riktigt farligt om hästen inte ger sig.

2) I stället för att straffa beteendet så släcker man ut det genom att "ignorera" det... dvs bryt genast det påbörjde beteendet (genom att dra upp huvudet och sätta hästen på hasorna om den vill bocka, genom att inte tillåta den att snurra runt om den vill det, genom att böja ner halsen precis när den är på väg att stegra osv. beroende på vad den är på väg att göra) och fortsätt sedan precis som om inget hade hänt.

En häst som "lärt sig" att bock eller stegra... eller för all del en häst som "har det i blodet" kommer antlgigen alltid att vara mer benägen att göra det än andra hästar - och det man kan göra är ju att lära sig att förutse i vilka situationer risken är stor att det händer, och att lära sig känna när det är på g. och helt enkelt förekomma hästen INNAN det händer.

Att kanske rida fram två steg i en friare form när man känner att nått är på ga... att kanske lägga en liten volt eller göra nått annat för att avleda uppmärksamheten... att driva på fram ordentligt några steg, att kanske lätta på kravet något steg...precis innan konflikten uppstår så att man helt enkelt slipper hela konfliktsituationen.
 
Senast ändrad:
Sv: Bockig häst.

Zeli har bra tips tycker jag! Var bara väl medveten om att om man ger sig in i en konflikt med hästen måste du vara säker på att vinna annars kommer det bara bli värre.
 
Sv: Bockig häst.

ja tack så mycket för alla tips!

Jag är helt säker på att han inte har ont någonstans och att han bara kommit på hur han kommer undan.

Problemet är att det inte är några sparka bakut han gör utan bock, tvärstopp, svänger runt åt andra hållet.
Därefter ifall man sitter kvar blir det stegringar och bock.
Att han kör stegring och sedan bock gör det så svårt för när du får upp huvudet på honom från bocket stegrar han.

Men tack så mycket, ska prova era tips!
 
Sv: Bockig häst.

Jag riktar inte min fråga enbart till dig utan alla som säger att "jag vet att hästen inte har ont"
1. Hästen kan ha haft ont så länge du känt den så du inte vet skillnaden, en häst som haft ont länge är bra på att kompensera, avlasta m.m så det inte märks för ryttaren
2.Även vet, massör, ET, kan göra felbedömningar så det är aldrig fel att vända sig till ngn annan

Lycka till, men var försiktig så du inte skadar dig
 
Sv: Bockig häst.

Skaffa dig en bra manskaps sadel så slipper du åka av, sen är det bara att hänga kvar så han märker att det inte är någon ide att bråka du är ju kvar iallafall:)
Avled hans uppmärksamhet när han börjar och låt honom aldrig gå in i stallet/hagen när du har åkt av utan ta om det och avsluta när det går bra!
Beröm mycket när han gör rätt! alltså: förstärk det positiva han gör och ignorera det negativa.
Avsluta ALLTID när det går bra! Även om det bara är i fem minuter, bättre med korta pass så han lär sig ett önskat beteende, än att harva runt länge och han blir sur!
Låt honom inte bara gå på bana utan gå ut med honom även om det inte går att rida ut så gå ut och gå med honom.
Lär honom att det är roligt att vara med dig:)
Var försiktig och lycka till!
 
Sv: Bockig häst.

Att veta om hästen har ont eller inte, är inte alltid så lätt att upptäcka!

Mitt sto hemma är väldigt dominant och tydligen av den sorten att hon döljer sin smärta! Någongång tillbaka under de senaste 3- 6 månaderna så har hon gått omkull i hagen och fått en låsning i ryggen. Denna har bara förvärrats allt eftersom och det "enda" mitt sto har gjort var att piska med svansen och ovillig att ställa igenom i en sida. Vid ett fåtal tillfällen har hon gjort såna luftfärder som du beskriver, upp i luften, sväng om o bock.

Är inte det samma sak med kissing spines? Att hästen kan gå till synes ganska oberörd och när kotorna i ett visst läge pressas ihop så exploderar hästen?

Jag hade nog röntgat pållen innan jag hade gått vidare....
 
Sv: Bockig häst.

Jag håller med Tingeling, då det ligger i djurs natur att lida i det tysta när de har ont...annars kan deras svaga punkt röjas= lätt byte för rovdjur.
Ingen häst är medvetet dum i mina ögon, om hästen protesterar är hästen antingen inte mogen för de krav som ställs eller har den ont någonstans. Det är min erfarenhet, att lyssna bättre på varför hästen beteer sig på ett visst sätt- det finns alltid någon anledning.
Lycka till- var försiktig, det är som sagt inga hundvalpar vi håller på med:smirk:
 
Sv: Bockig häst.

ja tack så mycket för alla tips!

Jag är helt säker på att han inte har ont någonstans och att han bara kommit på hur han kommer undan.

Problemet är att det inte är några sparka bakut han gör utan bock, tvärstopp, svänger runt åt andra hållet.
Därefter ifall man sitter kvar blir det stegringar och bock.
Att han kör stegring och sedan bock gör det så svårt för när du får upp huvudet på honom från bocket stegrar han.

Men tack så mycket, ska prova era tips!

Om du böjer in huvudet går det varken atts tegra eller bocka. Med nosen vid stigbygeln är bakdelen, dvs motorn, helt ur spel. Min bockande herre satte jag på hasorna vid minsta antydan till bock, han fick helt enkelt aldrig 'komma igång' med sina serier, då var man körd..

Men, innan du gör NÅGONTING så åker du till klinik och utreder hästen ordentligt inkl kollar tänderna, kollar den med kiropraktor liknande samt kollar sadeln.

SEN kan du börja fundera på åtgärder. För även om t ex sätta på hasorna fungerar, så kommer hästen bara räkna ut ett annat sätt såvida det finns en annan orsak ( t ex smärta/snedhet/etc) att den reagerar somd en gör.

Sen, med risk för att bli halshuggen - men sådana hästar ska inte ridas till av folk som inte vet hur de ska lösa problemet..
 
Sv: Bockig häst.

hej, Tack en en gång.

Ja, jag får åka och kolla upp honom.
Men man känner ju lite vad han är på för humör.
Jag kan hämta honom i hagen och han kommer travandes fram och jag rider honom och gör lite saker och allt går jättebra.
Så vissa dagar är han på dåligt humör och kommer inte fram i hagen och är sur småsur och har öronen bakåt.
Då kan jag inte kräva så mycket av honom för han inte vill.

Ibland är det också så att en dag kan jag hoppa 2 olika hinder och det går jättebra så kommer jag till ett annat som han bockar vid.
Så rider jag tillbaka till de andra och de går att hoppa.

Så han gör det så sådana ställen att jag tvivlar starkt på att han har ont.

Jag äger honom inte och de som hade honom innan har kollat upp honom men jag får göra det en gång till (:
 
Sv: Bockig häst.

hej, Tack en en gång.

Ja, jag får åka och kolla upp honom.
Men man känner ju lite vad han är på för humör.
Jag kan hämta honom i hagen och han kommer travandes fram och jag rider honom och gör lite saker och allt går jättebra.
Så vissa dagar är han på dåligt humör och kommer inte fram i hagen och är sur småsur och har öronen bakåt.
Då kan jag inte kräva så mycket av honom för han inte vill.

Ibland är det också så att en dag kan jag hoppa 2 olika hinder och det går jättebra så kommer jag till ett annat som han bockar vid.
Så rider jag tillbaka till de andra och de går att hoppa.

Så han gör det så sådana ställen att jag tvivlar starkt på att han har ont.

Jag äger honom inte och de som hade honom innan har kollat upp honom men jag får göra det en gång till (:


Jag har haft en häst med KS, men hästar reagerar på samma sätt av andra problem oxå, dvs mkt ont vissa dgr, mindre andra, inte alls endel därför ändras oxå humöret på en häst som har ont. Nu säger jag inte att det är säkert att denna häst har ont, men innan man bestraffar så ska man vara 100% säker på varför hästen gör som den gör
 
Sv: Bockig häst.

Ja, jag får åka och kolla upp honom.
Men man känner ju lite vad han är på för humör.
Jag kan hämta honom i hagen och han kommer travandes fram och jag rider honom och gör lite saker och allt går jättebra.
Så vissa dagar är han på dåligt humör och kommer inte fram i hagen och är sur småsur och har öronen bakåt.
Då kan jag inte kräva så mycket av honom för han inte vill.

Hans humör kan lika gärna bero på att han är grinig den dagen för han har ont. Min valack är så, går han ifrån mig i hagen är det lika bra att låta honom vara, för det kommer inte bli ett trevlig ridpass, för han har då ont i kroppen någonstans (oftast ryggen).

Sen, det kan vara så den herren du beskriver inte har ont nånstans. Men det är alltid, alltid bäst för alla inblandade inkl samvetet om man har ryggen fri innan man sätter hårt mot hårt.

Sen, jag har alltid suckat lite över att valacken hade så svårt för höger galoppfattning, att han skulle trilskas med dem. Han var kollad flera ggr. När han var åtta år upptäcktes en hasledsdefekt, som gett hasledsinflammation. No shit sherlock att höger galoppfattning var så svår för honom. Gissa vilket dåligt samvete jag hade för alla år jag suckat och tyckt att det var då fan.. Så visst, det går aldrig att helt gardera sig mot att sitta där och ha dåligt samvete, men man bör göra vad man kan för sin egen skull om inte annat.
 
Sv: Bockig häst.

hej, Tack en en gång.

Ja, jag får åka och kolla upp honom.
Men man känner ju lite vad han är på för humör.
Jag kan hämta honom i hagen och han kommer travandes fram och jag rider honom och gör lite saker och allt går jättebra.
Så vissa dagar är han på dåligt humör och kommer inte fram i hagen och är sur småsur och har öronen bakåt.
Då kan jag inte kräva så mycket av honom för han inte vill.

Ibland är det också så att en dag kan jag hoppa 2 olika hinder och det går jättebra så kommer jag till ett annat som han bockar vid.
Så rider jag tillbaka till de andra och de går att hoppa.

Så han gör det så sådana ställen att jag tvivlar starkt på att han har ont.

Jag äger honom inte och de som hade honom innan har kollat upp honom men jag får göra det en gång till (:

Jag har filmat mitt sto 5 dgr innan vi åkte till Helsingborg, taktren och stundtals riktigt fin, vi trodde att vi var på rätt väg. Kunde även hoppa henne utan problem. Film här: http://www.zippyvideos.com/5694073616053336/bertha/

Men en dag gick det inte att skritta på henne helt kravlöst utan att det kändes som om hon skulle explodera! Då bestämde vi oss för att nu var det dags att kolla upp henne...Hade ingen annan orsak än muskelspänningar och ovillighet vid ridning, men det visade sig vara ganska allvarligt ändå.
 
Sv: Bockig häst.

Och kompisen hade en magkänsla att det kanske var något med hennes treåring, trots att den (hästen) jobbade på fint, var glad och positiv etc. Inget stort att gå på, och var fullt beredd på att få höra att hon var en nojig hästägare, dvs att det inte var ngot fel på hästen.

Det fick hon inte, och det är inte säkert hon får en brukbar ridhäst av treåringen heller.. =/

Så, det behöver inte märkas alls speciellt mycket 'allmänt' om hästen har problem, vissa hästar är tåligare än andra, många är också bussiga och kämpar så gott det går.

Så med ändå så STORA reaktioner understundom så tycker jag med det är självklart att kolla upp. Better safe than sorry..
 
Sv: Bockig häst.

Jag har filmat mitt sto 5 dgr innan vi åkte till Helsingborg, taktren och stundtals riktigt fin, vi trodde att vi var på rätt väg. Kunde även hoppa henne utan problem. Film här: http://www.zippyvideos.com/5694073616053336/bertha/

Men en dag gick det inte att skritta på henne helt kravlöst utan att det kändes som om hon skulle explodera! Då bestämde vi oss för att nu var det dags att kolla upp henne...Hade ingen annan orsak än muskelspänningar och ovillighet vid ridning, men det visade sig vara ganska allvarligt ändå.

AAAH!:eek: Hur gick det för dig?! fick du avliva din häst?!! blir tårögd bara jag tittar på filmerna....En kompis veterinär undersökte sin häst p.g.a. hälta i ena frambenet, han sa "skrittridning 30 min/dag i 14dagar" hon hem och skrittar allt frid och fröjd men fortfarande stel i fram. efter 14 dagar åker dom till mälarkliniken för att "frikänna" hästen, (som fortfarande inte känns bra) dom klämmer och känner igenom. Bedövar bitvis från hoven och uppåt. När dom kommer till bogen känner dom att den är vätskefylld. Röntgar och ser att hästen har artros i bogen!! :( har haft det ganska länge! (min kompis som bara haft hästen 1,5 år blir helt förstörd då hon verkligen är en sån som bara vill väl och gjort ALLT för sin häst) det enda dom kunde göra var att avliva hästen då hon aldrig skulle kunna bli bra och led bara av att gå i hagen! Fy fasen alltså.... KOLLA ALLTID upp era hästar! Röntga helst vid köp för att förvissa er om att det inte är en dold skada!
 
Sv: Bockig häst.

Min bockade av mig i ett halvår innan dumstruten (jag) kollade upp , och det var fysiska problem.
Nu har jag världens finaste pålle, efter att ha tagit itu med problemet, trots att många rådde mig att "visa var skåpet skulle stå".
Håller mde de andra att du måste kolla upp hästen, sedan lämna bort den om det fortsätter, till någon som inte bryr sig så mycket om sitt liv o sin hälsa.
 
Sv: Bockig häst.

Håller mde de andra att du måste kolla upp hästen, sedan lämna bort den om det fortsätter, till någon som inte bryr sig så mycket om sitt liv o sin hälsa.

????

Jag börjar med att säga att det är självklart att man ska kolla upp sin häst om man mistänker att den har ont - det antar jag att de flesta håller med om...

Men vad jag inte fattar är vad du menar med detta uttalande??
Varför lämna bort hästen - varför inte lära sig rida den i stället?
Varför skulle en person som bryr sig om sitt liv och sin hälsa inte kunna ha en häst som har temprament och gillar att bocka?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 961
Senast: Wille
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
4 151
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp