Tyrsson33

Trådstartare
Hej! Finns det någon som har erfarenhet när det gäller bockhov? Vår hovslagare var ute hos oss igår och sa att vår häst hade för höga trakter och därför fått bockhov på vänster fram. Hon har inte reagerat det minsta på detta under den senaste månaden utan har kunnat ridas som vanligt. Min fråga är då om detta är något som går att behandlas och om hon kommer kunna tävlas i hoppning trots detta?

Hovslagaren säger att han ska kolla om en månad igen men tänkte så länge höra vad ni tror?

Ursäkta? Menar hovslagaren att hästen har utvecklat en bockhov som vuxen? Utan att det har påverkat ridningen?
Tillåt mig tvivla..
Har du några bilder?

Huruvida det är behandlingsbart eller hur framtiden som hopphäst ser ut är omöjligt att avgöra på några korta rader på buke... Det krävs betydligt mer information.

"Fått bockhov"? En vuxen häst som utvecklar bockhov så handlar det ofta om felaktig belastning eller trauma. Men du menar att "inget har hänt?" Känner bara en häst med bockhov, som den haft sen födseln, hovslagare var fjärde vecka och specialbeslag. Men än så länge så funkar den som vanligt.

Hippocampus har skrivit bra i ämnet, bl a "Bockhov är detsamma som en böjsenekontratur".

Hoven är alltså bara symptomen på ett problem med senan. Jag tror att du antingen inte uppfattat all information från hovslagaren eller missuppfattat en del. Alternativt har en hovslagare som inte bör sko hästar alls.

Här finns i alla fall mer att läsa på: http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=45
(svart text längst ner)

Texten är f ö skriven av Ove Wattle, veterinär och forskare vid institutionen för kliniska vetenskaper, SLU. En i mina ögon trovärdig källa av kunskap.

Tror att hovslagaren uttryckte sig lite klumpigt...Din häst har förmodligen haft för höga trakter, och därigenom fått en liten "näbb" på tån, vilket man kanske kan likna vid "bockhov", men som inte alls är det. Antar att hovis verkade ner trakten ordentligt och raspade av "näbben", vilket gör att din hästs hov återfår sin normala hovform igen.:)

När jag läser det du länkat till @Lovisaleonora så låter det ju som att det kan uppstå även i vuxen ålder. Har jag uppfattat texten rätt då?

Dock borde man kanske ha upptäckt det om hästen hade ont.

Tror att hovslagaren uttryckte sig lite klumpigt...Din häst har förmodligen haft för höga trakter, och därigenom fått en liten "näbb" på tån, vilket man kanske kan likna vid "bockhov", men som inte alls är det. Antar att hovis verkade ner trakten ordentligt och raspade av "näbben", vilket gör att din hästs hov återfår sin normala hovform igen.:)

Det måste han nog ha gjort då. Han verkade ner trakten och sa att vi endast skulle promenera henne i en vecka nu. Jag måste ha missförstått. Tack för sitt svar!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 978
Senast: fixi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 309
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar